Про «виробництво» скандалів
Євробачення, спотворена система координат і «вуха» Росії
У суботу відбувся фінал національного відбору на Євробачення. Серед шести претендентів, перемогу в конкурсі здобула виконавиця MARUV(27-річнна Анна Корсун) із піснею Siren Song. Журі дало їй 5 очок, а 6 балів співачка отримала від глядачів. Пряму трансляцію демонстрували на телеканалах Суспільного мовлення: UA: ПЕРШИЙ, UA: КУЛЬТУРА, UA: КРИМ і телеканалах регіональних філій та СТБ.
Після оголошення результатів у соцмережах вибухнули палкі дискусії. Темою для обговорення стали активні гастролі MARUV у Росії, а на квітень заплановані її перші сольні концерти в Санкт-Петербурзі та Москві.
До речі, чимало розмов виникло і про те, чому майже в останню мить відмовилась від участі у національному відборі Євробачення-2019 TAYANNA, а взяти участь в пісенному шоу MARUV запропонував головний продюсер Нацвідбору Руслан Квінта.
За словами співачки, заради участі в Євробаченні-2019 вона готова відмовитися від запланованих гастролей в РФ. «Я готова відмовитися від виступів в Росії. У прямому ефірі відповіла на всі питання, які цікавили журі. Я не відвідувала Крим з 2014 року. Не порушувала жодного Закону України. А також готова взяти на себе всі витрати по участі в Міжнародному конкурсі», — йдеться на сторінці співачки у facebook. Крім того, вона повідомила, що договір НТКУ (нині НСТУ. — Т.П.) забороняє їй будь-яку імпровізацію на сцені (порушення призведе до штрафу в близько 2 млн. гривень) і неузгоджене спілкування з журналістами, а також зобов’язує виконувати будь-які вимоги і вказівки НСТУ.» Натомість від НТКУ я нічого не отримую: ні копійки фінансової підтримки, ні допомоги в організації поїздки, ні, тим більше, міжнародної промо підтримки. Навіть візою я повинна займатися сама». Серед обов’язків в договорі зазначено «давати підказки щодо правил проведення конкурсу» і «з дозволу НТКУ взяти 10 чоловік за свій рахунок». «Я відчуваю тиск! І бачу явні спроби змусити мене відмовитися представляти свою країну на міжнародному конкурсі Євробачення-2019.
Нагадаємо, політичного забарвлення конкурс набрав не після перемоги MARUV, а ще напередодні голосування. Інші учасники відбору — дует «Анна-Марія» — з’явився в ефірі телеканала ATR. В інтерв’ю журналісту Роману Скрипіну сестри-співачки довго не могли визначитися — чий же Крим. Хоча ці дівчата в Росії не виступають, їхні батьки — статусні юристи в Криму, які після анексії півострова продовжили практикувати. Мати сестер нині має посаду в самопроголошеній «Раді міністрів Криму». Батько — кілька років працював у «Верховному суді» окупантів. За свою позицію «Анні-Марії» довелося виправдовуватися на сцені...
До речі, є запитання й до решти фіналістів нацвідбору. Колективи Freedom Jazz раніше теж гастролював у Росії. А гурт KAZKA наприкінці 2018-го несподівано потрапив у скандал з анонсом російського шоу «Пісня року» в Німеччині. Організатори обіцяли їхній виступ, втім сам колектив назвав це фейком. У грудні 2018-го KAZKA була нагороджена «Золотою Сиреною» на премії «Вища ліга» у Москві. Та й взагалі, до російських нагород артисти ставляться нормально.
За інформацією «Главреда», нині одним із найбільших українських медіахолдингів StarLightMedia В. Пінчука заправляють росіяни і тому немає чого дивуватися, що СТБ висвітлює Євробачення у своєму «ключі».
У соцмережах чимало коментарів є й про те, що поки йде війна на сході і окупована частина території України, нам, можливо, варто відмовитися від участі в Євробаченні.
«Євробачення — це міжнародний конкурс, який проводиться Європейською мовною спілкою (EBU) і організатори його позиціонують, як аполітичний пісенне змагання», — пояснив «Дню» Ігор РОЗКЛАДАЙ, медіа-юрист. — Якщо формально подивитись на склад учасників національного відбору (до яких є багато питань), то нічого вони не порушили. Для України важливо як вийти з пікантної ситуації, що склалася. Бо, з одного боку, треба не порушити правила EBU, а з іншого — не дати можливість представляти нашу країну співакам, які не можуть сказати, що є агресія Росії проти України. В цьому головне завдання юристів, які відповідають про супровід Євробачення. Чітко виписати всі пункти і конкретні вимоги до українського конкурсанта. А друга проблема полягає у тому, що Суспільне мовлення впродовж тривалого часу має хронічне недофінансування, а тому змушено співпрацювати з приватним каналами і відповідно контроль у «UA: Першого» стає достатньо номінальним... Плюс досить дивна історія, яку ЗМІ повинні розібратися, чому співачка TAYANNA у останній день відмовилась від конкурсу і це дало зелене світло виконавиці MARUV війти до списку учасників відбору. Як на мене, то ця ситуація виглядає досить дивно і власне тому ця пані й потрапила у шоу у останню мить. А тому часу перевірити співачку і проаналізувати її номер не було часу.
Угоди з учасниками завжди підписуються. Повного змісту договору, на жаль, я не знаю, але той, хто відправляє конкурсанта на Євробачення має укласти угоду і визначити певні умови сторін. Те, що MARUV розказує про візу — смішно бо Україна не має візового режиму з Ізраїлем (країні, у якій у травні відбудеться міжнародне пісенне змагання). Це маніпуляції! А з приводу авторських прав, то якщо Суспільний мовник показує тавр, то має право на це, а не просто показати будь-який відео-твір. Бо це порушення акторських прав несе серйозні наслідки. EBU має жорсткі вимоги до пісні і конкурсанта бо це не тільки телетрансляція шоу, а й сувенірна продукція, інтерв’ю та інш. Є цілий комплекс прав для різного контенту і це пов’язано з загальними правилами EBU, який також має бути захищений.
Що стосується лейбла пісні Siren Song, то нині розбираються юристи... Одна з великих проблем української шоу-індустрії полягає у тому, що регіональні офіси провідних світових компаній шоу-бізнесу знаходяться у... Росії, зокрема, у Москві. На жаль це не змінилося у останні роки і чимало компаній й досі працюють за цією схемою. А тому для великих міжнародних компаній війна в Україні і окупація Криму не є принциповою і важливою, і вважають нормальним працювати за старими своїми схемами. Тому не здивуюся, що росіяни давали кошти на пісню MARUV. Щодо заяви співачки, що вона може поїхати на Єврорбачення за свої кошти і НСТУ їй не потрібне у цьому питанні. Тоді звідки у артистки гроші? MARUV може поїхати за власний рахунок, але угоду з Суспільним мовленням вона все ж повинна підписати бо менеджмент конкурсу з української сторони здійснює Національна суспільна телерадіокомпанія України, а загальну координацію цього міжнародного пісенного змагання здійснює Європейська Мовна Спілка».
П’ятий рік у нашій країні триває війна, анексований Крим, а тому кожну міжнародну «трибуну» слід використовувати, аби нагадати про російську агресію і «пісенна дипломатія», тобто участь у Євробаченні, могла б допомогти... Але, з іншого боку, якщо у держави немає коштів, то, може, слід зробити паузу? Не перетворювати національний відбір на треш. І це не той випадок коли епатаж і скандал підіймає рейтинги телешоу і національного мовника. Багато запитань є до організаторів, їхнього підходу до цього змагання. Чому «російські вуха» вилізають, як телеантени? Навіщо «UA: ПЕРШИЙ» залучає до співпраці комерційний канал СТБ? Як формувався список учасників? І чи епатажна MARUV принесе перемогу Україні на пісенному змаганні? І взагалі чи поїде ця співачка на конкурс? Бо керівництво Національної суспільної телерадіокомпанії ще не ухвалило остаточного рішення (на час коли верстався номер «Дня»).
ГОЛОС З facebook
«Цей текст не є офіційним стейтментом Суспільного мовника, але є висловом занепокоєння щодо ситуації, яка склалася довкола Національного відбору до конкурсу Євробачення», — написав на своїй сторінці у facebook Зураб АЛАСАНІЯ. — Майже всі учасники, що пройшли кола відбору і дісталися фіналу, в своїй життєвій чи кар’єрній діяльності так чи інакше пов’язані з РФ. Гастролями, паспортами чи родичами; культурними чи творчими зв’язками.
Це свідчить не про те, що їх відбирали навмисно за цим критерієм, як подейкують найгарячіші голови з числа громадських активістів.
Це свідчить про набагато гіршу і небезпечнішу річ. А саме: в той час, коли українське суспільство шукає і виробляє нові правила безпеки в стані війни, яку РФ веде з Україною, — українська сфера культури загалом та музики зокрема (особливо — шоу-бізнес) — все ще інтегрована в російщину більше, ніж ми з вами уявляємо... Й авжеж більше, ніж нам хотілося б.
...І проблема не вирішиться найпростішим шляхом закриття чи скасування Нацвідбору до Євробачення (це було б приблизно так само ефективно, як розбити люстерко, що показує ненависне нам відображення).
Пошук вирішення цієї величезної проблеми лежить за межами й компетенціями конкурсу як такого. Чи це мають бути державні регуляторні дії? Чи — міжфахове обговорення і спільний пошук стратегічного рішення? Чи загальнонаціональний форум? Суспільне мовлення ставить питання, а не дає простих відповідей...
До речі, Суспільний мовник не був би змушений шукати партнерства в недешевій справі проведення конкурсу, якби був профінансований належним чином»...