Гірка «традиція»

На жаль, Донбасу не звикати рятувати та ховати шахтарів. Згідно зi статистикою, з 1991 року і по сьогодні щорічно в середньому гине близько 300 гірників, а 1997 рік поставив свого роду сумний рекорд — 459 смертей, і це у той час, коли в порівнянні з початком 90-х кількість видобутого вугілля в Україні істотно знизилася. Причини ж фахівці одноголосно вбачають у недотриманні правил безпеки та застарілому обладнанні — результаті недостатнього фінансування вугільної промисловості. Як розповів «Дню» заступник начальника Управління організація нагляду у вугільній промисловості Євген Насонов, на сьогодні основною проблемою є недостача коштiв для оновлення основних шахтних фондів. «Конвеєрне обладнання застаріло, з піднiмальними пристроями також виникають проблеми. Зрозуміло, що всі ці чинники створюють додатковий ризик шахтарям у їхнiй і без того небезпечній роботі, — говорить Є.Насонов. Також важливими є і так звані природні чинники, які не залежать від фінансування цієї галузі». Зi слів заступника Управління організація нагляду у вугільній промисловості, щороку гіршають і гірничо-геологічні умови. Середня глибина, на якій ведеться видобуток вугілля, становить 700 метрів, а, як відомо, від глибини робіт залежить і температура, яка з кожним метром підвищується, що спричиняє додаткове виділення метану.
До речі, саме метан і став причиною аварії. У неділю о десятій ранку тут вибухнула метано-повітряна сітка, проте як і два роки тому. У 1999 році на цьому ж вугільному пласті внаслідок вибуху загинуло 39 чоловік, а важкі поранення отримали ще 46. Здавалося б, що гіркий досвід цієї шахти міг вплинути і підвищити якість техніки безпеки і посприяти посиленню нагляду з боку інспекторів з охорони праці на цьому об’єкті, який, до речі сказати, відноситься до надкатегорійних (з підвищеною небезпекою вибуху метану) і небезпечних через вибухи вугільної пилюки. Але, як повідомили «Дню» у Держкомнаглядохоронпраці, з інспекторами на сьогоднішній день також виникають чималі труднощі. Низька заробітна плата і одночасно перебування по 3—4 рази на тиждень на небезпечних об’єктах, знаходження у далеких від комфорту умовах істотно скоротили штат кваліфікованих працівників, а ті, які є, через недостатнє фінансування не мають можливості відвідувати шахти стільки, скільки вимагають цього правила.
Шахта імені Засядька відноситься до найбільш «ударних» у країні з видобутку вугілля, крім цього, і найбільш рентабельної. Після того як вона стала у 1997 орендним підприємством, на чолі якого став народний депутат Юхим Звягiльський, тут щорічно нарощувалися темпи і об’єми видобування. У 2000 році шахта цим навіть прославилася, оскільки до кінця березня гірники вже видобули мільйон тонн вугілля. Але, мабуть, гонитва за кількістю все ж не завжди себе виправдовує, адже тут практично жоден рік не обходиться без трагедій, не був винятком і минулий рік, тільки тоді, правда, біда прийшла тільки в одну оселю. Зараз кількість потерпілих навіть точно неможливо встановити. На місці аварії працює урядова комісія, яку очолює перший віце-прем’єр України Олег Дубина. До складу комісії увійшли представники держнаглядохоронпраці, міністерств палива та енергетики, охорони здоров’я та вугільної промисловості. Останнє ж, як з’ясувалося, практично не володіє інформацією з приводу аварії, оскільки, зі слів представників міністерства, шахта підпорядкована Фонду держмайна, а працюють співробітники міністерства на місці виключно як експерти.
Учора Президент України також прибув у епіцентр трагедії. Як повідомляє УНІАН, Леонід Кучма має намір звернутися до уряду США, а також до міжнародних фінансових організацій з проханням надати допомогу в фінансуванні проекту з безпеки робіт на шахтах. Л.Кучма відзначив, що витрати, пов’язані з фінансуванням робіт з безпеки шахт, повинні бути виділені у держбюджеті окремим рядком. «Це має бути твердим рішенням, і політику на цьому будувати не можна», — сказав Президент під час зустрічі з колективом шахти імені Засядька. За даними на 20 серпня, у шахті продовжується пожежа в конвейєрному та вентиляційному штеках, і для її ліквідації планується побудувати 3 ізольовані перемички. Точні причини аварії поки встановлює комісія. Поки відомо, що тільки на надання першої допомоги потерпілим виділено 2 мільйони гривень, а на черзі ще зустрічі з кожною сім’єю, якої торкнулася ця трагедія, складення актів і протоколів.