Перейти до основного вмісту

Кожному «мільйоннику» — особливий статус?

12 липня, 00:00
Регіональна політика потребує серйозної ревізії, вважає народний депутат України, один із лідерів фракції «Демократичні ініціативи» Михайло ДОБКIН. Найближчим часом М. Добкін збирається, зокрема, ініціювати прийняття закону, який передбачає надання особливого статусу містам із населенням понад 1 млн. жителів.

— Який же саме статус ви пропонуєте дати містам- мільйонникам, і для чого?

— Мені та моїм однодумцям хотілося б, щоб офіційний статус найбільших українських міст відповідав їхній, так би мовити, реальній вазі. Крім столиці України — Києва, у нас є ще низка великих економічних, торгівельних, транспортних, наукових, культурних центрів. Це Харків, Донецьк, Дніпропетровськ, Одеса. Кожний із них — обличчя свого регіону. Однак, на відміну від Києва, їм доводиться задовольнятися статусом міст обласного підпорядкування. Точно таким же, як наприклад, у містечка Ізюм Харківської області. Як наслідок, на свої потреби ці мегаполіси можуть залишати лише 17% від зібраних у себе податків. Цих грошей не вистачає на те, щоб налагодити прибирання сміття і залатати діри на дорогах. Про те, щоб побудувати п’ятизірковий готель (без якого солідний іноземний інвестор у місто взагалі ногою не ступить) чи привести в елементарний порядок центр міста, навіть мови бути не може. Я вважаю такий стан речей неправильним. В інтересах держави — дати можливість розвиватися не тільки столиці, а й регіональним центрам. Для цього, по-перше, їхня влада повинна отримати більше повноважень з управління міським господарством. По-друге, потрібно місту надати можливість залишати у себе не менше 50% від податкових надходжень.

— Вісім депутатів із вашої фракції, в тому числі й ви — мажоритарники з Харківської області. Дехто навіть називає «Демократичні ініціативи» не інакше, як «харківське лобі». Логічно передбачити, що ваша ініціатива стосується не стільки великих українських міст в цілому, скільки одного конкретного міста. Тим більше, що будучи депутатом харківської міськради, ви вже ініціювали місцевий референдум на тему особливого статусу. Можливо, Харків рветься в незалежне плавання?

— Ні в яке незалежне плавання Харків не рветься, і воно йому ні до чого. Наша фракція, куди, до речі, крім харків’ян входять ще представники Одеської, Дніпропетровської, Полтавської, Чернігівської, Житомирської та Черкаської областей, дотримується думки, що без вирішення проблем регіонів у цілому створити сприятливі умови для однієї окремо взятої області неможливо. Виходячи з цього, створення фракцій за суто регіональним принципом не виправдане, і ми себе такою не вважаємо.

Що стосується згаданого вами референдуму, то там дійсно йшлося про статус тільки Харкова. Але, будучи депутатом міськради, я в принципі не міг ставити питання в загальнонаціональних масштабах. Зараз я депутат Верховної Ради, і разом із колегами-депутатами збираюся клопотати за всі міста-мільйонники.

— Проте кількість у «Демократичних ініціативах» представників Харківщини наводить на роздуми. Чи не губернатор Євген Кушнарьов приклав руку до її створення? Говорять, до речі, що у зв’язку з особистими стосунками, які погіршилися з лідером НДП Валерієм Пустовойтенком, Євген Петрович зробив все, щоб відірвати від екс- прем’єра якомога більше харківських ендепiстів...

— Журналісти часто перебільшують роль губернаторів та інших позапарламентських сил у створенні фракцій. Не буду розписуватися за інші депутатські утворення, але що стосується нашого, ініціатива повністю знаходилася в стінах Верховної Ради. Представників Харківської області вийшло більше тому, що там у мажоритарних округах перемогли люди певного типу, а саме — досить молоді бізнесмени, які ніколи не були при владі. Вони і склали кістяк нашої фракції. Я лише можу сказати, що мене, як члена Народно-демократичної партії, не вступати у фракцію НДП ніхто не підбивав.

— У такому випадку не зовсім зрозуміло, що ж об’єднало ваших депутатів під одним фракційним дахом. Адже у вас зібралися парламентарії з різних ідеологічних таборів — від правого до помірно-лівого, а також із різними позиціями відносно, наприклад, обрання керівництва парламенту і розподілу комітетів...

— В основу лягла ідея створити фракцію, здатну визначати свої позиції з того чи іншого питання, керуючись здоровим глуздом, а не політичною кон’юнктурою. Ми не відносимо себе ні до опозиції, ні до пропрезидентських сил. Однак якщо ініціативи, висунені будь-якою з цих сторін, будуть нас влаштовувати, ми їх підтримаємо.

— Нещодавно лідер вашої фракції Степан Гавриш заявив, по-перше, про те, що «Демократичні ініціативи» не увійдуть до міжфракційного об’єднання «Єдина Україна», а по-друге, про підтримку висуненої «Нашою Україною» ідеї Договору про спільні дії. Чи означає це, що «Демініцiативи» готові до тісної співпраці з фракцією Віктора Ющенка?

— «Демократичні ініціативи» готові до співпраці з абсолютно всіма фракціями. Однак не йдеться про довготривале зближення чи створення альянсу з будь-якою конкретною фракцією. Для продуктивної роботи потрібно бути незалежними.

— Не секрет, що основні політичні сили вже групуються навколо потенційних кандидатів у президенти України. Кого планують підтримувати «Демініцiативи»?

— Це питання ми ще навіть не обговорювали. Особисто я вважаю, що реальних претендентів на вищу державну посаду поки взагалі не видно. Є лише політики, прізвища яких з’являються у ЗМІ частіше за інших, через що деякі називають їх кандидатами в президенти. Пригадаємо, як було в Росії. Чи міг хто-небудь за два роки до президентських виборів назвати Володимира Путіна кандидатом у президенти? На мою думку, в той час 99% росіян такого політика взагалі не знали. Проте він переміг із найбільшою перевагою. Щось аналогічне може статися і в Україні.

— Останнім часом у парламенті витає ідея «розібратися з урядом». Яка позиція вашої фракції?

— Певні претензії до діяльності уряду, і частково до виконання бюджету за 2001 рік, у нас є. Проте щодо Кабінету Анатолія Кінаха ми налаштовані конструктивно. Перш ніж відправляти когось у відставку, потрібно відповісти на запитання: хто може прийти на зміну? У нинішній ситуації велика ймовірність того, що на зміну команді Кінаха прийдуть добродії, які керуватимуться не інтересами країни, а своїми власними політичними та корпоративними інтересами. Я проти цього.

Тим більше, що в нинішньому уряді багато дійсно гарних фахівців. Спірні питання потрібно вирішувати, а не загострювати на них увагу. У відносинах парламенту й уряду немалу роль відіграватиме позиція глави Адміністрації Президента Віктора Медведчука. Сподіваюся, колосальний парламентський досвід цього політика сприятиме діалогу між законодавчою та виконавчою владами.

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати