Гостинність як професія

Вікторія ЗАБУЛОНСЬКА — головний редактор ранкової програми «Підйом» на «Новому каналі», вона ж займається добором гостей для чергового випуску. Її турбота — знайти й оточити увагою цікавих людей, які прикрасять ранок глядача «Підйому». Спостерігавши за її бурхливою діяльністю, робиш висновок: на цій роботі потрібно бути генієм спілкування, природженим дипломатом і змагатися у винахідливості з журналістами. Перша доблесть гостьового редактора — великий записник. Інші професійні таємниці — в інтерв’ю Вікторії.
— Для чого все ж існують гостьові редактори на телебаченні?
— Може, не завжди це було виділене в спеціалізацію, але жодна передача без людини, яка займається добором гостей, обійтися не може. Передусім, гостьовий редактор — це перший, хто спілкується з майбутнім гостем, проводить своєрідний кастинг. А головне його завдання — передбачати, який гість впишеться до формату програми. Крім того, дуже важливо витримати пропорцію гостей цікавих і пізнаваних.
У робочій метушні важливо не забути, що від першої зустрічі залежить поведінка гостя перед камерою, наскільки він готовий прийняти нашу гру. Гість проникається нашим трепетним ставленням до ведучого — господаря студії, а ведучий — симпатією до гостя. Тоді інтерв’ю складається.
— Кого точно не варто пускати в ефір?
— Точно знаю, що не можна запрошувати людину з негативною енергетикою. Поганий настрій відразу передається й глядачеві. Навпаки, цінуються люди з позитивним поглядом на життя. Неважливо, чи це мама, яка талановито виховує свою дитину, чи удачливий бізнесмен. Як визначаю настрій? Інтуїтивно!
— Як ви все ж таки «сортуєте клієнтів»? Що таке форматність гостя?
— Наприклад, у ранковій розважальній програмі не місце негативній інформації. І криміналісти навряд чи будуть доречними, інформація про трупи — не для початку дня.
Інша річ — метеоролог, адже кожен починає день, виглядаючи за вікно. У його очі можуть подивитися споживачі інформації про погоду і дізнатися про точні чи ефемерні технології Гідрометеоцентру. У «Підйомі» взагалі багато таких родзинок.
— Як же ви знаходите змістовних співрозмовників?
— Про цікавих людей можна довідатися з преси, підглянути в інших програмах, у кулуарах світських раутів, просто базікаючи з друзями. Важливо почути потрібне слово — далі справа професійного підходу. Звичайно, є й свої комерційні таємниці. Не обов’язково знати особисто Костянтина Райкіна. Але важливо підтримувати контакти з тими, хто оперативно попередить, коли він буде в Києві. Знаменитості — взагалі окрема тема. Тут не потрібно вирішувати, чи підтримають вони формат твоєї програми. Скоріше, завдання протилежне — зробити популярну особистість органічною для нашого ефіру.
— Багато хто, мабуть, помічає, що на телеканалах тасується одна «колода»? Чи гостьові редактори погано працюють, чи зірок справдi обмаль?
— Не бачу в цьому проблеми! Людям цікаві популярні особи. Інша річ, що непогано б вигадати нестандартний хід для кожного гостя. Наприклад, нещодавно «Підйом» приймав у гостях Дмитра Нагієва. Ведуча Маша Єфросиніна, не зачіпаючи набридлу тему програми «Вікна», показала глядачам, що коли між чоловіком і жінкою відбувається гра, то кому ж знати її правила, як не акторові, який завжди грає.
— Які хитрощі йдуть у хід, якщо знаменитість коверзує?
— Гостьовому редакторові потрібно бути готовим до будь-якої розмови. Якщо поведінку вибудувано правильно, конфліктів можна уникнути. Навіть зірки, які мають славу скандальних, міняють стиль поведінки, якщо звертатися до їхньої інтелігентності та вихованості. Окрім того, не варто забувати, що ми працюємо в прямому ефірі, і це дисциплінує.
А для гостей, яких лякає ранній підйом, у мене заготовано залізний аргумент — день, що почався з раннього ефіру, точно буде набагато довшим, аніж попередні.