Сільська екзистенція
На ТБ — фільм українського режисера Валентина Васяновича «Присмерк»
Уночі з 30 листопада на 1 грудня о 01.05 на телеканалі «1+1» дивіться програму «Аргумент-кіно» та фільм «Присмерк» (2013, Україна). Це документальна стрічка сучасного українського режисера, одного з найяскравіших, найталановитіших представників середнього покоління вітчизняних кінематографістів Валентина Васяновича.
У його доробку — низка документальних фільмів. А 2004 року на найбільшому й найпрестижнішому у світі міжнародному фестивалі короткометражних фільмів у французькому Клермон-Феррані його неігрова короткометражка «Проти сонця» виборола Спеціальний приз журі.
Та згодом Валентин пристав до кінематографа ігрового і зафільмував повнометражну картину «Звичайна справа», за якою згодом з’явився також ігровий повнометражний «Креденс».
А 2014-го Васянович ще й показав себе в іпостасі успішного продюсера та кінооператора. Його компанія «Гармата-Фільм» випустила стрічку «Плем’я», зрежисовану Мирославом Слабошпицьким, яка тріумфувала в «Тижні критики» Каннського фестивалю й наразі має майже тридцять різноманітних нагород престижних світових кінофорумів. Одна з цих нагород безпосередньо для Валентина Васяновича — «Золота камера» найкращому операторові на спеціалізованому Міжнародному фестивалі операторського мистецтва «Брати Манакі» в македонському місті Скоп’є.
А «Присмерк» — це правдиве мистецьке неігрове кіно, фактично повнометражне — тривалістю 52 хвилини, так званий телевізійний формат. Адже кінотеатральний прокат документальних стрічок досі важко прищеплюється в нашій українській глядацькій реальності. Хіба що є сподівання можливого прориву через появу останнього часу в кінотеатрах низки неігрових фільмів, присвячених українським революційним подіям та війні на сході країни.
Але «Присмерк» — це інше, інакше кіно. Воно далеке від гострої соціальності, а тим паче від політики й публіцистичності. Це фільм про приватне. Але про те приватне, що є основою нашого буття.
І варто зауважити, що саме цю неігрову картину було обрано журі — до речі, поміж решти ігрових фільмів — та удостоєно цьогоріч «Золотого Дюка» на V Одеському міжнародному кінофестивалі як найкращу українську повнометражну стрічку.
Про «Присмерк», про документальне кіно і взагалі про кіно йтиметься у студії в розмові з автором фільму Валентином Васяновичем.
Валентин, перебуваючи в процесі знімання цього, такого особистого — драматичного й навіть трагічного, але, водночас, пронизливо прозорого — фільму, спробував передати сутність майбутньої стрічки такими словами: «Справжня сільська екзистенція гіпнотизує зрозумілими діями простих, але харизматичних персонажів, які дійшли до краю земного шляху, та все ж не збираються капітулювати».