Перейти до основного вмісту

Європа тремтить

Вночі з 20 на 21 квітня о 01.20 на телеканалі «1+1» дивіться програму «Аргумент кіно» та фільм режисера Емануелє Кріалезе «Материк»
17 квітня, 16:30
КАРТИНА «МАТЕРИК» РОЗПОВІСТЬ ПРО СУЧАСНІ ВИКЛИКИ СТАРОЇ ЄВРОПИ

Італійське кіно, стрічка режисера Емануелє Кріалезе «Материк» — правдива драма, сповнена неудаваного життєвого подиху, в якому вистачає місця і комедійним мотивам, і мелодраматичним, і напруженості гострого трилера.

Головні герої «Материка» — це рибальська родина із сицилійського острова Лампедуза: дід, його вдова-невістка і двадцятирічний онук. Життя їхнє непросте. А тут постає ще й складна моральна проблема: допомогти нелегальним іммігрантам, котрі опинилися в скруті, чи підкоритися закону й повідомити про них поліції?

Власне, спеціальний сюжет у програмі буде присвячений висвітленню європейської проблеми іммігрантів у європейському ж кінематографі.

Втім, цікавою та прикметною є життєва і творча історія постановника фільму «Материк» Емануелє Кріалезе. Він народився в Римі, а 1991 року переїхав до Сполучених Штатів, де в Нью-Йоркському університеті навчався кінорежисури. Там 1997-го зафільмував свою першу повнометражну — і фестивально успішну — стрічку «Колись ми були чужоземцями». Картина англомовна. Та незабаром Кріалезе повертається на батьківщину. Більше того, він знаходить те місце, той свій художній простір, у якому черпає натхнення на нову творчість — і це земля предків, Сицилія, зосібна, тамтешній невеличкий острів Лампедуза.

Там, на Лампедузі, Кріалезе, під час фільмування своєї другої стрічки «Я дихаю», яка на Каннському фестивалі здобула гран-прі «Тижневика критики» та приз публіки, знайшов і свого відтоді улюбленого актора Філіппо Пучилло...

Ну й, природно, картина «Материк» — теж Лампедуза. І цей фільм, як одразу ж справедливо зауважили критики, абсолютно римується зі знаменитою неореалістичною стрічкою Лукіно Вісконті «Земля тремтить». (Навіть назви співзвучні: Terraferma і La terra trema). В обох картинах події розгортаються на сицилійському острові у середовищі рибалок. І Вісконті понад 60 років тому розповів про занепад рибальської професії, і — у своєму сюжеті — Кріалезе продовжує власною кіномовою в новому вже часі фактично про те ж саме. Хіба що обставини змінилися. До рибалок прийшли нові випробування — через хвилю туристичного буму із Півночі та хвилю нелегальної імміграції з Півдня, з Африки. Адже у 2000-х Лампедуза буквально перетворилася на такий собі перевалочний пункт для нелегалів, які припливали туди в переповнених човнах зі сподіванням розпочати в Італії нове щасливе життя...

«Материк» зафільмовано в досить швидкому темпі. Фільм не залишає часу для передиху і спокійного осмислення подій, для одночасної з переглядом рефлексії. Отже, готуйтеся до суто емоційного сприйняття. Хоча, в будь-якому разі, такий темп, така форма цілком резонують зі змістом. Героям кінооповіді також нема коли перевести подих — їм весь час доводиться приймати складні рішення, зумовлені їхніми ж нещодавніми вчинками.

Отже, Terrafermа, «Материк» — кіно про людей, котрі постають безпомічними у певних життєвих ситуаціях, але, попри все, здатними на милосердя і співчуття.

2011 року Емануелє Кріалезе за цю свою роботу здобув одразу три відзнаки Венеціанського кінофестивалю — спеціальний приз журі, Премію Пасінетті за найкращий фільм та премію ЮНІСЕФ фонду ООН, який опікується поліпшенням стану здоров’я, харчування та умов життя дітей.

Фото надано програмою «Аргумент кіно».

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати