Злива нагород для «Дощу»
Протягом тижня український фільм отримав призи на двох європейських фестиваляхМи вже повідомляли, що нова робота української документалістки Аліни ГОРЛОВОЇ «Цей дощ ніколи не скінчиться» перемогла на одному з найстаріших світових кінофестивалів Festival dei Popoli у Флоренції.
Наприкінці тижня прийшла ще одна радісна новина: український фільм переміг у конкурсі First Appearance («Перша поява») на фестивалі документального кіна IDFA та Амстердамі, ставши, таким чином, найкращим повнометражним дебютом цього авторитетного кінофоруму.
Міжнародне журі IDFA так прокоментувало своє рішення:
«Нагороду за найкращий фільм у секції «Перша поява» отримує вражаюче гарно відзнятий і змонтований фільм, що занурює нас у лихо війни через особисту подорож, яка веде глядача швидкоплинними моментами радості й болю. Фільм охоплює традиції, сучасність, смерть і силу рухатися вперед. Це потужна історія, яка не дозволяє нам врятуватися від руйнувань і душевних втрат війни».
Нагадаємо, що наше видання опублікувало розгорнуте інтерв’ю з пані Аліною минулої п’ятниці (див. «Ці зйомки зробили мене спокійнішою, хоч і знімали ми в дуже неспокійних місцях» — «День», 26.11.20).
Аліна Горлова народилася в 1991 в Запоріжжі. Закінчила в 2012 Київський національний університет театру, кіно і телебачення імені Івана Карпенка-Карого, в 2010 пройшла Навчальний семінар з кінорежисури, роботі з актором і драматургії з відомим польським режисером Кшиштофом Зануссі. Будучи студенткою, зняла низку короткометражок: «Вітер тексту» (2008), «Простий механізм щастя» (2009), «Обов’язки» (2010), «Пересадка серця» (екранізація однойменного оповідання Рея Бредбері, 2011, Ґран-прі Міжнародного фестивалю «Кінокімерія» за найкращий студентський фільм), «Babushka» і «Перший крок у хмарах» (обидва — 2012). 60-хвилинний «Холодний Яр. Інтро» (2016) розповідає про урочище Холодний Яр та його історію.
Наступний фільм «Явних проявів немає» приніс відомість режисерці. Це історія про боротьбу ветеранки російсько-української війни Оксани ЯКУБОВОЇ з посттравматичним стресовим розладом після повернення з фронту. Спочатку короткометражний варіант фільму увійшов в альманах «Невидимий батальйон» (2017), що оповідає про жінок-військових. Повнометражна версія здобула 4 нагороди на фестивалі DocuDays UA у 2017, нагороду «За видатну східноєвропейську картину» на фестивалі DOK Leipzig (Німеччина) у 2018 та була номінована на премію Української Кіноакадемії «Золота Дзиґа» за найкращий документальний фільм минулого року.
Проєкт «Цей дощ ніколи не скінчиться», раніше відомий у професійній спільноті під назвою «Поміж війн», створювався майже 4 роки та є копродукцією України, Латвії, Німеччини й Катару (профінансований Держкіно України, Латвійським кіноцентром, фондами IDFA Bertha Fund та Doha Film Institute). Головний герой фільму, знятого в чорно-білому зображенні і розбитого на глави — від 0 до 9 і потім знову глава №0 — Андрій Сулейман, син сирійського курда й українки, який утік від війни на своїй батьківщині на Донбас і там знову опинився на війні. Ми спостерігаємо, як Андрій бере участь у волонтерському русі «Червоного хреста» на лінії поділу, як він провідує родичів в Німеччині і Іраку, як намагається поховати передчасно померлого батька на рідній землі. Однак ця суто приватна хроніка розгортається на тлі цивілізаційного пейзажу, змальованого режисеркою як безперервний цикл лиха й протистояння лиху, як травмуючий рух по колу, котрий не має кордонів: цей дощ дійсно не зупинити.
Прем’єра «Цей дощ ніколи не скінчиться» в Україні запланована на 2021.
Аліна Горлова про свій фільм:
— Мені хотілося знайти героя з цікавою біографією. А шукала я його тому, що потрапила на Донбас, подивилася на терикони і уявила їх чорно-білими, подумала, що вони в монохромному зображенні виглядатимуть як пустеля в Сирії. І виявила до того ж, що арабська музика чудово накладається на донбаський краєвид. Тобто все почалося з бажання створити єдиний світ, що нагадував би і Донбас, і Сирію. Тож я цілеспрямовано шукала героя, для якого ці обидва простори, ці гарячі точки були б не чужі. Моя знайома фотографиня Анастасія Власова розповіла мені про Андрія Сулеймана, про волонтерську спільноту «Червоного Хреста» на Донбасі. Так я поїхала з ним знайомитися.
— Ми починаємо з того, що бачимо поки що невідому нам планету. Ми наближаємося до неї. Перший мешканець, якого ми зустрічаємо — Юрець — п’яний чоловік на березі біля лінії розділу, він купається, незважаючи на обстріли, на те, що йому може «прилетіти». Потім ми бачимо потік людей на Контрольному пункті в’їзду-виїзду біля Станиці Луганської. Я намагалася відтворити пошук героя, тож ми серед усіх цих людей бачимо Андрія й поступово камера починає за ним стежити. Але я вважаю, що історія не тільки про Андрія, а й про цей світ. Тобто історія в історії. Тому вона так і вибудувана — ми зустрічаємо героя не відразу, потім ми за нього чіпляємося, стежимо, і вже під кінець, коли він ховає свого батька, починаємо від нього віддалятися. Глави раніше мали назви на кшталт «Війна та мир», «Кров», але завжди залишався епізод «Нуль». І потім, коли вже йшов монтаж повним ходом, я зрозуміла, що ні, власні назви не підходять. Що дуже важливе значення має цей кругообіг. Що все циклічно і що все відбувалося, відбувається і буде відбуватися. І тому я вибрала арабські цифри — від нуля до нуля.
— Ці зйомки зробили мене спокійнішою, хоч і знімали ми в дуже неспокійних місцях. Всі ці нескінченні очікування, відмови, коли ти розумієш, що не все можна зняти та не всюди можна встигнути, дуже тренують витримку. Навчилася не боятися і чекати.
Варто нагадати, що з урахуванням фільмів Ірини ЦІЛИК «Земля блакитна, ніби апельсин» (приз за найкращу режисуру в конкурсі світової документалістики на «Санденсі», США) та Наталії ВОРОЖБИТ «Погані дороги» (приз Тижня кінокритики, Венеція) це вже третій фільм української режисерки, відзначений нагородою крупного світового кінофоруму .