Особливий «Платіж»
У Львові відреставрували унікальну картину французького автора, яку датують XVII століттямУ Львівському палаці мистецтв представили «Платіж» Жоржа де Латура. Картину досліджували та реставрували понад рік. Це єдина робота французького живописця на теренах Центрально-Східної Європи!
Жорж де Латур — французький живописець, який жив у XVI—XVII столітті в Лотарингії, що на північному сході Франції. Творив у жанрі бароко. Вплив на нього мав італійський живописець Мікеланджело Караваджо.
Сьогодні роботи Жоржа де Латура зберігають у Луврі, Берлінській картинній галереї, Національному музеї Швеції та Музеї Прадо. Серед особливостей творів живописця — релігійні сюжети і жанрові сцени, серед яких і картина «У лихваря» або ж «Платіж».
— Лотарингія у той час, коли творив де Латур, була місцем безкінечних воєн. Це 30-літня війна, чума, інквізиція — надзвичайно тяжкий час. Можливо, це пов’язано з цим періодом, — про контрибуцію, про інквізицію, про виплату. Можливо, це є покликання Матвія, можливо, це є гроші, які взяв Юда», — каже про твір Оксана КОЗИНКЕВИЧ, завідувачка відділу музею Європейського мистецтва XIV—XVIII ст. Львівської національної галереї імені Бориса Возницького.
— Як ця робота потрапила до експозиції Львівської галереї? Відомо, що картина походить із приватної збірки Лукаша Домбського (1751—1824). Цю збірку зібрали упродовж другої половини ХVІІІ — початку ХІХ ст. Значну її частину становила збірка Ігнація Цетнера, белзького воєводи. Після його смерті її успадкувала донька Анна Цетнер. За рік до смерті вона заповіла посілість Цетнерівку з усім майном, в тому числі і колекцію, Лукашеві Домбському, секретареві Станів Галіційських.
Беручи до уваги те, що у четвертому шлюбі Анна Цетнер була дружиною князя Шарля Єжена де Лорен Ельбер і Ламбеск (1763—1825), останнього спадкоємця однієї з гілок лотаринзького герцоргського дому Гізів, ми можемо припустити, що картину привезли із Лотарингії, розповіла мистецтвознавця. 1929 року 26 червня всю колекцію цієї родини було передано Національному закладу імені Оссолінських. А 1940 року всю колекцію Любомирських, яка збереглася, було передано Львівській національній галереї. Це є основа збірки.
—Ця картина є найбільш мандрівною в нашій галереї, — говорить пані Оксана. — Її відвезли вперше до Франції 1972 року. А 1973-го вона була в Ермітажі. Вона була в Японії, Америці. Востаннє 2017 року її возили до Мадрида. А зараз вона готується виїхати до королівського палацу до Мілана.
У галереї хочуть дати належне місце картині — можливо, це буде окрема зала, де буде тільки ця робота зі спеціальним освітленням. А також, можливо, додати екран з її історією.
Про особливості реставрації картини розповіла завідувачка дослідного відділу реставрації Львівської галереї мистецтв імені Бориса Возницького Інна ДМИТРУК-СОРОХТЕЙ: «Коли розпочалися дослідження у нас в майстерні, звичайно, для нас стало відкриттям те, що авторського живопису було майже не видно. Ми нарахували 7—8 нашарувань зверху, які проводилися під час попередніх реставраційних втручань. На жаль, документація їх не збережена. Є лише свідчення втручання реставраторів приблизно століття тому. Багато дослідників ставили під сумнів авторство Латура. Та після дослідження Латур розкрився нам абсолютно інакше. Він глибокий, об’ємний, такий, як ми знаємо Латура в галереях світу. До того він виглядав дуже плоско, дуже тьмяно. І я вірю, що історики мистецтва могли сумніватися в його авторстві. Крім того, ще й не було видно підпису. Тепер підпис все-таки можна побачити при сонячному світлі.
Наші дослідження показали, що Латур намалював це на конопляному полотні, а здубльоване воно було на лляне полотно. Це лляне полотно зістарілося від вжитку. Його довелося усунути, на щастя, воно було на натуральному клеї, тож це було легко зробити. — До слова, оригінальне полотно збереглося краще, ніж те, на якому його було здубльовано. Все-таки захисне полотно виконало свою функцію. Ми його зняли і зберігаємо як архів, як історію побутування твору. Натомість ми підготували нове лляне полотно. Воно захищатиме твір».
Картину показуватимуть у галереї до 26 січня, а далі її повезуть на виставку до Мілана.