«Єдине вікно» проти «єдиної кишені»
«Єдине вікно» прикордонно-митного пропуску запрацювало минулого тижня в Одеському морському торговому порту. Як відзначив на церемонії начальник ОМТП Микола Павлюк: «Організувати схему оформлення контейнерів через так зване єдине вікно — одна з основних вимог президентської програми «Контрабанда- стоп». Прозорі двері та постійний відеозапис роботи співробітників контролюючих органів, зібраних в одному місці, повинні, на думку міністра транспорту Євгена Червоненка, відбити бажання брати хабарі в будь-якому вигляді. «Єдине вікно» — не просто спрощення митного режиму. Це перемога моралі, за яку ми боролися», — урочисто заявив міністр. А начальники митної та прикордонної служб України Володимир Скомаровський і Микола Литвин, які так само були присутні на відкритті, активно переконували журналістів, що «єдине вікно» протидіятиме ввезенню наркотиків, зброї та контрабандних товарів. Начальники служб так само виступили з ініціативою преміювати прикордонників і митників за затримання контрабандних вантажів і навіть виплачувати певний відсоток від вартості затриманої партії. Відповіддю на це був глухий гомін у натовпі підприємців і самих митників, які чудово розуміють, чим може закінчитися в нинішніх умовах така гра в «нерозкрадай».
Відкриття нового пункту пропуску в Одеському торговому порту відбувалося одночасно з пуском першої черги поки що єдиного в Україні транзитно-вантажного термінала. Зі слів Євгена Червоненка, в умовах жорсткої конкуренції Україна не має права створювати перешкоди на шляху проходження контейнерів, інакше країна стане неконкурентоспроможною в цій сфері. За даними міністра, на Україну припадає всього 2,3% світового обігу контейнерів. «Контейнери — вантаж майбутнього. Вантажопотоки — як вода: вони обігнуть дамбу та підуть куди завгодно, але не через Україну. Це наш злочин перед дітьми. Треба зробити все, щоб через Україну, зокрема через Одеський порт, пішли вантажопотоки», — заявив міністр транспорту та зв’язку. Новий термінал був побудований за рекордно короткий термін. У його будівництво вклали близько 15 мільйонів гривень. Цього року планується освоїти ще понад 40 млн. ТВТ займає територію понад 3,18 гектара, на якій розташовані автостоянка на 100 місць, єдиний офіс, у якому зібрані всі контролюючі служби, зі складським модулем й оглядовою рамою, що дозволяє одночасно оглядати дев’ять контейнеровозів. Пропускна спроможність термінала — понад 500 машин на добу. Зі слів фахівців, введення митно-вантажного термінала, що працює за принципом «єдиного вікна», дозволить скоротити час обробки й оформлення вантажів у середньому на 30%. Зокрема, час для контролю імпортних контейнерів має зменшитися з 24 — 36 годин до 12-ти, експортних і транзитних — із 24 — 16 годин до 6-ти. Передбачається, що припиниться простій автотранспорту. Відкриття навіть першої черги транзитно-вантажного термінала, зі слів начальника Одеського морського торгового порту Миколи Павлюка, допоможе до кінця року приблизно на 40% збільшити кількість контейнеровозів, що проходять через підприємство.
Слід зазначити, що, на відміну від міністрів і чиновників, підприємці-власники вантажів хоч і відзначали переваги спрощеної системи оформлення, ейфорія з приводу відмирання хабарів не спостерігалася. А на висловлювання про те, що «єдине вікно» краще й ефективніше за «єдину кишеню», реагували однозначно: «Звісно, краще — вікно ж ширше».
Неоднозначно сприймається в регіоні й кадрова чистка, затіяна новим керівництвом Митного комітету. Вона не лише «вимила» багатьох професіоналів, а й створила обстановку загальної недовіри та підозрілості, що не могло не позначитися на роботі митної структури. За словами начальника Одеської митниці Олександра Симонова, за останні кілька місяців були звільнені 180 із 903 співробітників колишньої Чорноморської регіональної митниці. Ще 112 співробітників ліквідованої ЧРМ дають пояснення правоохоронним органам. Тих, хто виявиться невинним у правопорушеннях, обіцяли повернути на роботу.
Сьогодні в Одеському порту знаходиться рекордна кількість контейнерів — 5,6 тис. Найближчим часом ще в двох морських торгових портах Одеської області — в Іллічiвську та Південному — передбачається створити транзитно-вантажні термінали, аналогічні відкритому сьогодні в Одеському МТП. З Одеського порту планують вивести перевалку всіх небезпечних хімічних вантажів і перевести ці термінали в порт Південний.