Перейти до основного вмісту

Рабство, політика і «Любов»

Американська кіноакадемія оголосила номінантів на «Оскара», після чого Асоціація іноземної преси в Голлівуді вручила другу за престижністю премію Нового Світу — «Золотий глобус»
15 січня, 12:38
КАДР ІЗ ФІЛЬМУ «ОПЕРАЦІЯ «АРГО»

Лідером по номінаціях на «Оскар» (12) досить передбачувано став фільм Стівена Спілберга «Лінкольн», а на друге місце вийшло «Життя Пі» Енга Лі (11).

На звання кращого фільму року окрім двох зазначених претендують картини «Любов» Міхаеля Ханеке, «Операція «Арго»» (Argo) Бена Аффлека, «Звірі дикого Півдня» Бена Зайтліна, «Джанго звільнений» Квентіна Тарантіно, «Знедолені» (Les Miserables) Тома Хупера, «Мій хлопець — псих» (Silver Linings Playbook) Девіда О. Расселла і «Ціль номер один» (Zero Dark Thirty) Кетрін Біѓелоу.

У цьому переліку є цікаві особливості. По-перше, тут — з волі чи з неволі (короткий список претендентів формується голосуванням кіноакадеміків) — утворилося декілька тематичних і жанрових пар. «Джанго звільнений» і «Лінкольн» — костюмовані фільми про боротьбу проти рабства. «Операція «Арго»» і «Ціль номер один» — політичні трилери, що ѓрунтуються на реальних подіях, які відбувалися на Середньому Сході. «Звірі дикого Півдня» і «Життя Пі» фокусуються на стосунках людини і природи, при цьому головні герої обох фільмів — діти.

«Знедолені» (за мотивами однойменного романа Віктора Гюго) заповнюють обов’язкову позицію мюзиклу, «Мій хлопець — псих» (оригінальна назва перекладається як «Збірка промінців надії») представляє мелодраму.

Найбільше в списку спантеличує «Любов». Шедевр австрійського режисера Міхаеля Ханеке було знято у Франції і там же відзначено «Золотою пальмовою гілкою» Канського фестивалю. За неписаним правилом, для неангломовних номінантів відведено категорію «Кращий фільм іноземною мовою». «Любов» там також є, але участь в основному конкурсі з комерційною голлівудською продукцією абсолютно змінює ситуацію. Оглядач британської «Гардіан» навіть поспішив проголосити, що ця подія «підтверджує золоте століття для субтитрованих фільмів». Варто нагадати, що такі спроби робилися раніше з незмінним результатом: фільм, у виробництві якого не брали участь американські продюсери і в якому не звучить англійська мова, не має жодних шансів поза «іноземною» номінацією. Винятки — іспаномовна драма Педро Альмадовара «Поговори з нею» (винагорода за режисуру, американські гроші і продюсери), «Тигр, що крадеться, дракон, що зачаївся» Енга Лі (китайський, чотири статуетки, американська копродукція), або «Артист» Мішеля Хазанавічуса (створена французами віртуозна стилізація під голлівудську німу комедію, п’ять «Оскарів») — лише підтверджують правило. Невідомо, чим керувалися продюсери «Любові», висуваючи фільм у секціях, які суперечать одна одній, але це рішення здається помилковим: тим самим вони розпилюють голоси потенційних прибічників.

Список режисерів вторить основній категорії: Ханеке («Любов»), Бен Зайтлін («Звірі дикого Півдня»), Енг Лі («Життя Пі»), Стівен Спілберг («Лінкольн»), Девід О. Расселл («Мій хлопець — псих»). Тут також своя несподіванка: академіки забалотували Кетрін Бігелоу («Ціль номер один»). Це тим більше дивно з урахуванням того, що Zero Dark Thirty — стрічка про упіймання і вбивство Осами Бен Ладена, воістину народжена в муках — зібрала переважно позитивну пресу.

Щодо «іноземців», то тут, окрім «Любові», беруть участь «Відьма війни» канадця Кіма Нгуйєна, «Ні» чилійця Пабло Ларрейна, «Королівський роман» (A Royal Affair) данця Ніколая Арселя і «Кон-Тікі» норвежця Хоакіма Роннінга. Підбір досить строкатий. «Відьма війни» — невесела історія 12-річної африканської дівчинки, яку силоміць змусили воювати за одну з чисельних повстанських армій в Демократичній республіці Конго (Рашель Мванза отримала «Срібного ведмедя» за кращу жіночу роль на Берлінському фестивалі). «Ні»       — динамічний і дотепний фільм про рекламну кампанію, яка вирішила наперед результат провального для чилійського диктатора Піночета референдуму 1989 року. «Королівський роман» — громіздка історична драма про ситуацію в Данському королівстві у 18 столітті (йшла в нашому прокаті). «Кон-Тікі» — авантюрна стрічка про легендарне плавання норвезького мандрівника Тура Хейєрдала на дерев’яному плоті через Тихий океан. Жоден з цих фільмів не є скільки-небудь серйозним конкурентом «Любові»; але, з урахуванням сказаного вище, першість Ханеке виглядає сумнівною.

Винагороду за кращу жіночу роль можуть отримати Джесіка Честейн («Ціль номер один»), Дженніфер Лоуренс («Мій хлопець       — псих»), Емманюель Ріва («Любов»), Наомі Уотс («Неможливе»), Кувенжане Волліс («Звірі Дикого Півдня»). Дев’ятирічна Волліс стала наймолодшою номінанткою, Ріва — найдорослішою: їй 85 років.

Традиційно сильні претенденти в категорії «Краща чоловіча роль»: Деніел Дей-Льюїс («Лінкольн»), Х’ю Джекман («Знедолені»), Хоакін Фенікс («Майстер»), Дензел Вашингтон («Екіпаж»), Бредлі Купер («Мій хлопець — псих»).

За «Оскар» кращому акторові другого плану змагаються Роберт де Ніро («Мій хлопець — псих»), Алан Аркін («Операція «Арго»»), Томмі Лі Джонс («Лінкольн»), Філіпп Сеймур Хоффман («Майстер») і як завжди блискучий Крістоф Вальц («Джанго звільнений»). В аналогічній жіночій номінації — Салі Філд («Лінкольн»), Енн Хетеуей («Знедолені»), Хелен Хант («Сурогат»), Джекі Уївер («Мій хлопець — псих») та Емі Адамс («Майстер»).

На винагороду в категорії «Кращий оригінальний сценарій» претендують «Джанго звільнений», «Екіпаж», «Королівство повного місяця» і «Ціль номер один». У номінації «Кращий адаптований сценарій» — «Операція «Арго»», «Звірі дикого Півдня», «Життя Пі», «Лінкольн» та «Мій хлопець — псих».

З повнометражних мультфільмів до короткого списку потрапили «Хоробра серцем» (режисери Марк Ендрюс і Бренда Чепман), «Франкенвінні» (Тім Бертон), «Паранорман, або Як приручити зомбі» (Сем Фелл і Кріс Батлер), «Пірати! Банда невдах» (Пітер Лорд) та «Ральф» (Річ Мур).

Прогнози в будь-якому разі — невдячна справа, але все-таки спокуса дуже велика. Ризикну передбачити, що першість може вибороти Спілберг, чий вплив на американську кіноіндустрію колосальний. На додачу «Лінкольн» — про легендарного президента і про вічно актуальну для американців Громадянську війну. Деніел Дей-Льюїс вже має «Оскара» за роль у драмі «Нафта» (2007); проте його втілення образу Авраама Лінкольна інакше як еталонним не назвеш. Виклик Спілбергу може кинути Енг Лі, що раніше здобував статуетку за «Горбату гору» (2006), проте «Життя Пі» виглядає дуже сентиментальним і лакованим навіть за голлівудськими мірками.

Посередній актор Бен Аффлек несподівано добре показав себе як режисер. «Операцію «Арго»» (про реальну операцію ЦРУ з виведення шістьох американців з охопленого ісламістською революцією Ірану 1980 року) було знято стандартно, однак від екрану відірватися неможливо: режисер уміло нагнітає напругу на кожному повороті, користуючись абсолютно стандартними прийомами на кшталт піднятої останньої миті телефонної трубки — отож саме «Арго» може кинути виклик сазі Спілберга.

«Джанго звільненому» навряд чи дадуть «Кращий фільм» — надто хуліганське і нерівне кіно, а ось «Оскар» за оригінальний сценарій знаходиться в межах досяжності — з урахуванням того, що аналогічну нагороду Тарантіно вже отримував за легендарне «Кримінальне чтиво».

Зачаровуючу гру Джесіки Честейн у торішньому «Древі життя» відзначено не було. У «Цілі номер один» вона виконала більш злободенну роль співробітниці ЦРУ, що координувала операцію з ліквідації Бен Ладена; втім, по справедливості винагороду слід було б віддати Еммануель Ріва: зроблене нею в «Любові» — в її віці! — належить записувати в хрестоматії і навчати по них акторів.

Вищевикладені припущення було зроблено ще до оприлюднення рішень Асоціації іноземної преси. «Золотий глобус» став справжнім холодним душем для Спілберга: нагородили — передбачено — лише Дей-Льюїса. А ось чіпка драматургія «Арго» принесла Аффлеку одразу два «Глобуси» — за кращий драматичний фільм і за режисуру. Слізні наспіви «Знедолених» зворушили зазвичай скептичних журналістів: кращий мюзикл, кращий актор (Х’ю Джекман) і краща акторка другого плану (Енн Хетеуей). Тарантіно дали приз за сценарій (що й потрібно було довести), а Крістоф Вальц приворожив журі, зігравши німецького джентльмена, який влучно стріляє (роль другого плану). Джесіка Честейн перемогла як краща драматична акторка, а приз за кращу жіночу комедійну роль — у Дженніфер Лоуренс («Мій хлопець — псих»).

І, нарешті, «Глобус» у номінації «Кращий фільм іноземною мовою» все-таки отримала «Любов», що вселяє певні надії.

У кожного спостерігача — свої передбачення. Чи виправдаються вони — стане відомо 24 лютого, коли в лос-анджелеському кінотеатрі «Долбі» розважального комплексу Hollywood & Highland буде названо володарів найпрестижнішої кінопремії планети.

Фото з сайта kinopoisk.ru

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати