Перейти до основного вмісту

Академія для слухачів

Кілька миттєвостей «Київ Музік Фесту 2007»
13 жовтня, 00:00
ВИСТУПАЄ «КИЇВСЬКА КАМЕРАТА» / ФОТО МИКОЛИ ЛАЗАРЕНКА

Щодня в залах Національної філармонії, Будинку вчених, Спілки композиторів, Національної музичної академії виступали солісти, камерні ансамблі, оркестри та хори — за цей час вони озвучили твори 190 композиторів! У форумі брали участь виконавці з 19 країн, серед них грецька співачка Анна Алексопулу, Боннський камерний хор, австрійський дует «Duo-violini», польський квартет «Willanow», фортепіанне тріо «Gryphon» з Канади.

Традиційно більша частина музики, що виконувалася, була сучасною, тобто охоплювала ХХ—ХХI століття і була написана в академічних жанрах. А в Михайлівському золотоверхому соборі й Трапезній церкві Києво-Печерської лаври можна було почути стародавні церковні наспіви. Відбулося багато авторських концертів, у тому числі два ювілейних — на честь 65 річчя Євгена Станковича і 70 річчя Валентина Сильвестрова.

ФЕСТИВАЛЬНІ ЗУСТРІЧІ

Багато яскравих вражень подарував публіці вечір у філармонії, в якому брали участь: ансамбль «Київські солісти» (художній керівник і диригент — Богодар Которович), скрипалька Мирослава Которович, камерний хор «Кредо» (диригент Богдан Пліш), жіночий хор Київської музичної школи ім. М. Лисенка (головний хормейстер — Оксана Нікітюк).

Неначе виткану зі співу гірського струмка і передсвітанкового туману, почули глядачі «Ранкову музику» Євгена Станковича; переклик чи то пташиних, чи то янгольських голосів у «The Annunciation» Юрія Ланюка (прем’єра); мотив запаморочливого польоту в «Canto ricordo» Віталія Губаренка (прем’єра), історію віднайдення істини в «Agnus Dei» і «De рrofundis» Кшиштофа Пендерецького.

Була на цьому концерті ще одна прем’єра — твір Вікторії Польової на слова англійського поета і проповідника Джона Донна «No man is an Island» («Людина — не острів») для мецо, жіночого хору, фортепіано і струнних. Виконували соло Оксана Нікітюк (мецо- сопрано) й Олена Жукова (фортепіано).

Творчість Вікторії Польової вирізняється особливим почерком і вмінням автора говорити про речі не швидкоплинні. У її творах завжди є духовний пошук, і слухач раптом ловить себе на тому, що причетний до цієї напруженої роботи. Твір «No man is an Island» став для мене одним з найбільш значущих відкриттів фестивалю. Написані у XVII сторіччі рядки: «Не було і не буде людини-острова, тому що кожен з нас — частина планети» в нашому сторіччі отримали гідне музичне втілення.

Канадське фортепіанне тріо «Gryphon» — одне з кращих у світі колективів такого складу, за відгуками музичних критиків, вони грають з рідкісною досконалістю. І справді, виступ у Будинку вчених Аналі Патіпатанакун (скрипка), Романа Бориса (віолончель) і Джеймі Паркера (фортепіано) вирізнялося майстерністю високого класу.

Віолончеліст Роман Борис чудово говорить українською (він має українське коріння: його батьки родом зі Львівської області, переселилися до Канади після Другої світової війни):

— Цього року нашому тріо виповнюється п’ятнадцять років, — розповів Роман Борис. У нашому репертуарі — класика, починаючи від Гайдна до творів сучасних композиторів. На цьому фестивалі ми виконували програму, що включає музику канадських авторів — Гарі Кулеша, Ребекки Кларк і Келлі-Марі Мерфі, — та два нові твори — «Миті Моцарта» Сильвестрова й «Епілоги» Станковича, написані спеціально для нашого тріо. Мене глибоко зворушує музика цих двох композиторів, при тому, що вони дуже різні... Наразі в Україні дуже високий рівень музичного мистецтва, особливо хорової музики. У вас дуже талановиті диригенти. Радісно бачити, що молоді виконавці в камерному оркестрі серйозно, з енергією беруться за сучасну музику...

На високому рівні пройшов і філармонічний концерт «Київської камерати». Прозвучали «Tristium» Святослава Лунева, сюїта з балету «Даніела» Михайла Чемберджі, Елегійний концерт Джорджа Гроссмана, «Код Енеску» Геннадія Чобану, «Інкрустації» Любави Сидоренко і «Заповітне» Володимира Золотухіна з озвученим описом мрій, тривог і надій. На скрипці виконувала соло Богдана Півненко, на фортепіано — Тетяна Андрієвська.

— «Камерата» — постійний учасник «Київ Музік Фесту», з вісімнадцяти фестивалів ми виступали на сімнадцятьох, — розповів Валерій Матюхін. — Причому не просто брали участь, часто на собі «вивозили» фестиваль. Наприклад, 1996 року ми виступали дев’ять разів, і багато хто казав, що це фестиваль «Київської камерати»...

Знаєте, мені сумно бачити, коли під час прекрасних концертів філармонійний зал порожній. Десять років тому були аншлаги. Причину я бачу не у зниженні інтересу, а у погано поставленій піар-компанії. Фестиваль треба заздалегідь рекламувати. Можна залучити гостей фесту, щоб, наприклад, виступали провідні композитори і розповідали про свої твори.

Ми можемо як завгодно ставитися до музики, приймати або не приймати її, але слід пам’ятати, що українська музика — наше надбання, і ми маємо її ставити на перше місце. Знаєте, 30 років тому, коли було створено «Камерату», ми визначили для себе основний постулат: місце української музики — у світовому мистецтві та музичному процесі. Не можна вийти з принципу — це цікаво, це нецікаво. У виконавця має бути один принцип: тобі дається твір, і ти як музикант маєш бути абсолютно чесний по відношенню до нього і грати на рівні.

Значення фестивалю в тому, що він дає поштовх до розвитку і виконавця, і композитора...

ЛОЦМАН ДЛЯ СЛУХАЧІВ

На урочистому закритті фестивалю Національний заслужений академічний симфонічний оркестр під керуванням Кирила Карабиця виконав Концерт №2 Івана Карабиця. Цей твір, просякнутий світлом і любов’ю до життя, був зіграний музикантами з радістю і нагадав усім про чудового композитора і людину, яка сімнадцять років тому подарувала нам «Київ Музік Фест». А наступного дня після офіційного закриття фестивалю в залі Спілки композиторів прозвучала «Камерна музика молодих» у виконанні ансамблю «Nostri temporis». Це міжнародний проект — крім українських авторів, у ньому беруть участь композитори Білорусі, Росії, Азербайджану, і всі вони — студенти або недавні випускники. Потужний потік свіжої енергії випромінювався зі сцени, викликаючи в залі живий відгук. Особливо барвистими і самобутніми були композиції «Осінній берег» Олени Сєрової, «Таїнство хвилі» Ярослава Одріна, «Заломлення» Максима Коломийця, «Лаконізми» і Токата для фортепіано Євгена Геплюка.

— Я у великій мірі зобов’язаний фестивалю «Київ Музік Фест» тим, що став композитором, — зізнався Ярослав Одрін, випускник Національної музичної академії 2006 року. — Академічне навчання передбачає лише теоретичну складову композиторського ремесла, а практику можна отримати тільки під час живих концертів. Від країн Європи ми відрізняємося малою кількістю фестивалів сучасної музики, у нас цей процес поки що на стадії становлення...

Сучасний слухач насторожено ставиться до сучасної академічної музики. Він до неї не завжди готовий, оскільки мало знайомий з нею. Але якщо він щиро хоче осягнути її значення, але не знає, де це зробити, то, побувавши на концертах «Київ Музік Фесту», слухач відкриє такий чарівливий світ музики.

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати