Такі різні історії про кохання
4 жовтня у Національній опері України відбудеться «Вечір балетів Моріса Равеля»
Концерт присвячено 140-річчю від дня народження видатного композитора-імпресіоніста. Нагадаємо, серед музичного доробку класика балети займають невелику, але значну частку хоча б тому, що стали яскравими віхами «срібної доби хореографічного мистецтва», бо створювалися для Дягілевських сезонів та їх правонаступників. Так, одноактний балет «Дафніс і Хлоя» (за мотивами однойменного античного роману Лонга про закоханих пастуха й пастушку) за сценарієм Михайла Фокіна вперше було показано у паризькому театрі «Шатле» у 1912 р. Балетмейстер-новатор втілив у пластиці чисті лінії давньогрецьких барельєфів та передав шалену пристрасть вакханалії. У головних партіях виступили прославлені танцівники Вацлав Ніжинський і Тамара Карсавіна. На київській сцені балет «Дафніс і Хлоя» було поставлено 1969-го видатними майстрами — диригентом Стефаном Турчаком, хореографом Анатолієм Шекерою та художником Данилом Лідером.
Лібрето та хореографія новітньої версії балету Національної опери України належать Аніко Рехвіашвілі, художнє оформлення за мотивами амфорних фресок створила Марія Левитська. У ювілейній виставі головні партії виконають провідні солісти театру: Олена Філіп’єва, Анастасія Шевченко, Андрій Гура, Віталій Нетруненко та Олександр Шаповал.
Друга частина балетного вечора пройде під чи не найвідомішу музику Равеля — «Болеро» (прем’єра якого відбулася 20 листопада 1928 р. у Парижі у постановці Броніслави Ніжинської). Композитор написав свій твір для прими-балерини Іди Рубінштейн, танцівниці, яка зламала уяву глядача про хореографічні форми та пропорції, манеру виконання і пластику, кожною своєю появою на сцені створюючи ефект вибуху. Як часто трапляється, уявлення композитора і постановників розійшлися: маестро бачив у своїй музиці сцену із заводу і танцюючих на його тлі робітників, а Ніжинська героїню Іди зробила центром пристрастей іспанської таверни, де панують кохання і ревнощі. Кожен із наступних інтерпретаторів (В. Бурмейстер, Л. Лавровський, М. Бежар, А. Шекера, В. Литвинов) крізь гуркіт металу в музиці чув надзвичайну тілесну чуттєвість, яку і використовував кожен у своєму сюжеті.
Наприклад Шекерівська постановка «Болеро» не сходить з київських афіш майже чотири десятиліття (!) і не втрачає градусу пристрастей всередині любовного трикутника, який у неділю відтворять танцівники Ганна Васильєва, Дмитро Чеботар і Оксана Гуляєва, а симфонічним оркестром керуватиме маестро Микола Дядюра.