Перейти до основного вмісту

Бюджет неслухняності

Балансуючи між МВФ і Верховною Радою, уряд «кермує» вручну
12 січня, 00:00

Учора ввечері в Україну прибули експерти місії 2-го Європейського департаменту Міжнародного валютного фонду. Глава місії Мохаммад Шадман Валаві прилетить у Київ 16 січня.

За словами старшого постійного представника МВФ в Україні Анрі Геск'єра, місія продовжить переговори з українським урядом про поновлення співпраці за програмою розширеного фінансування EFF. Буде обговорено питання обслуговування зовнішнього боргу, програму приватизації, вимоги МВФ про скасування обмежень на експорт сільгосппродукції, розрахунки за газ і електроенергію тільки «живими» грошима, повідомляє Інтерфакс-Україна.

На думку А. Геск'єра, «новий склад уряду України має унікальну можливість здійснити ринкову програму реформ, орієнтовану на бюджетну стабільність...».

«Конституційне» затвердження Ющенка прем'єр-міністром і входження до складу уряду глави Бюджетного комітету Тимошенко мали б ознаменувати якщо не бюджетну стабільність, то хоча б більш-менш безболісне проходження бюджету- 2000, поданого на друге читання новим Кабінетом напередодні Нового року, через парламент. Тим паче, що новий уряд начебто врахував досвід своїх попередників — 15 вересня ВР вже «забракувала» варіант бюджету з профіцитом, який (на вимогу МВФ) призначався на обслуговування зовнішнього боргу. У новому варіанті прибутки дорівнюють витратам.

Однак експерти «Дня» називають новий варіант «бюджетом неслухняності». З одного боку, уряд начебто вимушений знехтувати вимогою МВФ про профіцит: прибутки дорівнюють витратам. З іншого — не лише комуністи, а й колишній комітет нинішнього віце-прем'єра Юлії Тимошенко відразу ж роздивився, що, незважаючи на відсутність декларованого профіциту, бюджет де-факто передбачає перевищення прибутків над витратами, оскільки у витрати внесено обслуговування зовнішнього боргу.

Цікаво також, що проект Кабінету Ющенка, якого вважають «бюджетним федералістом», був розкритикований віце-спікером, комуністом Адамом Мартинюком саме за ще більшу централізацію. За його словами, якщо торiк дотаційними були 22 регіони України, то поточного року без дотації будуть лише Київ і Крим. «По суті те саме ручне управління», — сказав А. Мартинюк. На його думку, урядову більшість, однак, «примусять» проголосувати за такий бюджет, проте віце-спікер сумнівається, що цієї більшості буде досить для схвалення законопроекту про бюджет-2000.

В аналітичній замітці Бюджетного комітету також зазначається, що проект розраховано на основі застарілих прогнозних макроекономічних показників. Зокрема, офіційний обмінний курс гривні до долара в середньому за рік передбачено на рівні 5 грн./$1, тоді як на 10 січня він становив 5,24 грн./$1, а на міжбанківському валютному ринку цього дня знизився до 5,60-5,65грн./$1.

Можливо, така явна невідповідність змусила Нацбанк (мабуть, не без тиску уряду) вперше з березня 1999 року піти на інтервенцію, інакше гривня впала б ще нижче. Цього дня Нацбанк продав на ринку понад $3 млн., хоча його валютні резерви (на 20 грудня 1999 р. — $1051 млн.) майже втричі менше за суму боргу, який належить сплатити українському уряду 2000 року. До речі, 5 січня рейтингове агентство Moody's знизило кредитний рейтинг України за зовнішніми зобов'язаннями. Працівник агентства Джонатан Шиффер прямо заявив, що «Україна готується до дефолту з боргів у іноземній валюті, тому ми мали знизити рейтинг, щоб відобразити це». А відновити довіру кредиторів без реального бюджету, зазначають експерти, неможливо. Чи вдалося вчора Віктору Ющенку домовитися з комітетами парламенту, на момент виходу номера ще не було відомо.

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати