Довге «так» вiд митниці
Як будуть дiяти новi правила![](/sites/default/files/main/openpublish_article/20050407/461-1-1.jpg)
На кордоні «є резерви». Всі українські регіональні митниці останнім часом як за командою активізували свою роботу. Наприклад, Західна в першому кварталі перерахувала до бюджету 145,6 млн. гривень, що на 29,1% більше, ніж за такий же період торік. Як заявив в. о. начальника Львівської митниці Зеновій Бурічко, особливо вдалим був березень, коли «західники» віддали до бюджету 66,3 млн. гривень, або на 24,2 млн. гривень більше, ніж за цей же місяць минулого року. Цікаво, що зростання надходження митних зборів за січень — березень сталося при зменшенні на 7,2% обсягів імпорту. Митники обережно пояснюють це зміною його структури. Але джерела «Дня» стверджують, що митні платежі нинішнього року виросли не на десятки відсотків, а в рази, причому виключно за рахунок руйнування так званих «сірих» і «чорних» схем.
Відреагувавши на звинувачення Президента Віктора Ющенка в непрозорості дій, митна служба вирішила показати товар лицем. Київська регіональна митниця запросила журналістів до святая святих — на територію за КПП і пред’явила «єдине вікно», яке, за словами заступника начальника Юрія Дворака, вже потихеньку починає працювати. Щоправда, реального вікна ми все одно не побачили, а лише зрозуміли його принцип: тепер водіям не треба їздити по всьому місту, оформляючи різні довідки. Усе це вони можуть зробити на території одного підрозділу.
Щоправда, водії, які чекали на території підрозділу остаточного рішення щодо своїх декларацій, розказали «Дню», що ситуація не завжди така безхмарна. Зокрема, водій з Одеси (назватися не захотів) сказав, що його тримають на митниці вже чотири місяці. Можливо, провини митників тут немає, й у всьому винен вантажовідправник, однак, за його словами, ніхто з водіїв не стоїть на оформленні менш як 5—6 днів. А жити на асфальтованому майданчику серед клубів бензину й пилу навіть тиждень, не кажучи вже про місяць, досить складно. Тим більше що, як заявив водій з Луцька, на території митниці ніде помитися й недорого поїсти.
Процес оформлення документів на митниці «Дню» описував начальника вантажного відділення №4 Віталій Черкунов. Потрапивши на територію митниці, водій насамперед заповнює митно- вантажну декларацію. Потім упродовж трьох годин водій має подати документи до групи з контролю за доставкою вантажу. Ці дані вносять до інформаційної бази для подальшого зняття вантажу з митного контролю на кордоні. Потім документи потрапляють у підрозділ митного оформлення, де, за словами інспектора цього підрозділу Ганни Добровольської, слід пройти три кола оформлення: перевірити повноваження декларанта, перевірити відповідність паперового зразка вантажної декларації його електронному дублікату та перевірити правильність заявленого коду митної вартості, згідно з яким вантажовідправник платить відповідний митний збір. Якщо все гаразд, податок сплачено й у водія є сертифікати відповідності, а також санітарного, екологічного, радіологічного контролю, інспектор дає йому направлення на митний огляд. Причому, за словами Черкунова, ця процедура аж ніяк не обов’язкова. Якщо інспектор упевнений у законослухняності вантажовідправника та перевізника, їх можуть від цього звільнити. Якщо ж виникли підозри в тому, що вантаж переміщався з порушенням митних правил, важко визначити країну його походження й митну вартість, то огляд буде суворішим, ніж звичайний.
Як розповів інспектор вантажного відділу №6 Григорій Козловський, якщо щось не відповідає, то буде проведено повний огляд вантажу й розбиратимуться з вантажовідправником. Далі митне управління має ухвалити рішення про штраф або навіть конфіскацію вантажу. Щоправда, таке буває рідко. Випадки порушення правил оформлення документації трапляються, але відвертої контрабанди на внутрішніх митницях практично не буває. Проте і з цього правила бувають винятки. Головний інспектор оперативного відділу відділення у справах боротьби з контрабандою Олексій Юрченко, наприклад, розказав, що в травні минулого року була виявлена партія контрабандних сигарет на суму 117 тис. грн., які намагалися вивезти з країни.
Висновок після «лазіння» в митне «вікно»: воно вже ширше, але поки надто повільно долається.