Перейти до основного вмісту

Душа, запалена бароко

30 червня, 00:00
Сольні концерти Наталії Свириденко — це не просто натхненне музикування, ушляхетнене безпомилковим відчуттям стилю. Свої виступи вона зазвичай супроводжує усними розповідями, в яких перед слухачами ніби оживають далекі музичні епохи. 

Бог клавесиністки — Йоганн-Себастьян Бах. Мабуть, цілком закономірно в неї з’явився безпрецедентний задум виконання всіх клавірних творів музичного генія. І Наталія Свириденко з жовтня минулого року наполегливо втілює його в життя.

Розповідаючи про цей гігантський артистичний проект, особливо хочеться підкреслити, що Баха Н.Свириденко виконує «в оригіналі», тобто саме на клавесині, а не на роялі, як це найчастіше трапляється в ХХ столітті. В останні роки життя Бах познайомився з фортепіано, яке тоді щойно з’явилося. Його ставлення до цього нового інструмента було дещо настороженим, і, ясна річ, свої клавесинні твори він ні в якому разі не передоручав би роялю, як це зробили за нього наступні покоління піаністів.

Право на таке артистичне звершення Наталія Свириденко підтвердила всією своєю творчою біографією. Адже в її репертуарі всі сім концертів Баха для клавіру з оркестром, усі камерні твори композитора для клавесина. А крім цього, Свириденко — великий знавець і тонкий інтерпретатор західноєвропейської барокової музики. Вона виконала безліч монографічних програм, присвячених німецькому, англійському, голландському, французькому, іспанському бароко. Помітною віхою її виконавської діяльності став запис усіх клавесинних творів українського бароко.

Розповідь про унікальне починання Наталії Свириденко була б неповною, якби ми не пригадали про інші сторони її творчої діяльності. Наталія Сергіївна відродила одну з перлин вітчизняної оперної класики — оперу Дмитра Бортнянського «Сокіл», виступивши при цьому і як художній керівник, і як диригент (!) постановки, наслідуючи в цьому багатьох капельмейстерів так обожнюваної нею доби бароко.

Однак репертуар Наталії Свириденко аж ніяк не обмежується старовинною музикою. Вона грає також музику ХХ століття, написану для клавесина (зокрема концерти М. де Фалья і Ф. Пуленка). Нею відроджено й записано багато забутих сторінок чеської музики з колекції графа Разумовського (саме сонати Ф. Бенди й Л. Кожелуха виконуватиме клавесиністка в сьогоднішньому концерті). Наталія Свириденко читає лекції в Києво-Могилянській академії. Людина виняткової музичної майстерності й ерудиції, вона давно повинна була б викладати й у Національній музичній академії, бо клавесиністи в нас — одиничний, «штучний» товар.

Нині Наталія Сергіївна серйозно захоплена ідеєю створення столичної камерної опери. Яким чудовим подарунком став би такий театр для наших любителів музики!

Має унікальна музикантка ще одну важливу заслугу. Саме вона вперше в історії України організувала самостійне виробництво клавесинів. Тепер клавесини та спінети «від Свириденко» лунають у філармонічних залах України й на концертних естрадах багатьох країн.

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати