Зернотрейдерам назустріч — залізничникам у збиток?
Мінтрансу погрожують санкціями, якщо транспортування зерна не подешевшаєАнтимонопольний комітет України (АМКУ) пригрозив Міністерству транспорту та зв’язку України санкціями за порушення законодавства про захист економічної конкуренції. Якщо Мінтранс у 20-денний строк не розробить методологічного обгрунтування тарифів на грузоперевезення залізничним транспортом, проти нього можуть почати розслідування.
Нагадаємо, що причиною претензій до Мінтрансу стала вказівка на недоробки керівництву комітету на початку липня в Кабміні з приводу повільного реагування на скарги від профільних об’єднань зернотрейдерів. Останні нарікали на необѓрунтоване збільшення тарифів на транспортування зерна залізницею та тарифів на його перевалку в морських портах. «Логістичні витрати збільшилися на 8% і становлять 39% у кінцевій вартості», — підраховує президент Всеукраїнського громадського об’єднання «Українська аграрна конфедерація» Леонід Козаченко. «А ставка перевалки в портах у жовтні 2008 року становила 46 гривень, зараз перетворилася на 126 гривень. Приватні термінали різко підвищили вартість послуг, про що ми дізналися три тижні тому», — наздогін обурюється президент Української зернової асоціації Володимир Клименко.
У свою чергу заступник міністра транспорту та зв’язку Володимир Бадагов вважає обѓрунтованими діючі тарифи залізниць на перевезення зерна. Він також додав, що, розуміючи важливість для економіки експорту зерна, міністерство надає знижки на перевезення зернових вантажів. У принципі, говорить він, залізницю можна примусити знизити тарифи, але це може привести до того, що нічим буде возити...
За словами же в.о. голови АМКУ Олександра Мельниченка, встановлені з травня нові залізничні тарифи призвели до значного зростання транспортної складової у порівнянні з попередніми роками — від 1,9 до 4,5 разів. А у разі транспортування приватними чи орендованими вагонами — від 4,5 до 7 разів. Ураховуючи, що на світових ринках ціна на зерно стабільна, вартість транспортних послуг доводиться віднімати з вартості зерна, яку пропонують аграріям. Цю думку далі розвинув Клименко. За його інформацією, у світі використовуються розрахунки, що базуються на принципі, згідно з яким аграрій повинен отримувати за зерно порядку 80% його портової вартості. «На жаль, у нас сьогодні, якщо прослідити весь логістичний ланцюжок, наш товаровиробник не може отримати більш ніж 35%», — говорить він, натякаючи, що нинішні низькі закупівельні ціни зерна зумовлені саме зростанням тарифів за його транспортування. За його підрахунками, весь логістичний ланцюжок подорожчав, і на 650 кілометрів транспортування вантажу вартість цих послуг складає близько 390 гривень. «Це вже недопустимі цифри, що не дає виробникам отримувати необхідні кошти», — зауважив він.
На такі аргументи Мінтранс наразі не дав відповіді. Тим часом, за словами заступника начальника головного комерційного управління «Укрзалізниці» Андрія Мірошникова, мотивів для зниження тарифів на транспортування зернових немає. Адже ці тарифи 2009 року не підвищувалися, а після початку дії нового збірника тарифів (із першого травня 2009 року) вони навіть трохи знизилися. За його словами, зараз тарифна складова у вартості зерна, яке везеться на експорт, складає близько 6,5%. Крім того, у порівнянні з російськими тарифами, наші є нижчими на 20%. Відмінності у величині транзитної складової при транспортуванні зерна Мірошниченко пояснив «Дню» використанням різних методик підрахунків. При цьому він акцентував увагу на тому, що зроблені АМКУ розрахунки по тарифах не надавалися в «Укрзалізницю» для аналізу і для спростування або підтвердження.
Транспортна складова, розрахована залізничниками, складається з тарифу, включеного у вартість зерна. «Якщо взяти інші додаткові збори, які виникають при подачі вагонів під вантаження, при зважуванні вагонів, то ще додається певний відсоток. Однак, загальна транспортна складова з урахуванням додаткових зборів не перевищує 7,5%», — говорить він «Дню».