Перейти до основного вмісту
На сайті проводяться технічні роботи. Вибачте за незручності.

«Коли людина відбулася, їй не треба нічого із себе вдавати»

Олена Образцова про «космічних» режисерів Дзеффіреллі та Віктюка, джазову авантюру та свою дочку, яку «викрала» Кабальє
15 квітня, 00:00
Примадонна світової опери, еталон жіночої краси, привабливості й фантастичної чарівливості з’явилася у весняному Києві, щоб у черговий раз довести: над нею та її талантом час не владний. Піддавшись на умовляння Сергія Пермана — директора нового продюсерського центру «Персей», Олена Василівна не пошкодувала про свій візит до Києва в супроводі своїх грузинських друзів, солістів Большого театру Росії — народних артистів СРСР Маквалі Касрашвілі та Зураба Соткілави. Ще одним гостем ювілейного візиту був Роман Григорович Віктюк, який поводився більш ніж скромно. Концерт у НП «Україна» пройшов з величезним успіхом, хоча «офіційні» квіти, як завжди, були тільки від Надзвичайного і Повноважного Посла Російської Федерації в Україні Віктора Черномирдіна — єдиного цінителя високого мистецтва, класики в Україні. Але неофіційні особи просто викупали Образцову та її партнерів у квітковому дощі… Послухати голос, який неможливо переплутати ні з чиїмось іншим, пришли Євгенія Мірошніченко, Валентина Кочур, Дмитро Гнатюк, Таїсія Повалій…

— У яких містах відбудуться ваші ювілейні концерти і в яких уже відбулися?

— У Москві, Пітері, Вашингтоні. Домінго запросив мене заспівати графа Орловського в «Летючій миші», і я вперше заспівала англійською, якої не знаю, ну, крім «поїсти- попити». Було багато розмов серед акторів, я була напружена, але справилася. Був навіть зроблений відеозапис цього спектакля, який буде продаватися в усьому світі. Я була щаслива, що Домінго зробив мені такий подарунок. Планується зробити мій ювілейний концерт у Токіо й декількох інших містах Японії. Ми із Зурабом Соткілавою прилетіли з Ташкента, де планувався наш виступ, але у зв’язку з терактами повернулися й тепер збираємося туди в травні—червні, якщо вийде. Напередодні відльоту до Києва були в Челябінську, де я грала в «Антоніо фон Ельбо» — спектаклі постановки Романа Віктюка.

— Ви тепер берете участь і в драматичних спектаклях. А раніше яким було ваше ставлення: опера — це театр чи все-таки музика?

— Ви знаєте, це дуже складне питання. Все залежить від тієї опери, яку в даний момент ми виконуємо. Бо є опери дуже статичні. Є опери ігрові, де я можу грати. А є опери, які я не можу грати. Але я ніколи не займалася з режисером, наче це драматичний спектакль. Або я ніколи не займалася з диригентом, наче це тільки музичний спектакль. Тому що, коли я виходжу на сцену, я живу в тому образі, який я подаю в цей момент, у цю мить. І тому в мене завжди відбувалося злиття й музики, й действа, скажімо так. І мені не треба було ні диригента, ні режисера. Знаєте, я, коли кілька років тому впала з велосипеда й уразила очі, майже нічого не бачила, й був момент навіть щастя якогось, бо я всім диригентам говорила: я нічого не бачу, грайте за мною, диригуйте за мною. Я була вільна у своїй творчості.

— Чим вас привабив Віктюк?

— Це надзвичайний талант. Це людина не з нашого світу. Це людина, яка пов’язана з Космосом, людина, яка володіє немислимою фантазією. Це режисер, поряд з яким я ставлю лише Дзеффіреллі. І тому мені так хотілося з ним зустрітися. І він навіть схожий на Дзеффіреллі, схожий щодо манери роботи. До того ж, це людина незвичайних знань, яка знає чудово музику, літературу, з якою мені цікаво навіть просто говорити ні про що. Або просто сидіти, мовчати і слухати його.

— Ви його порівняли з Дзеффіреллі…

— Із Дзеффіреллі я працювала дуже багато. У Нью-Йорку, в Мілані… Ми робили з ним «Бал-маскарад», «Кармен» у Відні. Ми дуже багато разом працювали. Я робила з ним в Ла Скала «Сільську честь», знімала фільм «Сільська честь» у Сицилії. І взагалі ми дуже товаришуємо й дуже любимо одне одного.

— Наш глядач Дзеффіреллі здебільшого знає по фільму «Ромео і Джульетта», а він займався й оперою, й чистої води драмою. А у Віктюка свій, абсолютно особливий стиль, якому він, на мою думку, ніколи не зраджував. Чим же все-таки вони схожі? Дзеффіреллі такий різножанровий режисер, а Віктюк весь час несе свою думку, свою ідею, і стилістика в нього одна — «віктюківська»… Чим же вони схожі як режисери?

— Вони схожі тим, що вони не від землі, а вони з Космосу обидва.

— Олена Василівна, що значить з Космосу…

— Вони розмовляють з богами.

— Найбільша авантюра у вашому житті?

— Одна з найбільших авантюр у моєму житті — це виступ у джазі. Я зробила величезну програму й заспівала її недавно в Петербурзі, а потім на ювілейному концерті у Большому театрі. Режисером знову був Віктюк. Це був для мене великий ризик, я дуже хвилювалася — співати англійською музику, яку я ніколи не співала. Я дуже переживала й боялася. Зал був повний: прийшли й мої шанувальники, й шанувальники Ігоря Бутмана. Я хвилювалася: половина залу — люди, які добре знають джаз. Я досвідчена співачка, але так хвилювалася, що вийшла на сцену на 20 хвилин раніше, ніж слід було. Там була імпровізація, а я вирішила, що мій вихід, але за ці 20 хвилин послухала гарну музику, заспокоїлася, й тому все пройшло добре. Успіх був величезний, і в грудні цього року в Москві в Будинку музики відбудеться повторний концерт. Думаю, що буду продовжувати дослідження в цій сфері. Адже я співаю джаз як національну негритянську молитву. Поєднання релігії та національного мистецтва — це дуже сильно. З цією програмою я із задоволенням виступлю в Києві навесні наступного року.

— На двухсотріччі Ла Скала — найвидатнішому явищі в оперному житті за 400-річне життя опери взагалі — лише ви співали сім творів. Навіть для Каллас свого часу не зробили такого, як для Образцової…

— Я хочу похвалитися ще раз. Цього ювілейного сезону, а це був сезон Верді, я отримала «Золотого Верді». Це був один із найбільших подарунків. Мені його вручили на батьківщині Верді, і я була щаслива, бо дуже мало співаків мають цю нагороду.

— Це правда, що одного разу, коли ви заспівали Кармен, до вас прийшла Монтсеррат Кабальє і стала перед вами на коліна?

— Так, правда. Ледве підняли домкратом (регоче). Це було в Барселоні. Я співала разом з Домінго. І вона прийшла до мене за лаштунки. Тепер вона моя найліпша подруга. Вона навіть «украла» мою дочку: забрала її до себе займатися співом. Це був для мене шок, якось абсолютно незрозуміло. Вони десь зустрілися, Олена їй заспівала, і Монтсеррат забрала її. Я їй потім подзвонила й спитала, чому вона не викладає своїй дочці, а вона у відповідь: «А ти чому своїй не викладаєш?» Із Монтсеррат ми співали дуже багато «Дон Карлосів» у нашому житті, потім ми співали «Ла Ф’ямо» Респігі, «Медею» Керубіні. Коли Монтсеррат пішла вже вниз у своїй кар’єрі, коли вона вже не могла співати великі ролі, вона вчинила дуже мудро, розшукуючи опери, яких ніхто не знав. Якщо всі знають кожне зітхання, кожну ноту в «Нормі», «Аїді» або ще десь у наших партіях, то Респігі «Ля Фьямо»… Ну хто знає цю оперу і як її треба співати? І коли ми почали вчити цю оперу, було дуже важко: музика Респігі виявилася надто складною. Кабальє продовжує шукати ці маленькі опери, яких ніхто не знає, й з тріумфом виступає на сцені досі.

— Ви займаєтеся викладацькою діяльністю?

— Я багато викладаю в Іспанії, Японії, Чехії, США, Італії, але Іспанія та Японія — це два постійні місця. В Японії я живу по три місяці на рік. У Токіо викладаю в Академії, куди хочу запросити викладати й Соткілаву, й Касрашвілі. В Іспанії протягом 10 років я даю майстер-класи.

— Будучи королевою Опери, ви абсолютно демократичні в спілкуванні, з вами легко говорити…

— Коли людина відбулася, їй не треба нічого із себе вдавати, вона відчуває свою самодостатність. А якщо і є такі примадонни, які щось із себе вдають, значить, усередині нічого немає й треба щось награвати. Я відбулася і в житті, й в мистецтві, й у коханні...

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати