Перейти до основного вмісту
На сайті проводяться технічні роботи. Вибачте за незручності.

Сучасний трагізм «Симфонії Донбасу»

На ТБ покажуть перший український звуковий фільм, у якому реальні промислові та буденні звуки слугували створенню музичного образу
20 лютого, 11:20

У ніч з 22 на 23 лютого о 01.30 на телеканалі «1+1» у програмі «Аргумент-Кіно» — класика неігрового кінематографа, фільм режисера Дзиґи Вертова «Ентузіязм» («Симфонія Донбасу»).

В «Аргументі-Кіно» продовжуємо дивитися класику української кінодокументалістики. Після «Людини з кіноапаратом» — іще один кінотвір геніального Дзиґи Вертова, фільм, відомий під двома назвами — «Ентузіязм» та «Симфонія Донбасу».

Узагалі запрошений із Москви Всеукраїнським фотокіноуправлінням (скорочено — ВУФКУ) Вертов створив в Україні три повнометражні неігрові картини. Першою була стрічка 1928 року «Одинадцятий», змонтована з кадрів кінохроніки, яка розповідає про будівництво соціалізму в Українській РСР. «Одинадцятий» — себто одинадцятий рік радянської влади — період індустріалізації, зведення Дніпровської ГЕС та інших промислових гігантів.

Документальне кіно тих часів переважно було ідеологізованим, бо всуціль державним. Комуністична ж ідеологія, як відомо, надзвичайно агресивна. Саме тому Дзиґа Вертов у Москві не мав можливості втілити свій абсолютний експеримент, зафільмувати «Людину з кіноапаратом», що сповідує ідеологію суто мистецьку. А в Києві таку можливість він отримав.

«Ентузіязм» — це стрічка 1930 року, знята вже після тріумфальної «Людини з кіноапаратом». Перший український звуковий фільм, в якому реальні промислові та буденні звуки слугували створенню музичного образу, а не лише ілюстрації візуального ряду, що гаряче (у своїх теоретичних викладках) обстоював Дзиґа Вертов. Від того й музичність в одному з варіантів назви — «Симфонія Донбасу».

Знову ж таки, як промовляло гасло, «Плани партії — плани народу», а в нашому випадку — ще й кінематографістів. Фільм присвячено першому п’ятирічному плану й оспівує індустріалізацію, колективізацію, пропагує боротьбу з неписьменністю та релігією.

І, разом з тим, він залишається документом доби. «Ентузіязм» було знято в рік початку згортання політики українізації, ознаки якої на Донбасі досить рясно фіксує кінокамера. Політики, яка на початках СРСР була національним, культурним компромісом для воєнно й політично упокореної московськими комуністами України.

Зрештою, «Ентузіязм» є мистецьки довершеним твором, що його зафільмував кінематографічний геній Дзиґи Вертова.

«Я ніколи не міг уявити, що ці індустріальні звуки можна організувати так, аби вони здавалися прекрасними. Я вважаю «Ентузіязм» однією з найбільш хвилюючих симфоній, які я коли-небудь чув. Містер Дзиґа Вертов — музикант. Професори мають учитися в нього, а не сперечатися з ним», — так висловився про стрічку Вертова великий Чарлі Чаплін.

Та в сьогоднішньому драматичному контексті, що його утворює документальна реальність (війна на сході країни), «Ентузіязм» — «Симфонію Донбасу» Дзиґи Вертова сприймають особливим чином.

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати