«Заборона російського контенту пожвавить наш медіаринок»
12 вересня Президент підписав закон про вилучення теле- та радіопередач держави-окупанта з квоти європейськихЗакрито ще одну «шпарину», через яку до українського інформаційного простору потрапляв російський медіапродукт. Раніше законодавство не регулювало, що саме вважати європейським продуктом. Цю лазівку використовували, щоб замість європейського контенту закуповувати й транслювати дешевшу та часто неякісну російську медійну продукцію.
Верховна Рада ухвалила законопроект № 2766 ще 17 травня. 20 травня його було підписано головою Верховної Ради України та направлено на підпис Президентові. Нарешті документ було ухвалено, і він набув чинності. Закон передбачає вилучити російський аудіовізуальний продукт із квоти європейського продукту на телебаченні та радіо (крім супутникового мовлення).
«Із ухваленням цього закону, очевидно, затягнули, — коментує «Дню» Світлана ОСТАПА, медіаексперт, заступник шеф-редактора порталу «Детектор Медіа». — Президент мав його підписати за 15 днів, тобто на початку червня він вже був би чинний, але зробив це через чотири місяці. У всякому разі я позитивно оцінюю запровадження цієї норми. Комерційні мовники ще на стадії законопроекту висловили своє обурення, що можна легко пояснити, — бізнесовий інтерес. У них були закуплені великі обсяги продуктів російського продакшену, або навіть виробленого в Україні, але зорієнтованого на російський ринок. Я розмовляла з кількома їхніми представниками — вони були налякані такою ситуацією, адже треба повністю змінювати сітку мовлення й думати над виробництвом власного контенту. Але пройшов час — і вони починають адаптуватися. У порівнянні з минулим роком стало більше українських телесеріалів, мультфільмів та іншого власного продукту. Перехідний процес, спричинений реформами, завжди нелегкий, але він має бути. У підсумку цей закон приведе до пожвавлення українського ринку виробництва медіатоварів, і це насамперед добре для глядача.
За дієвість закону має відповідати Національна рада з питань телебачення і радіомовлення як регуляторний орган. Також, сподіваюся, що завдяки активним громадянам і громадським організаціям, які пильнуватимуть, мовники не можуть розслабитися. В цілому цей закон гармонізує із законом на введення квот на український продукт на радіо й телебачення. Медіаюристи нам пояснили, що колізії не виникне, оскільки закон про квоти на радіо набирає чинності з 8 листопада 2016 року, і поки що діятиме цей закон, який підписав Президент, а потім набере чинності той, і набудуть чинності норми про квоти на радіо. Так що в цілому кількість українського контенту в наших мовниках зростатиме».