Перейти до основного вмісту

«Еліта країни – це «Воїн»

Ведуча телеканалу «112 Україна» Ганна Степанець — про те, як боротися з радянськими міфами в українському медіа-просторі
13 лютого, 11:20
ВЕДУЧА ТЕЛЕКАНАЛУ «112 УКРАЇНА» ГАННА СТЕПАНЕЦЬ

Цього року відзначатимемо 70-річницю закінчення  Другої світової  війни. Однак, повідомляючи про цю важливу дату в новітній історії, українські журналісти продовжують продукувати своїй аудиторії радянські стереотипи. Зайвим прикладом цього стало висвітлення річниці звільнення концтабору Аушвіц. Професійними за змістом і наповненням були ефіри фактично лише на каналах «ЗІК» та «112 України», де робили включення з Аушвіцу та з експертами в студіях аргументовано коментували актуальність уроків цієї трагедії. Про те, як правильно інформувати про Другу світову та нинішню війну на сході Україні «День» розмовляв з ведучою каналу «112 України» Ганною СТЕПАНЕЦЬ.

— Чи важливо сьогодні знімати окремі програми, цикли передач, документалістику та навіть ігрові фільми з метою збільшення престижу української армії?

— Є мета, є засоби. Мета — дати розуміння суспільству, що еліта — не силіконова золочена молодь, яка спускає по тисячі доларів у модному клубі за вечір. Еліта країни — це воїн, який пролив свою кров там, де наказала йому держава. І саме цей солдат, особливо якщо він став на цій війні інвалідом, — людина вищого гатунку у своїй країні. І фільми, програми, всі виміри — чи то маскульту, чи то елітарного кіно та ТБ — мають бути інструментами для втілення цієї мети.

Усе просто: будь-який нормальний хлопець хотів би рік чи два відслужити в такій армії, звідки виходять «супермени», після якої отримуєш «плюс» до біографії — на все життя і поштовх для всієї кар’єри. Ніхто не захоче беззмістовної каторги та тюремного безправ’я. Творити таку армію, показувати таку армію — ось що є сьогодні надважливим.

Певно, ви бачили соціальну рекламу, де українських бійців проводжають в зону АТО оплесками і стоячи. Подібний ролик колись демонструвався на телебаченні Сполучених Штатів. Відмінність між Штатами і Україною одна: коли до американської підземки заходив хлопець у військовій формі та без ноги, його зустрічали так, як у наших роликах, — оплесками. Як героя. У нас люди ніяковіють, поступаються місцем і хтось таки тисне руку й тихо каже: «Дякую». Так от, наша мета — не просто зняти поодинокі ролики, а через цілу низку теле— та кінопродукту змінити глибинне суспільне сприйняття наших героїв та їхнього подвигу.

Сьогодні держава планує відновити інформаційне мовлення на сході України, зокрема мовлення наших каналів на окупованих територіях...

— Двадцять років тому, 1994 року, в Руанді розпочався один із найстрашніших геноцидів у новітній історії. Упродовж ста днів люди, які називали себе «ополченням» і належали до етнічної групи хуту, вбили понад півмільйона своїх співгромадян, переважно  — представників народності тутсі. Геноцид координували урядові чиновники високого рангу, а миротворчий контингент ООН, що був присутній у країні, не втручався в процес. Інформаційну підтримку різанини забезпечували ЗМІ — передусім «Вільне радіо Тисячі пагорбів», яке називало плем’я тутсі «тарганами» й «ворогами». Радіо щодня вчило ненавидіти. Згодом дослідники намагалися оцінити вплив ефірів радіостанції на інтенсивність насилля в селах Руанди. Місцевість Руанди — гірська, і якість прийому сигналу значно змінювалась залежно від ландшафту. Там, де рівень сигналу був дуже слабким,  насильство було неспівставно нижчим. Ми — не Руанда, але технології зомбування ніхто не скасовував. Спочатку необхідно перекрити хвилю інформаційного тероризму. Далі — нести месиджі конструктиву через відновлення мовлення наших телеканалів.

Як сьогодні, повідомляючи про війну на сході, не нагнітати паніки, не зривати процес мобілізації?

— Я часто згадую останніми місяцями українського історика Маланюка. Він багато писав про те, що українці дуже ефективні в горюванні, а вся наша історія — це опис падінь, трагедій, фіналів епох, але не перемог, радостей та розвитку. Отже, нам треба змінити архетипне дерево — плакучу вербу — на більш оптимістичний символ. Але при цьому ми, українське суспільство, не можемо страждати благоглупістю. Конструктивну критику не можна називати панікерством, а болісну правду — «происками врага». Сьогодні вкрай важливо, щоб глядач усвідомлював причини і наслідки подій та процесів, саме розумів, а не вірив на слово чи отримував викривлену інформацію. Треба також розуміти, що бути справжнім патріотом — не означає любити благополучну батьківщину, патріоти — це ті, хто розуміє, що настав час не брати, а віддавати.

Під час відзначення 70-річчя звільнення концтабору «Аушвіц» чимало журналістів, інформуючи про подію, переказували радянську версію історії. На вашу думку, чому? Цього року ще одна дата — 70-річчя завершення Другої світової війни. Невже про це також повідомлятимуть через призму радянських стереотипів?

— Український медіа-простір, на жаль, був перенасичений міфами. Зокрема міфами Другої світової війни. Упродовж десятиліть тих, хто відхилявся від ортодоксальної «велико-вітчизняно-воєнної» риторики, називали «фашистами». Сьогодні всі ми маємо нагоду переосмислити нашу історію. І тут надзвичайно важливо усвідомити, що нагальне і надскладне завдання журналіста сьогодні — працювати з нововідкритими архівами та свідченнями, збирати свіжі погляди, продукувати глибше розуміння фактів Другої світової. А телебачення може бути інструментом донесення такої інформації. Наприклад, ми на каналі «112 Україна» надали можливість нашим глядачам стежити за церемонією вшанування пам’яті жертв Голокосту в прямому ефірі безпосередньо з концтабору Аушвіц-Біркенау, а дискусія в студії нагадала глядачеві, що кожен п’ятий воїн, який загинув, звільняючи Освенцім, — українець.

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати