Перейти до основного вмісту
На сайті проводяться технічні роботи. Вибачте за незручності.

«Творча» енергетика

У Києві відбувся енергетичний марафон TeslaCamp
02 жовтня, 10:42
КІЛЬКІСТЬ ЕЛЕКТРОМОБІЛІВ В УКРАЇНІ СТРІМКО ЗРОСТАЄ. ЛИШЕ ЗА ПЕРШІ ШІСТЬ МІСЯЦІВ 2015 РОКУ БУЛО ЗАРЕЄСТРОВАНО ПОНАД 200 ЕЛЕКТРОКАРІВ

Розвиток енергетики в контексті розвитку бізнесу та розвитку країн уже не є чимось малоефективним і таким, що становить суто науковий, абстрактний інтерес. А в умовах обмеженості ресурсів і застарілих підходів до їх використання дедалі більше науковців, і не тільки, починають працювати над новими підходами до споживання та видобутку «зеленого» палива. Так що у світі це розуміють. Так, за прогнозами агентства Bloomberg, сумарний обсяг інвестицій в енергетичні технології до 2040 року становитиме 14 трильйонів доларів.

НА БЕРЕЗІ... НЕБА

Україна має великі шанси отримати значну частину цих капіталовкладень. І цьому допоможуть інновації та... творчість, переконані вітчизняні енергетичні ентузіасти. «Дуже часто люди сприймають енергетику як якогось нецікавого динозавра. Ми хочемо довести, що це не так. Ми хочемо показати, що енергетика — це класно й цікаво, це простір для творчості. Напрямок, який може бути відкритий, в якому люди можуть реалізувати себе і демократизувати енергетику», — говорить координатор української мережі енергетичних інновацій Greencubator Роман Зінченко.

Шість років тому він спільно з однодумцями кинув виклик енергетичним монополіям і розпочав навчати українців нового типу енергетичного мислення, яке ґрунтується на свободі й демократії.

За цей час команда енергетичних волонтерів реалізувала чимало енергетичних ініціатив. Серед них — TeslaCamp. Протягом двох років «Табір на сонячній енергії» проходив неподалік від міста. На відкритій природі, з живленням від енергії сонця, наметами, Інтернетом у полі та їжею з вогнища упродовж двох днів молоді ентузіасти з різних галузей вигадували нові способи роботи з енергетикою.


ЕНЕРГЕТИКА МОЖЕ БУТИ ЦІКАВОЮ ТА ЛЕГКОЮ, ВПЕВНЕНІ ОРГАНІЗАТОРИ TESLACAMP-2015. ЗА ДВА ДНІ ПІД ЧАС ЕНЕРГЕТИЧНОГО МАРАФОНУ ВИСТУПИЛО БІЛЬШ НІЖ 30 МЕНТОРІВ, А ПОСЛУХАТИ ЇХ ПРИЙШЛО ПОНАД 200 ВІДВІДУВАЧІВ

Втім, цього року організатори енергетичного кепму вирішили замість берега Десни зібрати на минулих вихідних понад 30 менторів та 200 програмних розробників, молодих підприємців, біологів та громадських активістів «на березі неба» — на одному з дахів столичної будівлі. «Цього року ми зрозуміли, що потрібно рухатись далі. Мало просто виїжджати на природу, розкладати сонячні батареї і запускати там тимчасовий табір. Ми хочемо створити перманентне середовище, де народжуватимуться енергетичні таланти», — пояснює Роман Зінченко.

«ЗЕЛЕНИЙ» СТАРТ

А їх в Україні — чимало. Наприклад, два роки тому саме під час TeslaCamp з’явився один із найуспішніших українських стартапів — система розумного енергоменеджменту Ecois.me. «Ми зараз на порозі нової епохи — зародження нової індустрії в Україні, якої насправді не було — індустрія економії енергії. Це індустрія, яка може вирішити проблеми на багатьох виробництвах і забезпечити собі прибуток у мільярди доларів. А ще — це зможе енергетично оздоровити Україну», — впевнений Роман Зінченко.

Ще один, не менш успішний «зелений» стартап з позначкою made in Ukraine — DelFast. Це служба, яка здійснює доставку товарів не більше, ніж за годину. Особливість такої доставки — не лише в незначному часі надання послуги, а й у тому, що ваше замовлення привезуть... електровелосипедом. Серед найвідоміших клієнтів DelFast — зокрема, «Приватбанк» і «Нова пошта». «Ми зробили проект, який перебуває на межі зіткнення технологій. Ми запропонували новий тип логістики — всі доставляли «на потім», а ми — вже, бо протягом години — це зараз. По-друге — це транспорт. А також — енергоефективність та енергонезалежність», — зазначає засновник стартапу Данило Тонкопій.

На відміну від звичайних традиційних стартапів, основною метою яких є вирішення локальної проблеми, Зеник Матчишин пропонує рішення для глобальної проблеми. Його сервіс доступного аналізу та оптимізації витрат на енергетичні ресурси uMuni допомагає економити електроенергію жителям не тільки Львова, а й інших міст області. «У нас була ідея, як допомогти місту перейти від місячного рахунку за спожиту електроенергію до щоденного. Тобто ми перейшли на щоденний збір інформації по школах, дитячих садках, лікарнях, магазинах, лікарнях тощо — 4,5 тисячі будівель, які перебувають у комунальній власності», — пояснює Зеник Матчишин. За його словами, таким чином можна економити мінімум п’ять відсотків електроенергії з урахуванням росту тарифів.

ПІДЗАРЯДИСЯ ВІД РОЗЕТКИ — І В ДОРОГУ

Традиційно на TeslaCamp були представлені останні українські новинки електромобілів, якими можна було поїздити й переконатися в легкості і зручності управління екотранспорту. До слова, за останні півроку в Україні було зареєстровано 200 електрокарів.

Збільшити їхню кількість, наголошують прихильники екоелектротранспорту, можна лише за умови розвитку інфраструктури зарядних станцій. «Статистика по Україні свідчить про те, що до грудня 2014 року, доки TeslaКлаб спільно з ОККО не відкрили мережу зарядок, електромобілів в Україні було зовсім обмаль. І з розвитком інфраструктури у нас побільшало електрокарів, тепер їх можна частіше побачити на автошляхах. Ми вирішили порівняти ці дані з норвезькими. І там чітко спостерігається закономірність: що більш розвинута інфраструктура, то більше в ній електромобілів. І європейський досвід показує, що кожна зарядка забезпечує 10 таких авто, а в США — близько 30», — розповідає співзасновник ElectroCars Олександр Кравцов. Нагадаємо, команда ElectroCars цього року взяла участь в електромобільному марафоні Київ — Монте-Карло.


ЩОБ ПРИСКОРИТИ ЗРОСТАННЯ КІЛЬКОСТІ ЕЛЕКТРОКАРІВ, ВВАЖАЮТЬ СПІКЕРИ ФОРУМУ, НЕОБХІДНО ЗАБЕЗПЕЧИТИ ПОТУЖНУ ІНФРАСТРУКТУРУ ЕЛЕКТРОЗАПРАВОК

«Необхідна мережа, яка покриває місто в радіусі кілометра», — додає керівник напрямку Ensto Building Technology в Україні В’ячеслав Шевнін. За його словами, необхідно також забезпечити наявність різних типів зарядних станцій залежно від місця їх розташування. Наприклад, домашні станції можуть бути менше потужними, оскільки заряджатимуть автомобіль протягом ночі, офісні, навпаки, — більш потужними, щоби зарядити електромобіль енергією за коротший проміжок часу. «Як тільки в Україні буде достатня кількість зарядних станцій, люди перестануть боятися купувати електромобілі», — прогнозує Шевнін.

ГАРМАТА ГАУСА В МІНІАТЮРІ

Завершенням TeslaCamp стала презентація проектів дводенного хакатону, який тривав паралельно з виступами менторів. Наприклад, хлопці із BoostLab (Харків) вирішили зробити фізику у школі цікавішою і запропонували варіант портативної гармати Гауса.

«З цими командами ми будемо ділитися знаннями, допомагати їм знайти можливі цікаві напрямки застосування їхніх ідей і щоб вони виводили ці проекти на наступний етап хакатону. Ми можемо їх консультувати», — каже Роман Зінченко. Уже незабаром команди виступлять на черговому хакатоні Hack4energy, який уже не вперше проходить з ініціативи Greencubator. До речі, навесні його організаторам вдалося провести одночасно хакатони в 11 містах України.

«Ми хочемо, щоб за три роки тут з’явилася сотня «живих» енергетичних компаній. Це створить новий ринок, величезні можливості для застосування людського таланту і залучення сюди грошей. Важливо, щоб приходили нові лідери. А для цього вони повинні бути свідомими нагальних викликів та своїх можливостей. А виклики тут — доволі серйозні. Це неефективний, складний і монополізований сектор. Але будьмо оптимістами. TeslaCamp, певною мірою,    — це для оптимістів. Для тих, хто здатен повірити в те, що реально бути творцем на ринку енергетики»,     — підсумовує Роман Зінченко.

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати