«Сухий закон» від «Свободи»
У Верховній Раді України зареєстрували новий законопроект щодо реклами тютюнових, алкогольних та слабоалкогольних виробів, хоча попередній не виконується
3 липня четверо депутатів від партії «Свобода» подали на розгляд законодавчу ініціативу з приводу внесення змін до статті 22 Закону України «Про рекламу». Зміни ці мають стосуватися реклами тютюнових, алкогольних та слабоалкогольних виробів, зокрема й пива. Олексій Кайда, Анатолій Вітів, Ігор Янків та Ірина Сех пропонують спростити всі підпункти й нюанси щодо заборон та дозволів рекламування, маркування та спонсорства тютюнових і алкогольних компаній у тексті чинної редакції вищезазначеної статті. Список рекламних каналів і носіїв, які заборонено використовувати для популяризації тютюнових і алковиробів, планують замінити реченням: «Реклама алкогольних напоїв, слабоалкогольних напоїв, пива та тютюнових виробів, торговельних марок, знаків для товарів і послуг, інших об’єктів права інтелектуальної власності, під якими випускаються алкогольні та/або слабоалкогольні напої, пиво, тютюнові вироби, забороняється у будь-якій формі на всій території України». Така заборона видається дивною, адже в Україні не діє «сухий закон», а тютюнові вироби реалізуються абсолютно легально.
Але найбільше запитань викликає пропозиція змін щодо регулювання спонсорства. Нардепи ратують за цілковиту заборону спонсорування різноманітних публічних заходів із використанням торговельних марок, під якими випускають тютюнові вироби, алкогольні напої, слабоалкогольні напої та пиво. Тоді, коли в тексті чинної редакції статті «Про рекламу» заборона використання логотипів не поширюється на алкогольну продукцію. Наприклад, пиво «Чернігівське» було офіційним спонсором Євро-2012, і ще рік тому телеканали постійно нагадували про це своїм глядачам. Якби цей законопроект набув чинності торік, така важлива для України спортивна подія залишилася б без відчутного шматка фінансового пирога, адже ніхто не хоче займатися спонсорством «по-тихому».
Мотивацію своїх дій свободівці виклали в пояснювальній записці до законопроекту: «...саме реклама керує і впливає на реалізацію продукції, і саме в рекламах, які популяризують алкогольні, слабоалкогольні напої та тютюнові вироби, використовують методи психологічного і фізіологічного маніпулювання, яким легко піддається людина, тим паче підліток. Адже нерідко піар-компанії апелюють до красивого, веселого, безтурботного життя у своїх рекламах, для якого необхідним атрибутом є продукція алкогольного чи тютюнового виробництва».
— Нам потрібно знайти рішення, що дозволило б прибрати з ефіру телеканалів фактичну рекламу алкогольних виробів, яка зараз подається під виглядом спонсорства, — коментує для «Дня» медіа-юрист, юрист Інституту медіаправа Ігор РОЗКЛАДАЙ. — Громадська рада при Національній раді з питань телебачення і радіомовлення ось уже півроку намагається змінити ситуацію, але зустрічається зі спротивом, адже це невигідно ринку. Проте повна заборона реклами тютюнової та алкогольної продукції, зокрема й пива, виглядає популістично. Така постанова може спричинити сильний протест з боку ринку і громадян. І це тоді, коли навіть теперішнього закону не у всьому дотримуються, — є порушення, що стосуються реклами в Інтернеті; закон про заборону тютюнокуріння теж не діє, на вулиці маса торгівців, які продають цигарки, а міліція робить вигляд, що не помічає їх. Краще домогтися виконання законів на тому рівні, на якому вони зараз прописані, а не вводити тотальну заборону, — зазначає експерт.
Сьогодні, наприклад, ігноруються деякі пункти статті 22-ї «Про рекламу» чинної редакції. Або виробники намагаються знайти шлях в обхід. Наприклад, реклама тютюнових виробів забороняється в місцях проведення масових заходів політичного, освітнього, релігійного, спортивного характеру та розважальних заходів, призначених для неповнолітніх осіб. Проте, якщо такі заходи проводитимуть у міському середовищі, де дуже багато зовнішньої реклами, зокрема й цигарок, ніхто не буде «підчищати» на кілька годин місце проведення акції для неповнолітніх. Що ж до реклами алкогольних напоїв, то вона заборонена на зовнішніх та внутрішніх поверхнях транспортних засобів загального користування та метрополітену, проте в Києві на червоній гілці метро курсує поїзд, зовнішній бік вагонів якого повністю заклеєний рекламою пива. А кілька років тому торгова марка «Хортиця» додумалася просувати свій алкопродукт під виглядом соціальної реклами, нібито просто розповідаючи про острів Хортиця. І це вже не кажучи про такі порушення, яких допускаються усі рекламні кампанії тютюнових і алкогольних виробів, адже просування цієї продукції «не повинно містити зображення процесу куріння тютюнових виробів або споживання алкогольних напоїв» та «не може формувати думку, що куріння або вживання алкоголю є важливим фактором досягнення успіху в спортивній, соціальній, сексуальній або інших сферах життя».