Кредит довіри
Податкова скорочується за $202 мільйониПодатківці обіцяють, що через десять років в Україні буде створено фіскальну службу європейського зразка. Під широку програму запланованих перетворень завчасно створили окремий підрозділ ДПАУ — департамент розвитку і модернізації, а також узяли кредит Світового банку, який погодився частково профінансувати проект загальною вартістю $202 млн. Минулого тижня у Києві відбулося підписання угоди між Україною та Світовим банком про надання першого траншу в розмірі $40 млн. Загальна сума коштів СБ, які надають на умовах «гнучкого кредитування» (кожен подальший транш виділяють після виконання умов попереднього), становитиме $113 млн. Інше повинен забезпечувати бюджет України.
Факт кредитування податкової цікавий. Чи вивчав СБ, як це звичайно робиться, кредитну історію, хто виступив гарантом кредиту? Можливо, кредитора влаштувала застава?
А якщо без жартів, то, як заявила днями керівник департаменту Валентина Москаленко, податкову (а також і платників податків, судячи з численних скарг та заяв) не влаштовує нинішній імідж, тому основна мета проекту — підняти реноме податківців. Іншим завданням є посилення фіскальної функції: зі слів В. Москаленко, одночасно з розвитком бізнесу удосконалюються і схеми ухилення від сплати податків, що ускладнює роботу з наповнення бюджету. Провівши повну комп’ютеризацію й автоматизацію всіх процесів адміністрування податків, ДПАУ розраховує стати «високопрофесіональною інформаційно-розвиненою структурою». Тут не буде місця для корупції, оскільки, вважає начальник департаменту, автоматизація дозволить мінімізувати вплив людського чинника на збирання податків.
Модернізація податкової складатиметься з двох послідовних фаз. Протягом першої фази (2003 — 2007 роки) планується здійснити повний опис системи управління й операційної діяльності, розпочати реорганізацію податкових органів шляхом їхнього об’єднання й укрупнення, здійснити серію пілотних проектів в основних напрямах діяльності податкової, удосконалити систему обліку платежів, обробки податкової звітності та ведення документообігу. Під час другої фази (2008 — 2013 роки) буде завершено реорганізацію податкових органів, введено нові операційні, управлінські процеси й інформаційно-аналітичні системи у загальнодержавному масштабі.
Нова структура податкової передбачає відмову від прив’язки до адміністративного розподілу України. Внаслідок укрупнення буде створено 10 територіальних округів замість нинішніх 27 адміністрацій, а кількість податкових інспекцій районного рівня (на сьогодні їх 450) скоротиться на двi третини. Зрозуміло, що місцеві органи влади без ентузіазму сприймають відхід з-під їхнього прямого впливу одного з найсильніших важелів управління. Проте, як сказав перший заступник голови ДПАУ Олексій Шитря, виниклі з ними на першому етапі спірні питання вже практично улагоджено. У зв’язку з реорганізацією мають бути великі (до 40-50%!) скорочення керівного складу податкової. Проте масове безробіття податківцям не загрожує: зі слів В. Москаленко, станеться «природне» скорочення працівників при досягненні ними пенсійного віку, а також перерозподіл кадрів на важливіші ділянки роботи, до яких насамперед належить контрольно-перевірочна робота.
Перший віце-прем’єр, міністр фінансів України й екс-голова податкової Микола Азаров назвав цей дорогий проект інвестиційним. Мабуть, уряд сподівається, що йому вдасться не тільки забезпечити повернення кредитів Світового банку, а й збільшити надходження податків до бюджету. Навряд чи цього можна досягти тільки за рахунок організаційно-технічних заходів. Вони не знімають необхідності реформування усієї податкової системи країни.