ЧИ КОМФОРТНО ДIТЯМ В УКРАЇНI?
Права маленьких громадян — це тест на дорослість суспільстваСьогодні — Міжнародний день захисту дітей.
Вперше серйозно про права людини світ заговорив після закінчення Другої світової війни, а десять років тому на світовому рівні було осмислено проблему прав дітей — народилася Конвенція про права дитини, що її, як і більшість країн світу, ратифікувала Україна. Останнім часом все більше уваги в суспільстві стали приділяти можливості дітям брати участь в розв’язанні питань, котрі безпосередньо стосуються їхнього життя. Наприклад, позавчора у Києві в приміщенні ін формаційного центру IREX Pro-Media від булася презентація веб-сервера для за хисту прав дітей в конфліктах iз вчителя ми (www. kiss.kiev.ua\bamby\my_right\). Презентацію проводило Бюро захисту прав особистості Київської ради старшок ласників, асоціація вчителів правознав ства і дитячий культурно-спортивний клуб «Бембі». За результатами соціологічного опитування дітей у віці від 9 до 17 років, котре проводилося представництвом ЮНІСЕФ в Україні, тільки 3% опитаних дітей зазначають, що права дітей в Україні не порушуються, 48% опитаних вважають, що права дітей в Україні порушуються час то, а 49% — що права порушуються іноді.
У вересні цього року відбудеться спеціальна сесія Генеральної Асамблеї ООН, на якій буде узгоджуватися план дій із захисту прав кожної дитини на нашій планеті. Порядок денний сесії стимулював дискусію навколо трьох бажаних результатів — кожна дитина повинна мати найкращий можливий початок життя, повинна отрима ти якісну базову освіту, мати можливості для розвитку своїх здібностей. У процесі підготовки до сесії бере участь майже ти сяча представників урядів, установ систе ми ООН, міжнародного співтовариства і на ціональних громадянських товариств. Ба гато пропозицій виходять від дітей і підліт ків. Однак забезпечення прав дитини — це процес, який повинен починатися якомога раніше, ще до народження дитини. Пере можниця п’ятого Всеукраїнського конкурсу учнівських і студентських творів-есе з прав людини учениця Макарiвської школи Київської області Катерина Сніжко у своїй роботі захищає права дітей, які тільки готуються народитися і говорить від їхнього імені: «Ви записуєте в мою підсвідомість багато цікавого і корисного, однак мене не обминає і отруйна течія інформації, і шкідливих чинників. Мій мозок руйнує важкий метал, який ви примушуєте слухати мене замість Моцарта і Вівальді — тут ніде сховатися. Я у вас на долоні — незахищений, розбурханий, нікчемний... Чи дадуть мені право вирости індивідуальністю?»
Ольга Кривенока, лікар-неонатолог (фахівець з розвитку дітей від народження до 28-денного віку) , завідуюча реанімації і інтенсивної терапії новонароджених пологового будинку №5 міс та Києва, розповіла кореспонденту «Дня» про те, що за останні роки змінилося ставлення до новонароджених. «Дослід ження вчених відкрили невідомі раніше здібності не тільки новонароджених, але й ще ненароджених дітей. Виявилося, що ще в утробі матері плід здатний до нав чання, і мати, яка пройшла спеціальний тренінг, може керувати елементами його поведінки — попросити «погуляти», тобто інтенсивно порухатися, або заспокоїтися і «лягти спати».
Дивовижними виявилися здібності новонароджених до повзання — тепер відразу після народження їх не ізолюють від мами, а викладають їй на живіт, і немовлята самі знаходять дорогу до грудей і, доповзаючи, стимулюють своїми долоньками приплив молока. Малята знаходяться в палатах поруч з мамами, а не надриваються від крику в дитячих палатах, як було раніше в нашому пологовому будинку. Нещодавно в нашому відділенні довелося робити аборт одній дуже хворій жінці, щоб врятувати їй життя. Випадок був складний, і операція робилася під контролем ультразвукового апарата. На екрані було чітко видно, як плід «тікав» від хірургічних інструментів». Екральный аналітик (фахівець з емоцій), викладач школи мистецтв №2 міста Києва повідомила про те, що в школі мистецтв проводяться спеціальні заняття з мамами малюків, а також і з вагітними жінками з навчання їх розвитковi творчих здібностей своїх дітей. «Спеціально аранжовані для дітей шедеври світової класики, говорить Наталія Віталіївна, позитивно впливають на розвиток правої і лівої півкуль головного мозку дитини. У звучання деяких музичних творів спеціально вплітаються звуки природи — шум морського прибою, спів птахів, шелестіння листя. Це сприяє розвитку майбутніх здібностей до образного мислення, того, що характеризує творчу особистість. З чотирьох років учні школи мистецтв учаться виражати себе, зображаючи реальне життя і свої фантазії за допомогою олівця, пензлика, фарб і комп’ютера. Саме в такому ранньому віці особливо загострене зорове сприйняття світу, і це дуже сприятливий вік для розвитку здібностей до художньої творчості».
