9 днів, які не вразили світ
27-й Міжнародний кінофестиваль "Молодість" завершився. Побивши власний "рекорд", організатори на 45 хвилин затримали початок нагородження, на фестивалях такого рангу це взагалі важко уявити.
Однак ще більше здивував сам розподіл нагород. Гран-прі "Скіфський олень" за кращий фільм фестивалю і чек на суму 10 тис. доларів дісталися фільму, показаному першим (!) у перший день фестивалю - студентський роботі Донни Сван "Скад" (Австралія). Вибір журі, що серед багатьох викликав подив, голова пан Депард'є мотивував на прес-конференції так: по-перше, фільм молодіжний, а по-друге, настільки малобюджетний, що він сам із задоволенням став би його продюсером. Що ж, у такому випадку, порівнюючи дивовижно схожих власників Гран-прі минулого та нинішнього року, спробую вивести фестивальну "формулу успіху": берете напівпрофесійну плівку 16-мм, знімаєте 27-хвилинний недорогий фільм, обов'язково про нелегке життя сучасних тінейджерів - і успіх на "Молодості" вам забезпечений.
Кращим повнометражним фільмом названий бельгійсько-французько-британський "Моє життя у рожевому". Історія хлопчика, який відчував себе дівчинкою, вельми зворушила серця членів журі. Судячи з прес-конференції, журналісти дружно дотримуються іншої думки (мені також здається, що нагорода словенському фільму "Експрес, експрес" була б більш доречною). Так чи інакше, режисер Ален Берлінер отримав, крім призу, чек на 2,5 тис. доларів.
Кращим короткометражним дебютом названий британський фільм "Недільні історії" режисера Юроса Ліна - 13-хвилинна комедія, знята, знову-таки на 16-мм плівці (і чому наші студенти так прагнуть знімати навчальні роботи на 35-мм?). Приз у цій номінації виплачується не грошима, а послугами із субтитрування фільму на суму 2,5 тис. доларів.
Кращим документальним дебютом визнаний фільм американця Майкла Двосса (він і режисер, і сценарист, і оператор, і монтажник, і продюсер) "Куди поділося назавжди?", змонтований із сімейної хроніки 1950-90-х років. Це освічення в коханні своїй сім'ї, своїй матері, братам та сестрам. Фільм, здається, не був серед фаворитів, але присудження йому нагороди не викликало протесту ні в кого. До призу додавався конверт із чеком на 2,5 тис. доларів.
Кращим студентським фільмом стала курсова робота болгарина Валентина Валчева "Мішанина". Рецепт виготовлення цього фільму такий самий, як і для Гран-прі (див. вище), хоча "Мішанина", відверто кажучи, значно цікавіший за "Скад". З Києва В. Валчев повезе як приз плівку "Кодак" на суму 2,5 тис. доларів - добру допомогу для наступної роботи.
Приз імені Іва Монтана кращому актору фестивалю у розмірі 5 тис. французьких франків отримав канадець Романо Ордзарі за роль у фільмі "Спалений рай".
"Молодості" вже котрий рік "щастить": нікого з лауреатів (крім В. Валчева) на фестивалі чомусь не виявилося. Призи в котрий раз вручали представникам посольств та компаній, а це лишає церемонію нагородження відомої зворушливості та ефекту співпереживання.
Українських фільмів серед головних призерів фестивалю нема. Як не було їх і минулого року. Доля українських фільмів на "Молодості" - це, як правило, втішні призи на кшталт диплома документального фільму Ігоря Малахова "Своя доля. Сон" чи зовсім вже символічної "згадки журі" для студентського фільму Марини Кондратьєвої "Сьогодні". Добре це чи погано? Як сказати. З одного боку, можна, звичайно, радіти, що половина українських фільмів (2 з 4) були помічені журі. З другого боку, основні призи та особливо не зайвий для наших дебютантів грошовий еквівалент, запроваджений представниками зарубіжних країн, чомусь уперто повертаються за кордон.
Генеральний директор "Молодості" Андрій Халпахчи зазначив на підсумковій прес-конференції: "Не фестиваль пролетів повз українське кіно, а українське кіно пролетіло повз фестиваль, оскільки випуском фільмів на Україні займаються Мінкультури, студія імені Довженка, а не "Молодість". Що ж, правда. Але правда й у тому, що "Молодість" ніколи не розкривала обіймів для цього рідно-чужого українського кіно, і фільми, яких найкраще могли б зрозуміти саме в рідних стінах, не отримували подальшої фестивальної долі значною мірою через те, що залишалися пасинками на українському фестивалі.
Сподіваюся, майбутнього року доля буде схильнішою до наших конкурсантів. Наступний фестиваль "Молодість" триватиме з 24 жовтня по 1 листопада 1998 р. у київському Будинку кіно.