ДОРОГА № 1
Завтра відкривається автобан Київ — Одеса
Безсумнівно, будівництвом цього століття для українців став автобан Київ — Одеса, який урочисто відкриють вже в суботу. Це перший в Україні автобан. Його спорудження обійшлося в 2700 млн. гривень, працювали над ним понад 50 підрядних організацій і 11 тисяч будівельників — шляховики та мостовики, загони залізничних військ і «Укрзалізниці», компанії з Туреччини, Росії, Білорусі, Фінляндії, Німеччини, Македонії, Голландії.
За півтора року роботи на трасі споруджено 12 мостів і 29 шляхопроводів, 29 транспортних розв’язок, прокладено 133 водопропускні труби. Для того, щоб максимально вирівняти трасу, робітникам довелося подекуди робити насип по 24 метри, а подекуди — виїмки по вісім метрів. Особливо вражає 232-ий кілометр траси, Черкаська область, джерело річки Ятрань. Торфові ґрунти тут переводнені (джерело річки Ятрань — невелике болітце), і будувати на них трасу було б не дуже надійно. Тому на цьому кілометрі використовується спеціальна технологія — на тоненький шар сухого ґрунту кладуть шар геотекстилю, потім знову шар ґрунту, і знову геотекстиль... Таким чином треба вкласти «сендвіч» заввишки метрів десять, прошарків геотекстилю має бути стільки ж, потім, нарешті, насипатимуть ґрунт. Робота колосальна, особливо з урахуванням того, що робити її слід дуже швидко — 23 числа відкриття, а 20-го вкладали ще лише по п’ять шарів ґрунту і геотекстилю.
На цій ділянці роботи автодорожникам активно допомагали залізничники. Загалом, як розповідає начальник управління шляхового господарства «Укрзалізниці» Михайло Костюк, його колегам довелося виконувати абсолютно звичну та властиву залізничникам роботу — облаштовувати насип, виїмки, водовідводи, бордюрну загороду. Такий досвід буде дуже цінний у майбутній реконструкції залізничної ділянки Київ — Полтава. З цією метою до останнього етапу будівництва приєдналися три тисячі залізничників, які жили в купейних вагонах на найближчій до своєї ділянки залізничній станції. Утім, залізничники чимало й вклали в проект. На першому етапі будівництва роботи проводили на кошти Південно-Західної залізниці, й лише пізніше було залучено кредит Deutsche Bank у розмірі 480 мільярдів гривень. До речі, для будівництва першого в Україні автобану використовували лише вітчизняні матеріали, винятком був лише вищезазначений геотекстиль. І технології, за якими побудований автобан, також вітчизняні — їх розробив Укравтодором.
Але, як запевняють фахівці, в цьому випадку вітчизняне анітрохи не гірше за європейське. Як розповідає Михайло Костюк, нову трасу вкладають із запасом міцності на майбутнє.
Дуже приємним моментом для подорожі трасою є велика кількість розв’язок на різних рівнях — це забезпечує відсутність затримок і безпеку. Найоригінальніша з них, якщо дивитися зверху, нагадує листок конюшини. Вона так і називається — конюшиновий міст. «Коли руйнуєш стару трасу, то дуже добре бачиш, наскільки якісніше зроблена нова», — зауважує Михайло Костюк.
Що дасть автобан Україні? Насамперед — можливість доїхати автомобілем із столиці до «жемчужины у моря» за три з половиною години, тоді як раніше така дорога займала щонайменше п’ять годин. Досягається це за рахунок високої максимальної швидкості, дозволеної на автобані, — 140 кілометрів на годину (відстань між Києвом і Одесою становить 500 кілометрів). Дискусійним залишається питання про небезпеку руху на такій швидкості. На автобані такого роду в Європі зазвичай навіть маленька аварія перетворюється на велику — автомобілі не встигають відреагувати на зіткнення, що трапилося попереду, і «приєднуються» до ДТП. Але на дорогах України рух не такий інтенсивний, і, як стверджують фахівці, небезпеки таких прецедентів немає. Утім, новий, рівний автобан у будь-якому випадку буде безпечніший за старі вибоїсті траси. До того ж, згідно з останньою заявою Мінтрансу, проїзд трасою поки що буде безплатним. Допоки не створять альтернативну дорогу, тобто щонайменше до 2006 року.
Дату урочистого відкриття автобану багато разів переносили. Протягом останнього тижня закінчувалися роботи в Черкаській і Миколаївській області, і, попри те, що автобан у цих областях ще 20 числа мав не зовсім готовий вигляд, Михайло Костюк запевнив, що до відкриття будівництво буде завершене. Для участі в завершальному етапі «автобанобудівництва» брали участь 3,5 тисячі залізничників і 1500 одиниць будівельної техніки. Останні штрихи — розстановка дорожніх знаків і посадці трави. Автомагістраль Київ — Одеса входить до IХ міжнародного транспортного коридору (Фінляндія — РФ — Білорусь — Україна — Молдова — Румунія — Греція).
Планується, що тепер автобани підуть один за іншим. Наступний на черзі — автобан Харків — Одеса.