Нове життя гоголівських персонажів
У репертуарі Національної опери з’явився балет-фантазія «Вечори на хуторі біля Диканьки»
Відомий балет Євгена Станковича «Ніч перед Різдвом» здобув нову назву — «Вечори на хуторі біля Диканьки», і оновлена прем’єра фантасмагоричної постановки Віктора Литвинова у художньому оформленні Марії Левитської з’явилася в афіші Національної опери України.
Рішення про зміну назви було прийняте через номінальну «сезонність». Яскрава, але складна для виконання в комплексі оркестр — балет — музика (диригент – Аллін Власенко), багатопланова хореографія, в якій гармонійно поєднується класика і модерн, лірика та фольклор, гумор і гротеск — все це потребує «відшліфовування». Вистава актуальна «цілорічно» з огляду на її національний колорит. Ті глядачі, хто пам’ятає попередні «пришестя», отримали додаткове задоволення від «танцю черевичок», які самі по собі відстукують каблучками у сцені, коли Оксана вимагає від Вакули саме тих, що носить сама цариця. Якщо раніше черевички були лише реквізитом, тепер стали «персонажем». Литвинівський гумор невичерпний, і завжди знаходяться танцівники, які хочуть спробувати себе в непростому амплуа, враховуючи, що в цьому балеті немає жодного «серйозного» персонажу, окрім ліричної Оксани, та й вона ж, як годиться при залицяннях, повинна бути веселою і запальною дівчиною.
Кожен із прем’єрних виконавців був на своєму місці: надзвичайно зворушлива та грайлива Тетяна Льозова (Оксана), відчайдушно мужній Олександр Шаповал (Вакула), спокуслива Тетяна Андреєва (Солоха), витончена екзотично-неземна Шінобу Такіта (Місяць), комічна трійця гультяїв — Микита Соколов, Владислав Іващенко, Олексій Коваленко (Дяк, Голова, Чуб), холодногордовита Тетяна Голякова (Цариця) у пристрасному квартеті з комічно-нарцистичним почтом — Ян Ваня, Костянтин Пожарницький, Сергій Клячин. Ну і, звісно, Чорт у виконанні Віталія Нетруненка — чиста прем’єра, бо цей танцівник примудряється на кожному створеному ним образі ставити, так би мовити, особистий екслібрис — характеру, мімічного та пластичного малюнку, надзвичайно артистичної технічності.
Для кожного персонажу хореограф В. Литвинов створив цікаві образи — ліричні, гумористичні, гротескові, а іноді й саркастичні, залежно від перипетій сюжету. Його балет, просякнутий Гоголем, говорить його яскравою мовою як у сольних, так і в масових сценах, чи то колоритні сцени народних гулянь, класично довершений танець зірочок-сніжинок, з добрим гумором обмальована завзята кавалькада Запорожців або ж помпезно-гротескний придворний бал.
20 листопада глядачі побачать у балеті-фантазії «Вечори на хуторі біля Диканьки» новий дует — Оксану готується танцювати Ганна Муромцева, Вакулу — Микита Сухоруков; Солоху репетирує Ксенія Іваненко, Царицю — Шанобу Такіта, а в ролі Місяця — Олеся Макаренко.