Перейти до основного вмісту
На сайті проводяться технічні роботи. Вибачте за незручності.

А зорі тут тихі – 2

19 листопада, 00:00

Хто й навіщо провокує конфлікти, які змушують людей взятися за зброю і підставляти голови під кулі? Це залишається за кадром і в жорсткому правдивому фільмі Олександра Рогожкіна «Блокпост», герої якого — ні, не воюють, бойових дій як таких на екрані немає — скоріше, живуть на черговій неоголошеній війні. Чи то в Абхазії, чи то в Дагестані, чи то в Чечні, чи то у Придністров'ї. Вони охороняють якийсь путівець до кладовища, об'єкт абсолютно не стратегічний, влаштовують собі лазню, прикуповують у місцевого населення «травку», фліртують із «аборигенками», лише іноді — якщо надходить наказ — проводять перевірки в сусідніх селищах, виявляючи зброю. Немає артобстрілів, бомбардування, атак, квітнуть квіти, щебечуть птахи, але в повітрі розлито відчуття тривоги, непевності цієї тиші. Тому-то й пересуваються солдатики територією своєї міні-застави пригнувшись, ходять околицями обережно, щоб не наступити на свої ж «розтяжки» від мін або не підставитися під кулю снайпера.

І чим безтурботнішим нам видається життя солдатів з блокпоста, тим більше нагнітається відчуття, що рано чи пізно тиша вибухне трагедією.

Солдатів ненавидять уже за сам факт їхнього перебування в цих краях. Вони чужинці. І тому їх убивають. Кого — пострілом здалеку, кого — розрубавши на шматки й упакувавши в овечу шкуру, задля науки іншим «миротворцям».

І це ще страшніше, ніж м'ясорубка війни з «Порятунку рядового Райана» і «Тонкої червоної лінії». Образ війни, що проступає крізь просвітлену атмосферу «Блокпоста», не менш жахливий. Тому що вмирати у мирному житті, де гуляють дівчата, пасуться кози, літають метелики, безглуздо й несправедливо. Тим паче, що жодна з протиборствуючих сторін не знає, заради яких вищих інтересів російські солдати на російській же території когось зупиняють, обшукують, затримують, а потім — постійно відчувають на собі погляд оптичного прицілу.

У цьому фільмі за окремими долями людей незримо присутня політична гра, замішана на амбіціях, грі іміджів. «Велика» політика, як правило, не враховує інтересів пересічних громадян, які це відчувають, перестають вірити в справедливість, а тому прагнуть «карати» кривдників самі. Селяни з «Блокпоста», не розраховуючи, що місцева міліція з'ясує, хто вистрілив у жінку під час «візиту» в село бронетранспортера, вбивають першого російського солдата, що потрапив до їхніх рук. Так само старий із «Ворошиловського стрільця» Станіслава Говорухіна, який встановлює справедливість на власний розсуд, робить одного з хлопців-телепнів скопцем, другого підсмажує в його ж машині, а третій з переляку й сам божеволіє: не довелося руки об нього бруднити.

Солдати з «Блокпоста», що отримали друга в розчленованому вигляді, можуть плюнути на накази свого начальства, що зрадило їх, і рознести вщент селище вбивць (чи якийсь інший — це вже не матиме значення). Вірус нетерпимості — у наших душах. Ми не вміємо і не любимо прощати. Нам не хочеться чекати, коли країна (або вся планета) стане «правовою». Тим паче, що історія показує: по-справжньому правовою вона ніколи не стане. І ніхто не хоче зрозуміти, що рано чи пізно Бог нас покарає. Покарає дуже просто, як робив завжди, коли хотів погубити людину, — відбере розум. І людство знищить саме себе, вважаючи, що все, що воно творить, — на благо. Так що, поки не пізно, кожному треба почати вирішувати для себе дилему — виправляти світ, який нам дано долею, чи спробувати хоч би врятувати його?

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати