У столиці з’явиться Центр сучасної хореографії!
Минулий театральний сезон завершився скандалом: «Київ модерн-балет» опинився на межі саморозпуску. А відкрився приємним сюрпризом: колектив здобув новий статус. Очолить його, звісно, Раду Поклітару
Міністр культури України запропонував Раду Поклітару створити Центр сучасної хореографії «Київ модерн-балет». Леонід Новохатько звернувся до глави КМДА Олександра Попова з проханням сприяти розвиткові сучасного хореографічного мистецтва та підтримати діяльність провідного в цьому напрямкові в Україні театру «Київ модерн-балет», — повідомляє прес-служба Мінкультури.
«Міністерство культури України просить розглянути питання створення при Київському муніципальному академічному театрі опери і балету для дітей та юнацтва Центру сучасної хореографії «Київ модерн-балет» із окремим субрахунком», — говориться в листі за підписом міністра.
Нагадаємо, Театр «Київ модерн-балет» — єдиний в Україні театр сучасного танцю, гідно репрезентує нашу країну на престижних театральних фестивалях у всьому світі. Вистави театру — це завжди експеримент, сміливе прочитання всесвітньовідомих театральних сюжетів, збагачених формами сучасного танцю.
Театр здійснив ряд постановок, серед яких: «Картинки з виставки» на музику Мусоргського, «Весна священна» та «Поцілунок феї» Стравінського, «Кармен-сюїта» Бізе — Щедріна, «Болеро. Вальс» на музику Равеля, «Палата № 6» на музику Пярта, «День народження Отелло» на музику Прокоф’єва та інші. Вистави викликали зацікавленість публіки і критиків.
Фестивалі «Золота маска», «Нові обрії» Валерія Гергієва в Маріїнському театрі, «Дягілевські театральні сезони», «Час любити» — це далеко не повний список знакових форумів сучасного мистецтва, в яких брали участь українські актори цього театру.
Очолює театр «Київ модерн-балет» відомий хореограф Раду Поклітару, який також займає пост художнього керівника Київського муніципального академічного театру опери і балету для дітей та юнацтва.
«День» уже писав, що перед закриттям сезону Р. Поклітару зібрав представників ЗМІ і попросив про допомогу, оскільки театр стояв перед проблемою закриття, частина трупи (через низьку заробітну платню) збиралася звільнитися, а прем’єра «Лебединого озера. Сучасна версія» могла стати останньою в біографії «Київ модерн-балету».
Нагадаємо, театр, який створено 2005 року і став полігоном для експериментів талановитого хореографа Раду Поклітару, спонсорував бізнесмен Володимир Філіппов, але після кризи 2008 р. меценат не зміг утримувати трупу, і її включили до складу Муніципальної опери (це безпрецедентний для нашої країни випадок надання державою «прописки» приватному колективові)...
У червні, коли заяви на звільнення написали дев’ять осіб перед художнім керівником Поклітару постало питання: бути чи не бути театрові «Київ модерн-балет»? Актори почали підшукувати собі іншу роботу, а Раду запропонували поставити хореографічні номери в опері «Тангейзер» Ріхарда Вагнера в Московському музичному театрі ім. К.Станіславського і В.Немировича-Данченка, а у Большому театрі (Росія) балет «Гамлет» на музику Дмитра Шостаковича.
І ось SOS колективу було почуто. Завдання мінімум — зберегти театр — виконане і навіть перевиконане. Центр сучасної хореографії, який буде створено на базі «Київ модерн-балету» передбачає ширші функції: проведення майстер-класів, шкіл, фестивалів, обмін досвідом і, звичайно ж, створення нових та оригінальних вистав, якими славиться цей молодий, але дуже талановитий колектив. Яким бачить майбутнє Центру «Дню» розповідає Раду ПОКЛІТАРУ:
— Центр сучасної хореографії «Київ модерн-балет» стане базою для розвитку сучасної хореографії в нашій країні. Нині жанр модерну перебуває в жахливому стані. І питання створення Центру є актуальним. Давно вже час зрушити це питання з мертвої точки, щоб не лише підтримувати акторів нашої трупи, а також усе талановите, що нині створюється в Україні. Ми займатимемося не лише театральною діяльністю, яка є основою репертуарного колективу, але й створенням і підтримкою творчих експериментів у сучасному танці та балеті. Вже зараз, до підписання всіх документів із Мінкультури про фактичне створення Центру, можемо анонсувати, що 16 вересня на Малій сцені Палацу «Україна» відбудеться шоу-гейм. Це буде показ робіт молодих хореографів із різних танцювальних напрямків. Причому глядачі побачать цікаві номери не лише киян, але й харків’ян, дніпропетровців... Це буде «перша ластівка», яка покаже напрямок, яким піде Центр сучасної хореографії «Київ модерн-балет».
