Перейти до основного вмісту
На сайті проводяться технічні роботи. Вибачте за незручності.

Та, що станцювала пристрасть

28 липня, 00:00
У спектаклях 60–70-х років вона виконала на сцені Національної опери України десятки балетних партій. У танці Валентини Калиновської перемагала пристрасть, динамізм, вольовий характер жриці, котра втихомирює чи пробуджує стихії. Її пластика заперечувала рафіновану салонну красу, як карбований ритм віршів Володимира Маяковського сперечався зі звичною мелодикою поезії. Калиновська втілювала в собі жінку, здатну до боротьби та «повної загибелі всерйоз». Причому не лише на сцені, а й у житті. Сьогодні Валентина Федорівна — директор балетної трупи Національної опери, педагог, репетитор, який поставив на ноги не одну балерину-початківця.

Вона народилася у Києві, тут же дістала прекрасну освіту в хореографічному училищі у провідного педагога Антоніни Василівни Яригіної, якій, до речі, нещодавно виповнилося 90 років. Після закінчення училища Валентині пощастило: на столичній сцені вона відразу «прижилася» і буквально через місяць їй доручили партію Медори в балеті «Корсар», напівзабутій хореографічній перлині. Лірика і драма, вічний поєдинок добра і зла розкривався в нехитрому сюжеті вже забутого (сподіваюся, не назавжди) балету «Шурале», ще одному дебютному спектаклі Валентини Калиновської. Танцівниця створила образ дівчини-птаха Сюїмбіке, спорідненої з фольклорними Сирін, Феніксом, що своєрідно перегукується із зачарованою дівчиною-лебедем із балетного шедевра «Лебедине озеро». Зовсім молода балерина філігранно втілила в танці чаклунську силу пристрасті. Героєм-коханцем цієї балади був молодий мисливець Алі Батир, а злим генієм, хижим і по-диявольському граціозним у своїх напівдиких «капрічіос» — Анатолій Бєлов. Ця роль привертала до майбутньої зірки пильну увагу розбірливої балетної публіки, закріпивши за нею славу танцівниці пристрасті. Переконливо і палко вона станцювала Зарему — ревниву, здатну мститися з жорстокістю леді Макбет. А як не пригадати «Легенду про кохання» за мотивами творів турецького поета Назима Хікмета та «Камінного господаря» за мотивами Лесі Українки в постановці Анатолія Шекери? Цариця Мехмене врятовує сестру ціною своєї краси і зречення коханого красеня Фархада. Її рішення мужнє, відчайдушне — такий і танцювальний монолог Мехмене-Калиновської. І сьогодні, через десятиріччя після прем’єрних тріумфальних спектаклів бачиш її тендітний, виточений силует, а над чорною пов’язкою на обличчі — величезні очі, наче краплі роси, сяючі серед ночі душевної смути.

Поруч із Командором Донна Анна-Калиновська сприймалася зримим уособленням гордості — не гордині. Її хода була чітка, мов клятва воїна. Валентина Калиновська кожним піруетом, стрибком та й просто різким поворотом голови, гордою поставою доводила право на власний вибір. Її очі — гостріші за клинок. Жест — невгамована пристрасть. Поза — виклик.

Зате її Мірта в «Жизелі» була холодна, наче Снігова Королева — бездушний, безстатевий персонаж, ловець живих душ. Та вражає інше: сьогодні Валентина Калиновська танцює, упиваючись найтоншими гамами пристрастей своєї героїні, а завтра вона втілює повну нездатність співчувати, співпереживати, пробачати. Балерина неповторна в цьому вмінні вгадувати то іскрометну чуттєвість, то безпристрасну «непорушність маятника» в душах своїх героїнь. Навіть у класичних ролях за канонічним текстом присутній її «курсив». Несамовиті обертання Калиновської були здатні надихнути навіть монотонні сцени в спектаклі, а її знамениті фуете Оділлії в «Лебединому озері» виконувалися з олімпійським спокоєм і довершеною самовіддачею. З усієї палітри почуттів, які викликала вона своїм танцем, не було лиш одного — розчарування. Просто воно чуже самій балерині, котра знає смак життя, поту і сліз, і ціну скороминущій балетній славі.

Подумки гортаючи літопис київського балету, не можна не пригадати і «Раймонду» — сяючі білиною костюми, світлі декорації, парад вишуканих танців, холодна краса сольних і дуетних епізодів, де кожен рух — гімн лицарству. Раймонда Валентини Калиновської була гідна лицарського поклоніння. Сьогодні, хоч на мить, хоч на годину шанувальники таланту Валентини Федорівни посвячуються в лицарі — ім’ям Терпсихори.

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати