Перейти до основного вмісту

Реставрація дому

30 вересня, 00:00

Адже впродовж людської історії написано вже стільки, що жодному довгожителеві не вистачить життя, аби ознайомитися бодай із вершинами світового письменства. До того ж, за великим рахунком, пишеться щоразу про одне й те ж — адже дві тисячі років тому людей хвилювали ті ж проблеми, що й тисячу і сто років тому. Змінюються лише зовнішні умови життя, антураж, декорації, але сутність людини не змінюється, як не змінюються істини, що їх людина намагається осягнути. Найглибші таємниці людської онтології так і залишилися нерозгаданими, незважаючи на зусилля цілого легіону найсвітліших умів, і нема жодних надій на те, що хтось розгадає їх у майбутньому. Під цим кутом зору комп’ютерна доба мало чим різниться від ери папірусів.

Борхес якось зауважив, що в усій літературі існує всього чотири сюжети. Якщо це справді так, що ж тоді можна сказати про кількість тем? Очевидно, хіба те, що тема лише одна. Інша річ, що формулювання цієї теми утворили вміст світових бібліотек.

І все ж, чому, досягши певної критичної маси, література не припинила свого існування?

Мені більш-менш зрозумілі психологічні чинники, які щоразу змушують певну категорію людей щось писати, однак я ніяк не збагну мотиви двох інших категорій — тієї, що це написане друкує, і тієї, що це надруковане читає (власне кажучи, перша категорія творить мистецтво, а дві інші перетворюють його в надбання культури). Невже справа полягає лише в потребі читача впізнавати в персонажах сучасників і в тому, що конкретика історичних реалій заважає (чи навпаки — допомагає) сприймати справжню суть твору?

Я думав про це, виступаючи нещодавно у Львові перед доволі численною аудиторією, котра впродовж півтори години слухала мої тексти замість того, щоб сидіти вдома, читати того ж таки Борхеса. Або Гомера. Або Екклезіяста. Все це видавалося мені дуже дивним. Та раптом якоїсь миті здалося, ніби я збагнув відповідь. Я уявив собі весь корпус світової літератури як певний будинок (саме будинок, а не храм). Парадоксальним чином будинок цей існував завжди — навіть тоді, коли ще не було ані письменства, ані письма. Його присутність у світі — певна метафізична даність: він існує, навіть якщо в ньому нема кому мешкати. Але як і будь-яка будівля, з плином часу він потребує ремонту чи реставрації — десь відвалюється гіпсове ліплення, осипається тиньк, стираються сходи, тріскають кахлі. Тоді приходять певні люди й усувають дефекти.

Оскільки будинок древній і має незаперечну архітектурну цінність, невільно робити жодних перебудов чи добудов, потрібно лише утримувати його в належному стані. Отож, коли з’являється новий літературний твір, це означає лише те, що в якомусь паралельному вимірі проводяться ремонтні роботи. І хоча кожної миті величезна кількість людей в різних куточках світу продукує тексти, корпус літератури не зазнає кардинальних змін і текстовий масив не збільшується. Це відбувається з тієї простої причини, що в ці ж хвилини інша, набагато численніша армія людей, робить свій власний читацький вибір. Утім, поділ на тих, хто пише, і тих, хто читає, безперечно хибний. Кожен з нас одночасно є і творцем, і споживачем текстів. Та все ж мені не хочеться прощатися зі своєю вигадкою. Тому, хоча моя замітка й небагато спільного має з літературою, дуже сподіваюся — коли пишу ці рядки, десь на невидимому метафоричному фасаді нашого спільного дому («мова — дім буття») зникає чергова тріщинка.

№186 30.09.98 «День»
При використанні наших публікацій посилання на газету обов'язкове. © «День»

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати