Алла МАЗУР: «Ми не претендуємо на абсолютну об’єктивність»
«Плюси» обіцяють не лише змінити формат ТСН, а й наповнити програму новим змістом![](/sites/default/files/main/articles/14022013/20tsn_0.jpg)
Минулого тижня творча команда Телевізійної служби новин (ТСН) каналу «1+1» переїхала до нової студії, яка, за словами генерального директора групи компаній «1+1» Олександра ТКАЧЕНКА, «відповідає всім європейським технологічним вимогам». «День» уже писав про те, що, показавши українським журналістам нову високотехнологічну студію, «Плюси» пообіцяли зробити новини не лише більш динамічними та яскравими, а й наповнити їх якісно новим змістом (детальніше читайте в матеріалі «ТСН переїжджає» ).
Рух студій телевізійних новин у бік інтерактивності — зрозумілий. Його задає загальний тренд у світі інформації, коли комерційним мовникам потрібно боротися за глядача, котрий хоче не лише отримувати інформацію у зручному, легкому для сприйняття форматі, а й бути її співтворцем. Утім, власне з картинкою у «Плюсів» ніколи не було особливих проблем. А от щодо змісту новин претензії на адресу «1+1» лунали не раз. Мовляв, у боротьбі за глядача канал не гребує подробицями сцен насильства — словом, продукує «кримінальні новини». Тим обнадійливіше звучить обіцянка з вуст керівництва «1+1» робити не лише технічно досконаліші, а й якісніші за змістом новини.
Про нові умови роботи ведучих ТСН, зміну формату програми і готовність «1+1» реагувати на телевізійні виклики часу «День» після презентації студії розмовляв з ведучою «ТСН. Тиждень» Аллою МАЗУР, яка вже сімнадцятий рік поспіль є незмінним обличчям каналу. До речі, саме вона першою розпочне інформаційне мовлення з нової студії цієї неділі, 17 лютого.
— «ТСН. Тиждень» — в багатьох речах став першопрохідцем серед українських інформаційно-аналітичних програм: більша динаміка випуску, оригінальні формати всередині, сучасні візуальні рішення. У новій студії спробуємо першими попрацювати з технологією 3D. Сподіваюся, що наші експерименти й далі будуть цікаві глядачам, — зазначила Алла Мазур у коментарі «Дню». — Але головне, звісно, й далі йти в глибину новин, докопуватися до суті проблем і з окремих інформаційних пазлів складати цілісну картину того, що відбувається довкола. Ми свідомо кажемо, що «ТСН. Тиждень» — це наша версія подій. Ми не претендуємо на абсолютну об’єктивність. Але ми до цього йдемо.
— Які додаткові технічні можливості надасть нова студія ведучим?
— Ключова деталь нової студії — проекційна відеостіна площею 27 кв. м. Вона — інтерактивна. Щиро кажучи, поки що ми не до кінця вивчили всі можливості цього відеоекрана. Але поступово їх опановуємо. Передовсім відеостіна дає можливість прекрасно проілюструвати те, про що ми, ведучі, розповідаємо. З’явиться можливість об’ємної графіки та відео. Яскравішим візуально обіцяє стати спілкування з нашими репортерами під час прямих включень. І додатковий бонус для глядача — тепер на повний зріст з рухом в кадрі працюватимуть ведучі практично усіх випусків ТСН.
— Ви 16 років працюєте ведучою ТСН. Як за історію програми змінювався жанр теленовин?
— Якщо коротко — інфотейнмент все більше завойовує інформаційний світ: «інформувати, розважаючи». Ідея, яку ми приблизно так сформулювали для себе ще у 97-му, коли починали новини на комерційному каналі, за цей час уже стала трендом, увійшла у підручники з журналістики, набула масу прихильників — і не менше критиків. Для усіх мовників — незалежно, чи вони суто інформаційні, чи називають себе напіврозважальними каналами — найважчим залишається зберегти у новинах баланс між основними журналістськими стандартами (повнотою, об’єктивністю, достовірністю, використанням посилань на джерела інформації) — і увагою аудиторії. Видозмінюється навіть подача інформації у таких класиків жанру, як, скажімо, британське BBC. Динаміка зростає, тексту стає менше, репортажного промовистого відео — все більше. Змінюється лексика, наближаючись до розмовного варіанту. Журналіст в кадрі перестає бути недосяжним гуру, а перетворюється у близького і зрозумілого співрозмовника. Комусь в форматі інфотейнменту не вистачає змісту, хочеться докладнішого роз’яснення. Когось занадто далеко заносить у бік «розважалівки». Суперечки навколо ідеї тривають і досі. І ТСН, паралельно з нашими колегами на інших українських телеканалах, також все ще шліфує свій спосіб «інформувати, розважаючи».
— Ведучі ТСН, у тому числі й ви, часто говорять про те, що основне завдання вашої інформаційної програми — поставити в центр подій, які відбуваються в Україні й світі, просту людину...
— Насправді це класичне правило журналістів: показувати подію через людину. А на комерційних каналах, рейтинги яких насамперед залежать від інтересу і реакції такої-от простої людини, — насамперед. Все, що відбувається в країні, прямо чи опосередковано відбивається на житті кожного з нас. Важливо уміти цей взаємозв’язок побачити і розкрити. І в цьому — позиція ТСН.
— Чи змінюються з часом вимоги до ведучих телевізійних інформаційних програм?
— Якщо говорити відверто, то всі базові професійні вимоги залишаються незмінними. Фахові стандарти, якими повинен володіти хороший ведучий, були і двадцять років тому такими ж, як зараз: обізнаність і компетентність — незалежно від професійної освіти, комунікабельність, телегенічність, гарна мова і вимова. Інша справа — додається те, що я називаю «телевізійною модою». Якщо телебачення загалом робить ставку на провокативність і епатаж, це так чи інакше відбивається і на стилі новин. Навіть — у гардеробі телеведучих. Свого часу інформаційну моду диктувало BBC. Ведучі — в класичному піджаку та стриманій блузі. Стиль — унісекс. Сьогодні світ і ТБ захопилися гламуром, і новинні ведучі різних країн просто вражають своїми експериментами з ефірним одягом. Ми також не залишаємось осторонь (Сміється). Але, повторюю, професійні стандарти та вимоги до ведучих є практично незмінними.