Перейти до основного вмісту

БЕЗВIДПОВIДАЛЬНИЙ ЛОВ

04 січня, 00:00

ПРО ТЕ, ЯК ТИГР ГРАЄ В «КОТА-МИШКИ»

Більше року український калкан жив і нерестився «собi на втiху». Адже ще в березні 2000 року морські прикордонники провели широкомасштабну акцію, внаслідок якої дві браконьєрські шхуни були арештованi, а третя, зазнавши серйозних пошкоджень, затонула. Капітани турецьких суден постали перед судом, майно було конфісковано, а на господарів накладено значні штрафи. До весни минулого року не було випадкiв масового заходження іноземних браконьєрів. Але ось у квітні було зроблено чергову атаку на наші морські ресурси, яку, як здавалося, прикордонники успішно відбили, але осадок жалю на душі у багатьох все ж залишився.

Весняна операція «Калкан-2001» готувалася в найсуворішій секретності. А про те, що вона розпочалася, в перші години не знали навіть багато служб Держкомітету в справах охорони держкордону: план розробило керівництво Кримського напрямку Прикордонних військ і, щоб уникнути можливого просочування інформації, з деталями майбутніх дій ознайомило обмежену кількість людей.

Наближення кораблів морохорони турки виявили із запізненням. Більшість рибаків відпочивали, а вахтові були зайняті приладами, що контролюють морське дно і рух косяків риби. І тільки коли передсвітанкові сутінки прорізали випущені в небо сигнальні ракети, а борти суден освітили промені могутніх прожекторів, браконьєри схаменулися і кинулися навтiки. При цьому радіобуї та сіті вони кинули напризволяще, розраховуючи, — у разi, якщо їх не знайдуть прикордонники, потім спробують повернутися і зняти.

Погоня, яка тривала кілька годин, нагадувала гру в «кота-мишки». З тією лише різницею, що кішка — це тигр, який одним необережним рухом може прибити свою іграшку. Не вірите? Ну, наприклад, такий факт: навіть якщо не стріляти бойовими снарядами, а використовувати тільки навчальнi, то скорострільна носова гармата прикордонного корабля елементарно може розрізати риболовецьку шхуну на дві частини…

Але саме на небажанні прикордонників йти на крайні заходи браконьєри постійно і спекулюють. Наші моряки виявляють благородний гуманізм, який їм же дорого коштує. Багатогодинні погоні, демонстрація плакатів турецькою і англійською мовами з вимогою зупинитися, нескінченні пуски сигнально-освітлювальних ракет — все це схоже на голос волаючого в пустелі. Тільки витрачається час і спалюються десятки тонн палива, яке дорого коштує.

Раніше браконьєри діяли таким чином: при появі морської охорони основна група рятувалася втечею, а пара-трійка спеціально виділених шхун, небезпечно маневруючи і створюючи аварійні ситуації, відсікали переслідувачів. При цьому двічі відбувалися зіткнення кораблів, які, на щастя, обходилися без людських жертв. Після торішнього інциденту і втрати трьох своїх шхун браконьєри стали хитрішими. Нову тактику вони і використали в останній раз. Спочатку всі дружно спробували вийти із зони відповідальності української влади. Їхнi судна маневрені та швидкохідні, майже вмить зупиняються і так само стрімко набирають велику швидкість. Коли морохорона була зовсім близько, вони глушили мотор і удавали, що підкоряються вимогам прикордонників. Ті, у свою чергу, також починали «стопорити машину» і готувати до висадки оглядову групу. Але в останній момент браконьєри запускали двигун і швидко йшли вперед.

Тоді з метою залякування із сторожовиків кілька разів вистрілили з артилерійських гармат. Попереджувальні залпи робили вбік від руху кораблів, розраховуючи на розсудливість рибаків. Реакція ж останніх була більш ніж дивна: на кормі однієї із шхун вони підпалили сіті і почали імітувати, що всіма силами гасять пожежу, що сталася. При цьому водою із шланга турки поливали не сам вогонь, а частину палуби, де не було вогню. Одночасно результати «найжорстокішого обстрілу» вони знімали на відеокамеру, можливо, для того, щоб згодом демонструвати всьому світу: ось, мовляв, наскільки українці жорстокі, за рибчинку готові людей погубити. Більше того, в радіоефір полетіло повідомлення, що ніби одного з моряків убито. Природно, ця інформація не підтвердилася, але спроба створити певний міжнародний резонанс робилася. Коли такий психологічний вплив не здобув очікуваного результату і кораблі морської охорони не відстали, викинули останній і основний козир. Найбільші, а, отже, дорогі та, ймовірно, наповнені рибою судна, як і раніше, проривалися в нейтральні води, а одна із шхун — «Cevahir» — відстала від групи і …здалася на милість переслідувачів. Невелика за водотоннажністю, з екіпажем лише iз п’яти чоловік (для порівняння, команда більшості браконьєрських кораблів — 15 — 20 моряків), вона на той момент була вже без риби. А те, що улов викинули в морі під час погоні, не є в суді переконливим доказом завдання шкоди економіці та екології України. Єдине, що на ній виявили, — заборонені для промислу чотири доннi трали. Лише оглянувши затриманого порушника, прикордонники почали підозрювати, що, можливо, браконьєри спеціально пожертвували дрібницею. Підтвердженням версії, що «Cevahir» просто «здали», може бути і той факт, що вже на третій день капітан заплатив штраф $ 4392,52 і на своїй же шхуні преспокійно відплив на батьківщину.

ЧИ ЛЕГКО УТРИМАТИСЯ НА ГРЕБЕНІ ХВИЛІ?

Не бажаючи створювати проблеми українському МЗС і загострювати відносини з Туреччиною, прикордонники вимушені постійно балансувати на хиткій хвилі громадської думки: з одного боку, від них вимагають недоторканності наших кордонів, з другого, — не загострювати відносин із сусідніми країнами. І те й інше абсолютно правильно. Але як бути, якщо все ж деякі сусіди не особливо свідомі й порушують національні закони?

Уже двічі керівники морських правоохоронних служб причорноморських країн збиралися в Стамбулі за столом переговорів і обговорювали проблему захисту біологічних ресурсів Чорного моря. Україна неодноразово заявляла, що не проти того, щоб іноземні моряки ловили рибу у виключно її економзоні. Але робили б це цивілізовано: заздалегідь сплативши відповідне мито і здійснюючи промисел згідно з наданою квотою. Всі учасники переговорів, як і уряди причорноморських держав, з цим погоджуються. А браконьєри — ні.

Але судячи з того, як сьогодні настроєні служби рибоохорони і прикордонники, буде саме так — свідомість можна прищеплювати і силою. Як завірили в морському управлінні Держкомкордону, вже підготовлено дві групи кораблів морської охорони, які при першому ж достовірному сигналі готові вийти на затримання порушників. При цьому всі можливі хитрощі «тактичних противників» враховано. Більше того, в район традиційного промислу буде направлено шхуну-розвідника. До речі, мало хто, напевно, знає, що як «засланий козачок» використовується… турецька шхуна. Затримана і конфіскована півтора року тому, вона стала кораблем морської охорони під назвою «Аметист». Саме її економічність, швидкохідність і маневреність дозволяє успішно боротися з браконьєрством.

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати