Відтепер «чіпуватимуть»... пачки цигарок
З 18 листопада Міністерство доходів та зборів розпочало тестування електронної акцизної марки
За новими правилами, відтепер на пачку і блок буде наноситися електронний зашифрований 12-символьний код з букв і цифр, який автоматично генерується з близького до нескінченності числа комбінацій (технологія Codentify). Кожен код містить зашифровану інформацію про дату, час і місце виробництва, виробничу лінію, максимальну роздрібну ціну, нарахування акцизного податку. Всі дані в режимі он-лайн надходитимуть на сервер Міндоходів. Тобто, міністерство зможе контролювати обсяги виробництва тютюнової продукції, повноту нарахувань та сплату акцизного збору. Також за допомогою електронної акцизної марки можна буде підтверджувати автентичність тютюнових виробів та моніторити їх рух по ланцюгу поставок.
Планується, що з часом виробники повністю відмовляться від паперової акцизної марки. Проте такі нововведення потребують і значних витрат. Один тільки сервер для міністерства, на який буде надходити інформація від виробників, оцінюється в мінімум в 50 тисяч євро.
Введенням електронної акцизної марки уряд планує досягнути двох цілей — побороти контрабанду і збільшити бюджетні надходження від реалізації тютюнової продукції. «Ще один напрям, який ми разом маємо зробити — ми маємо перейти на електронні акцизні марки, які дадуть нам зробити якісний ривок в цьому напрямку. Тут ми повинні від розмови перейти до діла. Вже 18 листопада ми запланували подивитися, як ці системи працюють. Тому, я думаю, весь цей комплекс заходів дозволить нам скоротити достатньо серйозно, вивести до мінімального порогу цю (контрафактну. — Ред.) продукцію. Ми розуміємо, що десь вона залишиться, але максимально скоротиться», — повідомив напередодні міністр доходів та зборів України Олександр Клименко. Раніше він наголошував на тому, що в Україні 9—10% тютюнової продукції — це контрафакт. «Раніше цей показник був ще більшим. З початку року ми цю негативну статистику скоротили», — зауважив він.
Голова правління Центру громадянського представництва «Життя» Андрій Скіпальський зауважує: поблажливе ставлення до виробників тютюнових виробів призвело до зменшення надходжень до державної скарбниці. За результатами попереднього кварталу, у порівнянні із аналогічним періодом минулого року, в бюджет надійшло на 1 мільярд гривень менше. Він також додає, що минулого року від тютюнового акцизу до держбюджету надійшло 16,5 мільярда гривень, «а у нинішньому році ми можемо не отримати навіть і цю суму, хоча традиційно ця цифра в Україні рік від року зростала».
Крім того, експерти вважають, що також потрібно збільшувати ціни на акцизи. Зокрема, в цьому переконаний голова Комітету економістів України Андрій Новак. На його думку, збільшити акциз на тютюнові вироби потрібно щонайменше втричі, а не на 11%, як планується в наступному році. «Таке підвищення дозволить «закрити «дірку» у держбюджеті, додасть від 6 до 7 мільярдів гривень, яких бракує на соціальні виплати та фінансування місцевих бюджетів», — говорить Новак.
Однією із компаній, яка вже прийняла участь у впровадженні нової системи електронного маркування, є Imperial Tobacco в Україні. В компанії говорять, що вже в кінці цього місяця відбудеться демонстрація роботи нової системи зацікавленим сторонам, зокрема і представникам Міністерства доходів і зборів, а до липня наступного року на виробництві встановлять необхідне обладнання.
Прогнозується, що вже з січня 2016 компанії зможуть відмовитися від паперових акцизних марок. Проте в Imperial Tobacco про конкретні терміни ще не говорять. «На сьогоднішній момент точної інформації про це немає, але враховуючи ряд переваг системи Сodentify в порівнянні з традиційними паперовими акцизними марками, ми повністю підтримуємо перехід на «електронні акцизні марки» за системою Codentify», — говорять в компанії.
Усі фінансові витрати, пов’язані з впровадженням цієї технології, покриватимуть за рахунок компаній-виробників. «За нашими оцінками, впровадження системи для продукції Imperial Tobacco коштуватиме близько 5 мільйонів доларів. Ці інвестиції у введення технології не приведуть до збільшення вартості сигарет для кінцевих покупців. Сьогодні вартість паперових акцизних марок для ринку складають близько 600 мільйонів гривень на рік. Ці витрати, в свою чергу, впливають і на кінцеву вартість, а значить, компенсуються щорічно за рахунок курця. Нова система дозволяє не нести ці витрати курцям», — пояснює менеджер зі зв’язків з громадськістю Imperial Tobacco в Україні Наталія Миколаєнко.
На думку керівництва компанії, нова система Codentify зможе допомогти у вирішенні ухилення від сплати податку, контрабанди та контрафакту. «Використовуючи унікальний код, нанесений безпосередньо на пачку, система автентифікації продукції Codentify надає можливість усім суб’єктам ланцюга постачань відрізнити справжню продукцію від контрафакту у будь-який час, у будь-якому місці».
На думку керівництва компанії, електронна марка допоможе не лише контролюючим органам, представникам сфери торгівлі, а й і споживачам, які зможуть у будь-який момент перевірити оригінальність продукту, контролювати сплату податків з підакцизної продукції і відстежити маршрут переміщення тютюнової продукції по ланцюгу постачань. «Для легальних виробників це означає можливість істотно потіснити чорний ринок», — наголошують в компанії.