— Нині ви очолюєте «Київ модерн-балет» і посідаєте посаду художнього керівника Київського муніципального академічного театру опери і балету для дітей та юнацтва. Через те, що створено Центр, чи збережете за собою обидві посади, чи зосередитеся лише на роботі з «Київ модерн-балету»?
— Наразі я не готовий обговорювати це питання. Можливі різні варіанти. Це залежатиме від того, на скільки швидко підпишуться документи, і буде створено наш Центр...
— Ваша остання постановка — «Лебедине озеро. Сучасна версія» на музику П. Чайковського викликала резонанс серед балетоманів. Ви по-своєму «прочитали» романтичний сюжет і вийшла не казка, а філософська притча, роздум про неможливість жити, зраджуючи своїй дійсній природі, а головним героєм стало... маленьке лебедятко, насильно перетворене на хлопчика... Ви розраховуєте на дорослу аудиторію. Чи на афіші вказуватиметься, що діти до 16-ти на виставу не допускаються?
— Я не бачу в цьому балеті нічого крамольного. Сьогодні на всіх каналах телебачення діти можуть подивитися масу того, що їм ще рано знати й бачити. У своїй постановці я хотів сказати про ті речі, які хвилюють людей у нашому суспільстві, про добро і зло, тому не вважаю, що потрібно запроваджувати якісь вікові обмеження на перегляд цього балету.
— Трупа «Київ модерн-балету» відрізняється від інших тим, що у вас виступають непрофесійні танцівники, що закінчили хореографічні училища. Чи ваша позиція в цьому питанні не змінилася?
— Розберімося, що таке «непрофесійний» актор балету. Можна закінчити хореографічне училище і не стати професійним артистом, і таких прикладів дуже багато. У нашій трупі кожен актор має диплом про освіту (спеціальну, часто вищу). Якщо ми говоримо про класичний танець, то «Київ модерну-балет» його не виконує. У нас актори трупи є професіоналами сучасного танцю. У штаті театру 21 людина. Нині проводимо кастинг — є сім вакансій.
— Телешоу «Танці з зірками» і «Танцюють всі» підняли хвилю інтересу глядачів не лише до танців, але й до балету. У подібних програмах ви братимете участь, і чи з’явиться хто-небудь із колишніх учасників шоу у вашому колективі?
— Як член журі я вже беру участь у телешоу «Танцюють всі-6». Можливо, ставитиму, як хореограф номера для конкурсантів цього сезону, але небагато, оскільки буду сильно зайнятий на інших творчих проектах. Зараз один танцюрист вже працює в трупі «Київ модерн-балету» (Артем Шошин — учасник «Танцюють всі-5»). Сподіваюся, що в нього складеться все добре. Знаєте, чомусь колишні учасники телешоу не приживалися в нашому театрі. Річ у тім, що люди, які приходять «з телевізора» не готові пройти шлях від актора кордебалету до соліста, а відразу хочуть стати зірками, а в театрі таке трапляється дуже рідко.
— Раду, а московські ваші проекти «Тангейзер» і «Гамлет» відбудуться?
— Так. Прем’єра опери Р. Вагнера «Тангейзер» у Музичному театрі ім. К. Станіславського та В. Немировича-Данченка відбудеться 27 вересня. Для роботи над виставою було запрошено постановочну групу з Латвії: режисер Андрейс Жагарс, художник Андріс Фрейбергс, художник по костюмах Кристина Пастернака, відеохудожник Інета Сипунова. Музичний керівник — французький диригент Фабріс Боллон. Я поставив хореографічні сцени. З них починається ця оперна вистава. Залучив до співпраці трупу сучасного танцю театру «Балет Москва». Нині йде робота над «Гамлетом» у Большому театрі — репетируємо. Є багато творчих задумок і в Києві.
— Відкрийте таємницю про київський проект «Коли цвіте папороть» на музику Євгена Станковича?
— Я дуже радий, що «Київ модерн-балет» залишиться на театральній мапі нашої столиці, що вистави показуватимемо не лише, гастролюючи нашою країною, але й за кордоном. У березні планується масштабна прем’єра фольк-опери «Коли цвіте папороть», яку я поставлю як режисер на сцені Палацу «Україна». У цій виставі візьмуть участь не лише танцюристи «Київ модерн-балету», але й хор ім. Г. Верьовки, музиканти симфонічного оркестру. Можливо, це буде коппродукція з іноземними партнерами. Думаю, що повинна вийти резонансна вистава. Як бачите, планів багато!