Мистецтво обміну
У столичному PinchukArtCentre стартував новий українсько-польський проект
У київському PinchukArtCentre відкрилася перша тижнева персональна виставка в рамках програми «Трансфер» — «Людина на двох гойдалках» Моніки Завадскі. «Трансфер» є програмою обміну, яка популяризує й підтримує нове покоління українських митців за кордоном, а також представляє молоде польське мистецтво в Україні. Вона реалізується спільно з Центром сучасного мистецтва «Замок Уяздовський» — найвпливовішою мистецькою інституцією Польщі.
Моніка Завадскі створює скульптури, живопис і відео. Серед експонатів виставки — три нові роботи: скульптура «Людина на двох гойдалках», спеціально створений для арт-центру мурал (настінний розпис), звуковий твір — інтерв’ю автора й Марії Ланько, а також відео «Скакалка» (2009 р.) Як зауважив Бйорн Гельдхоф, арт-менеджер PinchukArtCentre і куратор виставки, «Завадскі створює мову, у якій поєднуються графічні стратегії із глибоким дослідженням формування культурної та особистої самобутності. За допомогою творів, представлених на виставці, художниця робить новий крок, комбінуючи різні медіа для створення складного багатовимірного дискурсу».
Завадскі в минулому була графіком-плакатистом, дизайнером і навіть малювала нелегальні графіті, у галерейному мистецтві вона лише три останні роки. Її попередній досвід відчувається у всьому: Моніка працює в чорно-білій гамі, оперує простими лініями. Так, мурал, що складається з двох частин із доволі химерними назвами — «Жінка заходить, сідає на стілець і бере інший стілець собі на коліна» і «Жінка заходить, сідає на стілець, інший стілець заходить і сідає їй на голову», є дуже умовними, піктографічними, без ознак статі — наче з дорожніх знаків — зображеннями людських постатей і стільців. «Людина на двох гойдалках» — це, по суті, розчленоване тіло на двох гойдалках, однак це так само піктографічне, умовне тіло, розібране на запчастини зображення, розкладене на двох застиглих великих гойдалках.
У «Скакалці» — так само чорно-білій — тіло вже цілком розпізнається як людське, чоловіче, але повисле в повітрі: замість того, щоб заходитися в екстазі стрибання, воно то втрачає, то знову набуває чітких обрисів.
Завадскі поєднує мінімалістичність графічних-графітичних форм із явно сюрреалістичними змістовними елементами. Сполученням умовності зображень і сюрреалістичної жорстокості та метафізичності і цікава ця експозиція.
Загалом проект «Трансфер» містить п’ять виставок. Протягом місяця українські глядачі побачать експозиції Агнешки Польскої (4—9 вересня), Конрада Смоленскі (11—16 вересня), Ніколаса Гросп’єра (18—23 вересня), Міхала Будни (25—30 вересня). Також у рамках програми обміну заплановано низку лекцій: Ева Горзадек — «Рух, звук і зображення: польський відео-арт із погляду історії та сьогодення», 9 вересня, 18.00; Агнешка Піндера — «Командні гравці. Польські мистецькі групи», 12 вересня, 19.00; Даніель Музичук — «Резонуючий простір. Польський саунд-арт», 19 вересня, 19.00. Фінальна дискусія відбудеться 26 вересня.