Перейти до основного вмісту

Осінь у стилі бароко

Фабріціо Романо — про те, з чого почалася італійська опера і чому він читає «День»
17 жовтня, 11:26
ФОТО МИКОЛИ ТИМЧЕНКА / «День»

Посол Італії Фабріціо Романо і директор Італійського інституту  культури в Україні Нікола Франко Баллоні стали ініціаторами нового форуму ITALIA FESTIVAL BAROCCO, який, судячи з афіші, може стати головною подією нинішньої осені в нашій столиці. Він відбудеться в Києві з 23 жовтня по 4 листопада.

— Пане Посол, розкажіть, будь ласка, як виникла ідея провести в Києві Фестиваль італійського музичного бароко?

— Тут є ціла низка причин. Я великий шанувальник музики, особливо класики. Працюючи в Україні вже понад два роки, я часто буваю на концертах і помітив, як добре приймає ваша публіка різні програми, які ми спільно готуємо з Італійським інститутом культури. Зокрема, концерти барокової музики, які відбулися в Національній філармонії  восени 2012 і 2013 рр., коли вперше в Києві виступав маестро Клаудіо Кавіна зі своїм ансамблем La Venexiana і чудовою  солісткою Робертою Мамелі (сопрано). До речі, минулої осені ці артисти виконали музику бароко в джазовій інтерпретації і той концерт викликав захват у меломанів. З огляду на великий глядацький інтерес, ми вирішили провести у вашій столиці з 23 жовтня по 4 листопада Перший фестиваль італійського музичного бароко в Україні (ITALIA FESTIVAL BAROCCO). Українська публіка дуже добре знає музику італійських композиторів XIX-XX століть, починаючи від Россіні і до Пуччині, і навіть далі — Леонкавалло, Масканьї; але  в Україні твори доби бароко менш відомі широкій публіці. Нагадаю, творчість Клаудіо Монтеверді в історії музики знаменує перехід від доби Відродження до доби Бароко. Цей маестро працював у багатьох жанрах світської і церковної музики. Найбільш примітні його мадригали й опери, зокрема його легендарний «Орфей» — ця опера популярна і в наші дні. З творчості Монтеверді фактично почалася італійська опера як жанр, і це сталося чотири століття тому! Ще хочеться додати, що наша країна знаменита не лише оперою, а й великим репертуаром вишуканої сакральної музики. Тому саме музиці бароко ми вирішили присвятити свій фестиваль, щоб якомога більше українців, а не лише професійні музиканти, відкрили для себе цей величезний пласт італійської культури.

Зараз Італія головує в Раді Євросоюзу, і ми хотіли якось відзначити цю подію. Нагадаю, 1 липня ми відкрили семестр Головування Італії в Національній опері України концертом «Гала-Італія», в якому взяли участь чудові італійські та українські артисти. А 16 вересня концертом блискучого піаніста Бенедетто Лупо відкрився 151-й сезон Національної філармонії України і одночасно наш новий спільний концертний цикл Suono Italiano («Італійський звук»). Ваша газета широко висвітлювала ці заходи. Маю зазначити, що  «День» — одне з видань, яке прагне не пропускати жодної резонансної культурної події і цим мене як читача дуже приваблює.

— Нині фактично триває війна на Сході України. Тому багато зарубіжних музикантів бояться їхати до нашої країни. Чи були у вас випадки, коли артисти відмовлялися взяти участь у фестивалі?

— Ні, у нас таких випадків не було. Навпаки, всі артисти, до яких ми зверталися, із задоволенням погоджувалися приїхати до Києва. Готуючи програму, ми намагалися представити українській публіці найкращих із кращих італійських музикантів і співаків. Слід зазначити, що в афіші Національної опери багато італійсько-українських проектів. Але ми активно співпрацюємо не лише з колективом Національної опери, а й з Національною філармонією. Наприклад, минулого тижня в Колонній залі ім. Лисенка з великим успіхом пройшов концерт молодого, але дуже талановитого італійського піаніста Федеріко Коллі із Симфонічним оркестром Національної філармонії під орудою знаменитого диригента Романа Кофмана. Сподіваюся, що і Фестиваль італійського музичного бароко в Україні стане приємним дарунком для меломанів.

— Який концерт, лекцію чи майстер-клас ви порекомендували б українським меломанам обов’язково не пропустити?

— Я порадив би не пропускати жодного концерту, жодного майстер-класу, але розумію, що в Києві насичене театрально-концертне життя і публіці є з чого вибирати. Вважаю, що меломани не пропустять вечора відкриття нашого фестивалю і виступу всесвітньо відомого скрипаля-віртуоза і диригента Стефано Монтанарі з ансамблем ACCADEMIA BIZANTINA (назва цього колективу перекладається як «Візантійська академія»). Прозвучать твори Кореллі, Вівальді і Локателлі. До речі, записи ансамблю зі Стефано Монтанарі неодноразово відзначалися престижними міжнародними преміями, зокрема преміями Midem і Diapason d’Or. Музикант багато виступає з концертами не лише в Італії, а й за кордоном. Великий резонанс у ЗМІ викликали його спільні гастролі з Австралійським  Бранденбурзьким оркестром. Монтанарі — автор книжки «Метод гри на барочній скрипці».

У програмі концертів, наприклад, ансамблю FESTINA LENTE, — твори рідко виконуваних композиторів, які італійські музиканти гратимуть на автентичних барокових інструментах. Окрім того, на закритті форуму (4 листопада) відбудеться світова прем’єра у новітній час Тріо-сонати La Foggia, написаної композитором Карло Маннеллі, у виконанні ансамблю IL SOGNO BAROCCO (диригент — Паоло Перроне).

Щодо майстер-класів, то всі вони дуже високої якості. Гадаю, що студенти і викладачі музики не пропустять уроків маестро Кавіна, які стануть однією з «перлин» нашого фестивалю.

— Клаудіо Кавіна кияни запам’ятали за двома концертами  з ансамблем La Venexiana. А який сюрприз слухачам диригент підготував цього разу?

— Маестро в Києві вже має численних шанувальників, яким пощастило чути його виступи. Він зірка світового масштабу і високий професіонал у виконанні барокової музики. У своєму творчому активі Кавіна має багато престижних премій. Він — музикант, що активно гастролює, і відомий у світі завдяки своїм численним компакт-дискам. Цього разу Клаудіо Кавіна виступить у двох іпостасях — як диригент і педагог. Так, 27 і 28 жовтня в НМАУ ім. П. Чайковського відбудеться його майстер-клас за участю українського вокального ансамблю Vox Animae, який завершиться концертом у Малому залі Консерваторії, — прозвучать твори К. Монтеверді. 30 жовтня маестро диригуватиме камерним хором «Кредо». Буде виконано твори К. Монтеверді, Б. Маріні і  Д. Кастелло. Переконаний, що талант маестро оцінять не лише шанувальники музики, а й професіонали.

— Фестивальні акції і концерти відбуватимуться на різних майданчиках — у Національній філармонії, НМАУ, Андріївській церкві, залах НаУКМА, КНУ імені Т. Шевченка.  Це свідчить про те, що ви хочете розширити аудиторію форуму. Яким ви бачите головне завдання і  девіз фестивалю?

— Ми до організації фестивалю поставилися глобально. Вирішили, що в його рамках мають відбуватися не лише концерти, а й зустрічі, лекції, майстер-класи. Пропонуємо слухачам якісну і вишукану музику, а також хочемо  наблизити українську публіку, професійних співаків і музикантів до барокового репертуару. Програму складено на різні смаки: для гурманів-меломанів, майбутніх музикантів і співаків, а також для публіки, яка, можливо, вперше в житті відкриє ці музичні «скарби». Девізом нашого фестивалю я б назвав: «Музика поза епохами»  чи «Музика не має часових меж».

— У свою чергу, дозвольте запросити вас до галереї «Лавра», де з 18 по 26 жовтня відбудеться XVI фотовиставка «Дня».

— Дякую. «День» — одна з українських газет, яка має свою особливе «обличчя» на ринку ЗМІ. Мені дуже імпонує те, що у виданні цікаво висвітлюються теми культури та історії — це, на мій погляд, «козир» газети. Італія себе позиціонує як супердержава культури, тому я з великою цікавістю читаю про події культури і мистецтва в Україні.  Читаю «День» дуже уважно. Маю зазначити, що ви подаєте різні думки, коментуєте факти, знаходите цікавих людей для інтерв’ю. Яскраво, деколи в несподіваному ракурсі, репортажно друкуються у вашій газеті фотографії. Оригінальні статті і фото створюють неповторне «обличчя»   «Дня». Я чув від колег-дипломатів, що ваш фотовернісаж — це як закарбовані миті життя людей і подій. Сподіваюся побачити це на власні очі.

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати