Майно українських пароплавств може піти «з молотка» за мінімальними цінами
Цей нормативний акт, на думку його авторів, повинен запобігти «неконтрольованому державою продажу суден на міжнародних аукціонах за низькими цінами». Однак фахівці вважають, що добитися цього можна лише за умови, якщо торги відбуватимуться в Україні. При відчуженні суден в іноземних портах їхні учасники, звичайно, змушені будуть керуватися нормативними актами країн, в яких продаватимуться наші судна. А значить, практично неможливо уникнути домовленостей, що суперечать інтересам України, між зацікавленими особами та групами покупців, шкоди Українській державі.
Чи врахували це керівники та юристи українських відомств, які готували Положення про комерційний продаж суден? «Положенням передбачено організацію торгів не лише в Україні, продаж суден може здійснюватися в різних державах, — сказала кореспондентові «Дня» начальник управління правового забезпечення діяльності транспорту Міністерства транспорту України Лідія Логінова. — Під час підготовки до продажу, звичайно, будемо розглядати можливість вносити зміни, доопрацьовувати Положення, а поки що ми виконували розпорядження Кабміну...».
Заступника міністра транспорту України Володимира Севрюкова, як з’ясувалося в розмові, передусім хвилює відсутність механізму реалізації Положення про комерційний продаж морських і річкових суден. «А точки зору спеціалістів щодо місця організації торгів можуть бути різними», — зазначив В.Севрюков, додавши, що не так уже й багато суден залишилось до продажу...
З останньою прикрою констатацією справді важко не погодитися. Під операторством колишньої головної судноплавної компанії України — Чорноморського пароплавства зараз перебувають сім теплоходів, заарештованих в різних портах світу. Ще близько сорока торгових суден перебувають у менеджменті Азовського морського пароплавства. А решту флоту Мінтранс передав з відома уряду в операторство (на основі бербоут-чартерних договорів з правом першочергового викупу теплоходів або заклали їх під заставу зарубіжним банкам) зарубіжним офшорним компаніям.
Чи поширюватиметься дія затвердженого Мін’юстом положення про комерційний продаж суден, для прикладу, на ту ж компанію «Сільвер лайн», що продовжує збувати за кордоном українські теплоходи (про що писав «День» у номері за 19 листопада)? Фахівці вважають, що на торгах у зарубіжних портах мало кого цікавитиме щойно виданий український нормативний акт. А реальний контроль з боку держави за продажем наших суден — завдання щонайменше проблематичне. Бо практично неможливо за цих умов відстежити механізм, як оцінюються судна, забезпечити об’єктивність цього процесу та відслідкувати рух виручених від продажу валютних коштів.
Зайве казати, що спроби запобігти за кордоном зговору учасників комерційних торгів, скажімо, з метою істотного заниження вартості теплоходів — марні. Не менш важливим фактором, безумовно, стануть і публікації в зарубіжних ЗМІ про наміри продажу раніше заарештованих суден. Це може зактивізувати іноземних кредиторів Чорноморського пароплавства, які домагатимуться негайного збуту українських суден «з молотка». Що, в свою чергу, призведе до їх відчуження за мінімальними цінами. І як наслідок — до незначного скорочення кредиторської заборгованості.
Першим кроком може стати продаж у Неаполі флагманського пасажирського пароплава «Одеса», що чотири роки гниє біля причалу місцевого порту. І зразу ж організатори торгів наштовхнуться на потребу розкрити механізм передачі «Одеси» на баланс ліберійської компанії, зареєстрованої в офшорній зоні. Або взяти оголошений до продажу лайнер «Тарас Шевченко», що перебуває на балансі іншої зарубіжної офшорної компанії. Як забезпечити правову основу торгів без розкриття корпоративної схеми? Схоже, що ці та низка інших аспектів виданого «в авральному порядку» Положення про комерційний продаж українських суден будуть виправлятися не раніше, як на передпродажній дистанції. Коли опублікує жорсткі висновки перевірки фінансово-господарського стану ЧМП аудиторська компанія «Мор Стівенсон». Прикро, що лише загроза публічного викриття механізму несанкціонованого продажу українських суден змусила українські відомства спробувати регламентувати розпродаж дорогого держмайна...
№237 10.12.98 «День»
При використанні наших публікацій посилання на газету обов'язкове. © «День»