«Дорожній інспектор — друг людини»,
або Як узаконити відносини?Пройшло вже майже півроку з того моменту, як Президент України Віктор Ющенко своїм указом ліквідував Державну автоінспекцію. Днями глава держави знову визнав рух на дорогах недостатньо безпечним, а роботу відповідних служб — недостатньо задовільною. І доручив Кабінету Міністрів України вирішити питання створення при уряді Координаційної ради з питань безпеки дорожнього руху, до складу якої повинні входити керівники Міністерства внутрішніх справ України, Міністерства транспорту та зв’язку України, Міністерства юстиції України, МНС України, Міністерства охорони здоров’я України, Державної служби автомобільних доріг України, відповідних громадських організацій і науково-дослідних установ. Питання навіть не в тому, чи потрібна Україні така рада і чим вона займатиметься. Питання в тому, що ж відбувається сьогодні на українських дорогах. Чим закінчилася так звана ліквідація ДАІ? І що взагалі змінилося за ці місяці у сфері дорожнього руху?
У ДАІ увагу «Дня» насамперед звернули на... нову форму інспекторів. Зміни, так би мовити, наявні. «Ми у стані реорганізації, — пояснив співробітник прес-служби Департаменту ДАІ МВС України Сергій Левицький. — Відбулося різке скорочення штатів, залишили тільки кращих. У Верховній Раді лежить законопроект, він уже пройшов усі необхідні комітети, зібрано всі підписи, залишилося лише його прийняти. Після цього нам буде відведено ще два місяці на реорганізацію відповідно до цього законопроекту». А уже після цих двох місяців метаморфоз ми отримаємо абсолютно безпечний дорожній рух, упевнені в ДАІ.
Але не все так гладко. «Законопроект, що пропонується міліціонерами, не вирішить існуючі проблеми, — вважає голова Всеукраїнської організації захисту прав водіїв, народний депутат України Микола Кравченко. — Оскільки він не вирішує головного питання — зміни функціональних обов’язків ДАІ. Він лише допоможе інспекторам здирати штрафи. На сьогодні відбувається блокування, я так розумію, міліціонерами, Кодексу про дорожній рух. Проекту цього Кодексу вже два роки. Його автори — десяток осіб, у тому числі й Віктор Ющенко, який на той час був народним депутатом. У цьому Кодексі з’єднуються функції контролю за рухом із функціями організації руху. Тиснява, прохідність доріг, установка дорожніх знаків — це все повинні бути проблеми ДАІ. Автоінспекція повинна відповідати за організацію руху на дорогах, а не просто вичікувати, поки водій «спіткнеться». Сьогодні інспекторам вигідно, щоб швидкість на певній ділянці була встановлена сорок кілометрів на годину. Більше можливостей оштрафувати «за перевищення». А повинні вони орієнтуватися на те, щоб пропускна спроможність цієї ділянки була якомога вищою, щоб на ній не було тисняви, щоб усе було добре та не було за що штрафувати. Всі ці моменти прописані в Кодексі».
Словом, дорожній інспектор повинен перетворитися з ворога водія на його друга. Що ж до лобійованого МВС законопроекту, то він, на думку М. Кравченка, допоможе створити на базі ДАІ новий фіскальний орган, який усі любитимуть і поважатимуть не більше, ніж ДАІ. По-перше, законопроект збільшує мінімальний штраф до 85 гривень. (Сьогодні — 17 гривень). Дешевше можуть обійтися лише не пристібнуті ремені безпеки, що доволі дивно, оскільки це порушення є одним із найнебезпечніших для життя водія чи пасажирів. Також законопроект реанімує нещодавно з боєм відмінене право інспекторів ДАІ забирати у порушника водійські права.
Іще один «каральний» момент — дозвіл примусового транспортування неправильно припаркованого автомобіля на стоянку. Киянам не раз доводилося спостерігати цю процедуру на власні очі, оскільки не так давно було прийняте відповідне рішення Київради. «Це абсолютно незаконно, — говорить М. Кравченко. — І це вже заборонили. Я звертався до прокуратури й отримав однозначну відповідь — це незаконно». Такі заходи порушують право власності. Крім того, під час примусових транспортувань автомобілі часто ушкоджують. Микола Кравченко впевнений, що «міліцейський» законопроект парламент не прийме. А в ДАІ тільки його прийняття й чекають.
Водії запевняють, що на українських дорогах за півроку не змінилося нічого. Все ті ж співробітники ДАІ, все ті ж хабарі. Чиновники, навпаки, розказують про майбутні зміни. Ось тільки відчувати себе в безпеці учасникам дорожнього руху хочеться вже зараз...