Перейти до основного вмісту
На сайті проводяться технічні роботи. Вибачте за незручності.

Як почорнів «сірий» імпорт

Збитки бюджету через неофіційні схеми продажу автомобілів — три мільярди гривень
27 жовтня, 00:00

Офіційні імпортери автомобілів в Україну занепокоєні. Недобросовісна конкуренція з так званих «сірих» продажів не тільки зменшує їхні доходи, а й б’є по іміджу торгових марок, з якими вони працюють.

У відкритому листі до Кабінету Міністрів, Секретаріату Президента, Верховної Ради, Податкової адміністрації та Державної митної служби вони вимагають припинити практику неофіційного імпорту автомобілів, які проходять через кордон, як «не повністю укомплектовані». Точніше, наполягають офіційні імпортери, авто просто попередньо розукомплектовують. При цьому їх митна вартість занижується в 3—4 рази. До того ж «сірі» дилери переважно не займаються бюджетними авто, їхній хліб — найбільш престижні марки дорогих автомобілів, які після ввезення в Україну коштують значно нижче ринкової ціни. Це, ясна річ, дуже непокоїть офіційних імпортерів, котрі в роботі своїх конкурентів вбачають навіть загрозу національній безпеці України...

«Сірі імпортери вже стали так званими «чорними» імпортерами. Адже в усьому цивілізованому світі сірі — це ті, у яких нема усіх офіційних документів, але які сплачують податки. У нас же вони не сплачують податків, занижують вартість, працюють врозріз iз діючим законодавством...», — переконує заступник голови правління УкрАВТО з продажу автомобілів та розвитку дилерської мережі В’ячеслав Поврознік.

За його словами, вітчизняний авторинок є одним з найдинамічніших ринків Європи. У цьому році, за підрахунками Поврозніка, буде продано близько 470 тисяч нових автомобілів, а це рекордний показник. Проте деякі марки з цих сотень тисяч частково або й повністю завезені в Україну неофіційно... «За 2006 рік по автомобілях «Мерседес» близько 50% — «сірі» продажі, «Тойота» — 54%, «Субару» — 30%, «Порше» — 48%». За 2007 рік ці показники дуже різко зросли. Сьогодні ми маємо 25% сірого ввезення від загального продажу», — наводить статистику Поврознік. Такі ж люксові бренди як «Акура», «Інфініті» чи «Лексус», офіційний салон якого лише днями відкрився в Києві, за словами директора інформаційно-аналітичної групи «Автоконсалтинг» Олега Омельницького, взагалі представлені виключно «сірими» імпортерами. «За нашою оцінкою, «сірі» автомобілі зараз займають близько 6% ринку. Масштаби цього ринку колосальні, об’єми продажів у цьому році зросли в півтора раза. «Причини виникнення такого бізнесу, — говорить аналітик, — на мою думку, такі. Це різні підходи автовиробників до ринків тих чи інших країн, коли автомобілі в одній країні значно дешевші, ніж у іншій. Друга причина полягає в тому, що є дефіцит певних авто в мережах офіційного продажу. А третя виходить iз різного підходу до модельної політики в різних країнах, коли деяких моделей немає в одній країні, а в іншій вони є...», — вважає аналітик.

За цих умов в Україну, за версією офіційних дилерів, цього року було ввезено близько 23 тисяч «сірих» авто. На цьому за вiсiм місяців держава втратила близько 2,8 мільярда доларів. Експерти ринку наголошують: якщо ситуацію кардинально не виправити, то до кінця року ця цифра сягне чотирьох мільярдів доларів... Нагадують і про загрозу «сірих» авто для споживачів, адже при розукомплектації є небезпека пошкодження багатьох систем автомобіля. З «сірим» за походженням авто будуть проблеми і в сервісі, адже він не має гарантії.

«Торговці сірим імпортом не сплачують податків, грабують державу! В Одесі їх називають «табуреточниками», тому що вони, розукомплектовуючи авто, знімають навіть сидіння. А водії, які переганяють ці автомобілі, возять з собою табуретку й керують авто, сидячи на ній! — такий образ «сірого» імпортера змалював генеральний директор Всеукраїнської асоціацій автоімпортерів та дилерів Олег Назаренко. Він також натякнув на те, що у таких «табуреточників» обв’язково має бути впливовий «дах». «За нашими даними, лобісти і представники цих «чорних» імпортерів сьогодні бігають коридорами влади з валізами грошей і думають, кому ж їх вручити, щоб їм знову дозволили ці авто розмитнювати», — повідомив журналістам Назаренко. «Це питання можна контролювати, «сірі» імпортери є в будь-якій країні. Але в Україні вони мають підтримку...», — вважає й виконуючий обов’язки президента Асоціації автомобільних імпортерів та дилерів Станіслав Щербина.

Тим часом, імідж України на міжнародних автомобільних ринках дуже потерпає... «Західні партнери скоса на нас дивляться, вони не розуміють, чому в нас так стрімко зростає «сірий» ринок. І тому офіційний бізнес ставиться під загрозу. Таким чином ми відкидаємо наш авторинок на декілька років назад...», — відзначає генеральний директор компанії АвтоКапітал і генерального представництва DaimlerChrysler AG в Україні Віктор Степаненко. Думку колеги поділяє й генеральний директор «АВТ Баварія» Олександр Тимофєєв: «Сірий» ринок, до речі, є в будь якій країні, але не в такихмасштабах і не з такими зухвалими методами, як це робиться в Україні».

Проте власне «сірі» імпортери відкрито дивуються з таких неймовірних цифр збитків державі й кількості ввезених авто. «Три мільярди гривень — це «комплімент» сірим імпортерам, їм, насправді, до цієї цифри працювати і працювати. І цифру завезених авто теж значно завищено... Насправді 30% усього вітчизняного ринку ми ділимо з офіційними імпортерами. Ми — суб’єкти підприємницької діяльності, і якщо хтось з нас порушує закони — карайте» — лаконічно пояснює свою позицію виконавчий директор Асоціації всеукраїнського об’єднання торгівлі транспортними засобами Олександр Абарінов. За його словами, офіційні імпортери просто хочуть одним махом прибрати з дороги всіх конкурентів.

По-своєму захищає «сірих» імпортерів і начальник управління митної вартості Державної митної служби України Ірина Ляденко: «Ті, кого ви називаєте «сірими імпортерами», насправді звичайні підприємці, учасники підприємницької діяльності...». За її словами, оприлюднені офіційними імпортерами цифри навряд чи можна вважати за точні. Проблема насправді, як вважає Ляденко, у практиці розукомплектовування авто, проте й вона вже потроху вирішується. «Починаючи з 4 вересня у нас припинено оформлення транспортних засобів у розкомплектованому стані, — запевняє Ляденко і наводить приклад iз закордонного досвіду: — У Литві це питання вирішили дуже просто. У них в законі просто написано, що ввезення транспортного засобу в розкомплектованому стані заборонено». Що ж у нас заважає розробити такі закони й унеможливити махінації з розмитнюванням? Митники посилаються на те, що «агресивна» політика щодо «сірих» дилерів напередодні можливого вступу України до СОТ неприпустима...

Начальник відділу митно- тарифної політики та захисту внутрішнього ринку Міністерства економіки України Валентина Калініна пообіцяла доручити це питання спеціальній відомчій комісії. Проте в її ефективності сумніваються навіть самі чиновники... «І ця комісія нічого не дасть! Просто, якщо всі державні службовці будуть справді виконувати свою роботу, цього питання вже не буде...», — вважає заступник директора Департаменту автомобільної промисловості Міністерства промислової політики України Юрій Яковенко.

Утім, як відмічають спеціалісти, існування «сірого» автомобільного ринку знаходиться в площині ціни. «Сірі» дилери пропонують дешевше й на них є попит, незважаючи навіть на спідометр у милях та червоні повороти в багатьох «сірих» авто. «Питання насправді в ціні, яка на 40—60% менша, ніж у офіційних дилерів. Ми готові працювати з «сірими» імпортерами, але на однакових умовах, без порушення законів...», — зазначає Степаненко. Однак офіційні дилери не бажають знижувати цінову планку для українців. І їх можна зрозуміти, адже за присутність на ринку вони платять свою ціну... «Ви спробуйте завезти новий автомобіль у будь-яку цивілізовану країну й заплатити там від 40% і вище податків...», — іронізує з приводу вітчизняного оподаткування В’ячеслав Поврознік.

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати