«Гоголь супроводжує все моє життя»
Про свою балетну сагу «Дню» розказав видатний композитор сучасності Євген Станкович
Цього сезону два київські музичні театри показали прем’єри чудових балетів знаного українського композитора Євгена Станковича: «Майська ніч» — у Київському муніципальному академічному театрі опери і балету для дітей та юнацтва, і «Вечори на хуторі біля Диканьки» — у Національній опері України.
«...Я СТАВ «СПЕЦІАЛІСТОМ» БАЛЕТІВ»
— Євгене Федоровичу, у вашому доробку шість масштабних балетів. Чим привабив балетний жанр?
— Я познайомився зі Стефаном Турчаком, коли він був диригентом моєї Третьої симфонії «Я стверджуюсь». Потім він перейшов працювати в Оперний театр; наближалося святкування 1500-річчя Києва, і Турчак запропонував щось разом зробити. Ясно, що про оперу — такий великий і складний жанр — мови не йшло. А я ще задовго до того познайомився й подружився з Анатолієм Шекерою, котрого Анатолій Авдієвський запросив балетмейстером для постановки моєї фолк-опери «Коли цвіте папороть». То були 1978–1979 роки. Шекера запропонував мені написати балет «Княгиня Ольга». Потім за його ж пропозицією постав балет «Прометей-Распутін», диригентом був також С.Турчак — той балет навіть ставили у Македонії... Так я став «спеціалістом» із балетів.
— Тобто все виходило ситуативно. Автором лібрето двох перших ваших балетів був кінорежисер Юрій Іллєнко. Як так сталося?
— Я з ним робив фільм «Мавка». Іллєнко був людиною енциклопедичних знань, працював оператором у легендарного Сергія Параджанова. Юра постійно пропадав у бібліотеках, працював із документами... Він дуже добре знав історію Київської Русі, тому саме до нього звернулися з пропозицією написати лібрето «Ольги». А потім він створив друге лібрето («Прометея») і третє — до опери «Страшна помста», яка могла стати подією...
— То цей задум бере початок іще з тих часів?
— Так, тоді культовий режисер Борис Покровський дав згоду на постановку, а також художник Валерій Левенталь із Большого театру. Але сталася трагедія: дуже захворів Турчак... Потім хореограф Віктор Литвинов поставив «Ніч перед Різдвом», а нещодавно — «Вечори на хуторі біля Диканьки»...
— Композитор бере участь у постановці? Чи даєте матеріал, а потім дивитеся на те, що з того вийшло?
— Якщо би я не брав участі у постановках, то й балетів не було б! Почнемо з «Ольги». Тоді у Київській опері працював прекрасний художник Федір Нірод, який оформив чимало вистав. Стефан Турчак — диригент найвищого ґатунку. Анатолій Шекера на той час уже поставив «Ромео і Джульєтту», «Легенду про любов», «Спартака» — це все були знакові вистави.
Щодо моїх балетів, то хореографи бачили їх по-різному. Шекера — єдиний, хто мав практичний досвід із моєю музикою. Він добре уявляв те, що має бути на сцені, придумував сценічне втілення своїх ідей. Інші балетмейстери відштовхувалися вже від музики. Кожний по-різному. Є такі митці, наприклад, Борис Ейфман, які ставлять просто на конкретну відому музику.
— Що запам’яталося з тих часів, особливо від роботи з Турчаком, Іллєнком, Шекерою?
— Справа в тому, що це був період розквіту діяльності тих великих майстрів. Наприклад, Юрій Іллєнко мав колосальну практику в кінематографі, талант Анатолія Шекери добре знали у різних країнах, Стефан Турчак був узагалі одним із найкращих диригентів того часу. Саме ставлення до роботи тоді було іншим, аніж зараз. Наприклад, Турчак працював три місяці, щоби досягти потрібного ефекту в музиці. І це стосувалося не тільки мого балету, а й, приміром, «Пікової дами» П.Чайковського, «Катерини Ізмайлової» Д. Шостаковича тощо. Бідні музиканти стогнали від такої багатомісячної роботи, але зате результат був неперевершеним!
Нині — панування швидкого темпу, а тому спостерігаються неякісність, поверховість. На виїзді музиканти трохи краще грають, бо мотивація — гастролі, а вдома — як вийде...
«Ольгу» фактично врятував видатний учений-історик Дмитро Лихачов. У Києві тоді проводився Конгрес славістів, на якому він був присутній. Щодо балету дехто висловлював думку, мовляв, Ю. Іллєнко щось там неправильно історично висвітлив у лібрето. Йшло 50 на 50, що балет випустять на сцену. У ЦК КПУ, яке тоді керувало, — а там, звісно, всі були «балетними знатоками», — Лихачов вважався стовпом історії, зокрема знавцем Київської Русі. Ну, він і дав «добро». Тоді на засіданні були присутні академік Александров та інші члени Політбюро. А Лихачов закрив це питання, сказавши, що таке трактування має право на існування. Таке було не тільки з цим балетом. Це відбувалося практично з усіма творами, особливо новими. У тій системі, яку ми тепер називаємо «тоталітарною», подібних казусів траплялося багато.
«КЛАСИЧНИХ 32-х ФУЕТЕ ВЖЕ НЕМАЄ»
— У вас є улюблені балети?
— Всі вони написані в різні часи, щоразу поставало інше завдання. Я змінювався як людина — ставав старшим... У кожного твору була своя ціль, та й автори лібрето мали відмінні концепції. Іллєнко, наприклад, завжди формулював якусь глобальну мету.
Зараз дуже багато поглядів на балет. Є продовжувачі класики. У них балет сюжетний: Маріус Петіпа та інші слідували за сюжетом, драматургією, як-от у «Ромео і Джульєтті», «Попелюшці» Сергія Прокоф’єва... І дуже багато французьких і німецьких композиторів дотримувалися цього вектора. У 1960-ті в балеті почала розвиватися лінія авангарду, модерну. Я свого часу побував на багатьох фестивалях — у Югославії, Німеччині, Польщі... Був такий знаменитий французький хореограф Фелікс Бласка — один із засновників жанру авангардного балету. Там уже зверталися навіть до ритуальних тибетських молитов.
— Експериментальні пошуки?
— Не можу сказати — «так», скоріше — це інший погляд на мистецтво. Класичних 32-х фуете, котрі крутять балерини, вже немає. Зараз у хореографії діють інші закони — жести, міміка, пантоміма. Багато що з того перекочувало у рок-культуру, де балет нині займає не менше місце, ніж власне вокал. Рок-симфонія, рок-балет — це вже тепер щось звичне, там найважливіша — комерційна складова. У принципі балет як мистецтво буде жити стільки, скільки житиме людство, музика. Танці — в природі людини, як і спів!
— Про ваш балет «Прометей» змогла віднайти дуже мало матеріалів. У нього три різні назви: «Прометей», «Распутін» і «Агонія». Чому?
— Він видозмінювався. Це залежало від ситуації. Чиновники, наприклад, запитували: що агонізує? Так, пані Погорєлова з ЦК Компартії на засіданні худради кричала: «Ви побачили революцію очима сексуального маніяка з підворіття!», а Іллєнко відповів, що вона, м’яко кажучи, нічого не зрозуміла...
— Відверто!
— Так. От такі були тоді баталії. операми, гадаєте, було легше? Тоді митці мусили боротися за постановки.
— У вас є балети «Ніч перед Різдвом», «Майська ніч», тепер ви згадали про «Страшну помсту»...
— «Страшна помста», зрештою, вималювалася як опера-балет. Там є поєднання танцю, співу, драматичного мистецтва...
«Я НІКОЛИ В ЖИТТІ НЕ ХОДИВ НА РЕПЕТИЦІЇ!»
— Три ваші великі твори пов’язані з іменем Гоголя...
— Гоголь супроводжує усе моє життя. Творчість цього класика з дитинства мене захоплювала. Я вважаю, що цей письменник передбачив якісь світові речі... Для мене Гоголь володіє якоюсь магією, котра впливає на світ і притягує.
КОЛОРИТНІ ПЕРСОНАЖІ «ВЕЧОРІВ...» — СПОКУСЛИВА ТЕТЯНА АНДРЕЄВА (СОЛОХА) І НАДЗВИЧАЙНО АРТИСТИЧНИЙ ЧОРТ У ВИКОНАННІ ВІТАЛІЯ НЕТРУНЕНКА / ФОТО ОЛЕКСАНДРА ПУТРОВА
— Розкажіть про балети цьогорічного сезону, які поновлені у київських театрах. За жанрами вони абсолютно різні.
— У Миколи Васильовича немає якоїсь єдиної лінії драматургії. Голова у «Вечорах на хуторі біля Диканьки» — то, може бути, фантазую, і сьогоднішній голова Верховної Ради — можна шукати будь-які аналогії! Гоголь перескакує із теми на тему — і всі вони актуальні. Більше того, переходить із одного простору в інший — і відстежити це неможливо.
— «Ніч перед Різдвом» ви назвали балетом-пастичо...
— У XVIII ст. існувало поняття опера-пастичо. Пастичо — це паштет. Наприклад, у Альфреда Шнітке — то полістилістика. Пастичо ми можемо знайти у того самого Баха, та й у різних митців інших часів. Я використовував у своєму балеті такі теми, які, може, й не дуже прослуховуються...
— У «Майській ночі» автор лібрето та хореограф — Віктор Гаченко. Його сценічна версія дуже цікава — з використанням у виставі хору, який виступає учасником, коментатором подій, засобом музичної драматургії...
— Наприклад, Анатолій Шекера часто змінював порядок музичних номерів. Віктор Гаченко працював у Ансамблі ім. П. Вірського, в інших народних колективах, він побачив мій фолк-балет по-своєму. А от диригент Олексій Баклан і балетмейстер Віктор Яременко (постановники останнього балету Є. Станковича «Володар Борисфену». — О.Г.) взагалі все перекроювали як самі хотіли й шукали для танцю свою драматургію.
— Чесно кажучи, я слухала «Вечори на хуторі біля Диканьки» у Національній опері як оркестровий твір. Це абсолютно самодостатня музика!
— Знаєте, балетмейстер у театрі повинен отримати не тільки визнання публіки, а й мати удачу, що дуже важливо. Один представляє слабкі постановки, які «на ура» сприймає пересічна публіка, а другий і талант має, а нічого не виходить.
— «Майська ніч» у Київському муніципальному театрі опери і балету для дітей та юнацтва йшла у постановці Віктора Гаченка, згодом у хореографії Алли Рубіної, а нині — знову балетмейстерське бачення Гаченка.
— Так. Я не можу зрозуміти, чому так сталося. Коли приходить нове керівництво театру, воно все робить по-своєму...
— Із шести балетів автор сценографії трьох — «Майська ніч», «Вечори на хуторі біля Диканьки» та «Вікінги» — Марія Левитська, головний художник Національної опери...
— Машу я знаю ще з часів, коли вона працювала на Кіностудії ім. О. Довженка. Вона дуже обдарована художниця. Театральний художник — дуже складна професія. Те, як створює сценографію вистави Левитська, мені подобається. Наприклад, у «Майській ночі» — це декорації-трансформери, які то змальовують краєвид українського села, то берег озера вночі, то сільську околицю, то шинок...
Знаєте, я ніколи в житті не ходив на репетиції! Тільки якщо мене спеціально запрошували. Давав балетмейстеру клавір, а диригентові партитуру. Я з’являвся лише на репетиціях оркестру, і то, коли мене кликав диригент. Розумію, що виконавців присутність композитора страшенно дратує. А митці, такі як Стефан Турчак, Федір Глущенко, Володимир Сіренко, вони-то знають, якого результату прагнуть досягти!
— «Страшна помста» — вже практично закінчений твір?
— У нього складна доля. Я вже говорив, що задуму чимало років. Над ним починали працювати Юрій Іллєнко, Стефан Турчак, Борис Покровський, Валерій Левенталь, Анатолій Шекера. Тема дуже важка. І чорт мене смикнув за неї братися!
— Ваш учитель — Борис Лятошинський — також цікавився нею!
— Так! Якось ми сиділи у класі. Там були Освальдас Балакаускас, В’ячеслав Лиховид, Михайло Заливадний, і Борис Миколайович каже: «Ось, коли будете братися за якусь тему, то врахуйте — я давно хотів написати твір на «Страшну помсту» за Гоголем»... Поступово мене захопила ця тема. Я почав працювати над нею давно, а зараз вирішив, що треба все ж таки закінчити цю роботу...
— Тобто поки невідомо, яка доля очікує на цей твір?
— Думаю, що в концертному виконанні ми зможемо щось зробити. Сподіваюся, фрагментами твір точно прозвучить. Дуже хочу, щоби публіка отримала уявлення про нього.