У спеціальній доповіді, підготовленій Дитячим фондом ООН «Становище дітей в світі, 2001 рік. Раннє дитинство» повідомляється про те, що розвиток головного мозку дитини в основному відбувається до досягнення дитиною 3-літнього віку. Саме в цей час клітини головного мозку бурхливо розмножуються, встановлюються і зміцнюються з’єднання між клітками. Зв’язки ці обчислюються трильйонами і залежать частково від генів, частково від досвіду, отримуваного дитиною в перші роки життя. В міру ж вибухоподібного збільшення з’єднань в мозку діти в перші три роки життя відкривають нове практично у кожен момент свого життя. У ранні роки досвід взаємодії з батьками, іншими членами сім’ї та іншими дорослими особливо впливає на розвиток головного мозку дитини. Тепла турбота про людину в дитинстві дає їй імунітет до наслідків майбутніх стресів. Коли ж дітям не забезпечується хороший початок життя, вони частіше відстають у розвитку і не реалізовують свій потенціал. Велике значення має, безумовно, і адекватне харчування, і чиста вода. Керівник представництва ЮНІСЕФ в Україні Мікаель Алексанян зазначає, що існує безліч речей, які не вимагають великих матеріальних або фізичних витрат і водночас істотно можуть поліпшити розвиток дітей. Зокрема — вживання в їжу йодованої солі. Він повідомив про те, що в Україні тільки 4,6% сімей вживають йодовану сіль, що такого низького показника немає ніде в світі. Відомо, що у всіх регіонах України, говорить пан Мікаель, вода містить недостатню кількість йоду, а його нестача на 10% знижує розумові здібності дитини і може призводити до серйозних захворювань.
У ранньому віці за дітей приймати рішення змушені дорослі. Прийняття цих рішень і дій в критичний період для розвитку маленької людини впливає не тільки на розвиток дитини, але й на прогрес країни. Коли уряд приймає закони, програми, то чомусь турботі про найменших громадян приділяється замало уваги. Сумно усвідомлювати, що Україна за кількістю дітей, що вмирають у віці до 5 років, знаходиться на 129 місці в світі з 189 місць. @=> Початок на 1-й стор.
КОМЕНТАР
Керівник центру дослідження дитинства Українського інституту соціальних досліджень Ірина ПЄША:
— Підвищення уваги до соціальних проблем дитинства в Україні спостерігалося після проголошення державою незалежності як на політичному, так і на законодавчому рівні, до речі, в кінці квітня 2001 року Верховна Рада ухвалила Закон України «Про охорону дитинства». Щоб створити умови для забезпечення права кожної дитини народитися здоровою, вижити і мати умови для всебічного розвитку, бути надійно соціально і психологічно захищеною, в минулому році були розроблені додаткові заходи по виконанню Національної програми «Діти України» на період 2001—2005 років. Розв’язання проблем поліпшення становища дітей передбачене також Програмою діяльності Кабінету Міністрів України. Сьогодні наявність дітей в сім’ї істотно знижує її матеріальний рівень, навіть в тому випадку, якщо в сім’ї всього одна дитина. Соціальні виплати сім’ям з дітьми поки ще надто малі, наприклад, допомога по догляду за дитиною по досягненню нею трирічного віку становить сімнадцять гривень сорок копійок в місяць, багатодітні сім’ї отримують допомогу в розмірі близько 20 — 30 гривень, в залежності від кількості дітей. З 2002 року Закон України «Про допомогу сім’ям з дітьми» буде діяти в новій редакції, i суму допомоги малозабезпеченим сім’ям буде збільшено. Це важливий крок для подолання криз і стресів повсякденного життя батьків, у яких залишається мало сил для виховання дітей. За минулий рік загалом по Україні дітей стало на 373 тисячі менше в зв’язку з тим, що тих, хто народився, виявилося менше саме на це число, ніж тих, кому виповнилося протягом року 19 років і кого вже перестали вважати дітьми. Однак загальний коефіцієнт народжуваності з розрахунку на тисячу чоловік населення в порівнянні з минулим роком не змінився, хоч в попередні роки відмічалося падіння цього показника.