Перейти до основного вмісту

Спочатку була графіка, решта — каприз

07 грудня, 00:00

У галереї «Грифон» відкрилася персональна виставка житомирського художника Миколи Бутковського. Микола Бутковський охоче пробує себе в самих різних мистецтвах. Навіть порівняно невелика нинішня експозиція включає графіку, живопис і левкас. При цьому знахідки і ходи, зроблені в графіку, можуть бути перенесені куди завгодно, але зворотного шляху (з левкаса і живопису — в графіку), мабуть, немає. Микола Бутковський — спочатку графік. Свої відкриття він робить майже виключно тут. Решта — авторський експеримент, якщо не каприз.

Саме в графіці Микола Бутковський розробив і відпрацював своє разюче уміння будувати композицію. Його кращі роботи — поєднання вишуканої простоти, часом підкресленого лаконізму, а іноді навіть аскетизму, з ємністю і глибиною змісту. Справа не в горезвісній мові символів, хоч якісь свої, автором улюблені і глядачами пізнавані деталі, що співпадають, в багатьох роботах Миколи Бутковського. Навіть про ланцюг асоціацій згадувати навряд чи доречно — чи багато пригадаєш, дивлячись на декілька бездоганно проведених ліній, що створюють прозорий і сумний зображення-настрій? Ну а колір — це вже, вибачте, каприз. Чорно-біла графіка або монохромний левкас Миколи Бутковського поруч з його ж живописом ні в чому не втрачають, більше того — їх благородна стриманість явно виграє в порівнянні з дещо аніліновою строкатістю фарб. Проте автору, безумовно, видніше.

Житомирський художник зберігає вірність не предметності, а сюжетності. Навіть, здавалося б, суто настроєві роботи, де все начебто «працює» на передачу певного стану («Смуток жовтих лілій») або витонченої графічної мелодії («Сапфо»), все ж не перетворюються в щось самодостатнє. У вишукуванні сюжетів Микола Бутковський захоплено- неупереджений — і дуже чесний. Спекулювати на злободенності або (що гірше) піднесеності він не бажає. Результат — вражаюча «Тиша» (власне — «Пієта») з незабутніми парашутиками кульбаб навколо двох скорботно завмерлих фігур. Замiсть таких популярних зараз у художників притч Микола Бутковський віддає перевагу костюмованому ляльковому спектаклю («Великі і малі»). Але взагалі повчати — не його покликання. Він швидше нагадує — і не стільки про вічне, скільки про важливе, а головне — про дуже людяне. Може бути, тому житомирському художнику такі дорогі його закохані, швидше зворушливі, аніж щасливі («Мелодія», «Не кращі дні», «Сорока на хвості принесла»).

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати