Перейти до основного вмісту
На сайті проводяться технічні роботи. Вибачте за незручності.

«Дайте книгу скарг!»

17 березня, 00:00

Iз безлічі телевізійних сюжетів, так чи інакше пов’язаних із майбутніми виборами, запам’яталася чомусь оповідь про проект київської художниці Ірини Кіршиной, яка створила серію ляльок «за мотивами» відомих українських політиків. Серед них — «Віктор Ющенко»-бджоляр, «Володимир Литвин» в образі римського судді тощо. Запам’яталася, точніше, не сама новина, а відчуття від неї: «в ляльках» деякі українські політики мають симпатичніший вигляд, аніж у житті. Оскільки прототипи іноді такий «ляльковий театр» влаштовують...

Утім, телетиждень запам’ятався не лише черговим скандалом із прослуховуванням політиків і появою в парламенті майора Мельниченка, який прийшов туди, «щоб подивитися в очі спікеру» («1+1»).

У середу, наприклад, кілька українських телеканалів розказали про те, що Кабмін Юрія Єханурова визначився з енергетичною стратегією України до 2030 року. Цілі зрозумілі — зменшити енергоспоживання і залежність від імпортерів. А серед пріоритетів, як було заявлено, — розвиток власної атомної енергетики та вугільної промисловості. Було б лише добре, якби телеканали, розповідаючи про грандіозні плани зі збільшення видобутку вугілля, не забували також подавати і супроводжуючу інформацію — наприклад, про те, на який термін, власне, Україні може вистачити свого вугілля; за рахунок чого можна зменшити енергоспоживання тощо.

Наприклад, у сюжеті на «Тонісі» (програма «24 години», автор сюжету — Дарина Кучерук) розповіли про досвід одного з сіл Сумщини, що зігрівається... соломою. Уже кілька років тривалість опалювального сезону тут регулюють самостійно — відтоді, як встановили спеціальний котел для спалення соломи, здатний замінити три газові котли. Такого «несолідного», на перший погляд, ресурсу, як солома, виявляється, вистачає на опалювання лазні, клубу, адміністративних приміщень, школи, кількох будинків і дитячого садка. В останньому батареї тепер завжди гарячі, а про обігрівачі вже встигли забути. Вигода для місцевого господарства очевидна. Якщо раніше щомісяця доводилося платити за газ до 30 тисяч гривень, то тепер ці зекономлені гроші залишаються на власний розвиток — солома ж своя, безплатна. А раніше її після збирання пшениці просто спалювали на полі... І якщо, як розповіла автор сюжету, в Україні про такі пічки заговорили тільки тепер, то, наприклад, у Данії вже давно соломою та відходами деревини обігріваються цілі села та райони. За підрахунками вчених, завдяки таким котлам Україна могла б скоротити споживання газу приблизно на п’ять мільярдів кубометрів на рік, для чого досить встановити до 20 тисяч котлів, і зробити це реально вже до 2015 року. Було б бажання... А взагалі, непогано було б, щоб українська енергетика чимось була схожа на найбільший у країні самовар, який встановили на Харківському вокзалі та про який розповіли практично всі центральні телеканали. Він може нагріватися як за допомогою електрики, так і вугілля. А крім того, готувати із його допомогою можна не лише чай, а і плов, і шашлики. Дуже зручно для споживача.

До речі, 15 березня відзначали Всесвітній день захисту прав споживачів. У зв’язку з цим кореспонденти «К1» (автор сюжету — Інна Руденко) вирішили організувати «полювання» на книгу скарг і пропозицій, використовуючи приховану камеру. Як з’ясувалося, багато продавців вважають її пережитком минулого. Утім, як пояснили тележурналістам у Департаменті у справах захисту прав споживачів, книги цієї ніхто не відміняв: вона має бути в усіх організаціях, пов’язаних з обслуговуванням населення, а вже тим паче — в торгових. Причому зберігати її треба протягом року, оскільки для ревізора це офіційний документ. Невидача книги — грубе порушення, що карається штрафом. Та й узагалі, заяву споживача керівник організації повинен розглянути протягом тижня і зробити відповідні оргвисновки. Але, як було помічено, наші покупці здебільшого з’ясовують відносини на місці, не покладаючись на книгу скарг. Ось і почали помалу забувати про її існування.

Чесно кажучи, висока ефективність книги скарг викликає деякі сумніви. Та й реалізація можливості поскаржитися з будь-якого приводу часто розвиває в споживачеві не найкращі людські якості. Проте можна припустити, що на продавця книга скарг і пропозицій, розміщена на видному місці, все ж таки впливає позитивно.

З огляду на те, що політика — це також, за великим рахунком, сфера послуг (про що політики, щоправда, нерідко забувають), непогано все-таки було б впровадити цей призабутий досвід і в сферу захисту прав виборців. Щоб у останніх, коли політики намагаються спихнути їм політичний товар не першої свіжості (та ще й максимально обважити), була хоч би можливість зафіксувати факт порушення своїх прав (невиконання політичних обіцянок, невідповідності «товару» опису, тобто політичній програмі тощо). Ось лише якщо в торгівлі несумлінного продавця може стримувати можлива ревізія, то в політиці, на жаль, і «продавець», і «ревізор» — нерідко одна і та сама особа...

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати