«МИ ГОДУЄМОСЯ З АСФАЛЬТУ»
Так кажуть про себе митники та міжнародні автоперевізники. «Різниця в меню» покривається репутацією державиСпроби України стати солідною транзитною країною, використовуючи вигідне географічне положення, дедалі частіше впираються в порівняно несприятливий митний режим. Причому іноді проблема полягає не у ставках податків і мита, а в якихось дрібницях. Таких, наприклад, як вартість банальних митних бланків.
На останньому засіданні економічного комітету уряду у вівторок було розглянуто суперечку Держмитниці та Держкомпідприємництва з приводу вартості митних декларацій для міжнародних перевізників. Як стверджує глава комітету, перший віце-прем’єр Юрій Єхануров, у результаті гарячих дискусій, «яких давно вже не було на нарадах», рішення було прийнято на користь митниці: за отримання звичайного бланка декларації міжнародні перевізники повинні будуть платити по 30 доларів за кожний автомобіль.
На думку начальника юридичного відділу Асоціації міжнародних автомобільних перевізників Юрія Кучинського, таке рішення призведе до подальшого скорочення транзитних перевезень по території України. «Особливо це стосується солідних іноземних компаній, які везуть збірні вантажі великою кількістю автомобілів. Будуть везти через Білорусь», — вважає фахівець АСМАП.
Історія суперечки двох урядових комітетів розпочалася з наказу Держмитниці від 10 листопада минулого року, згідно з яким міжнародні перевізники зобов’язувалися платити за «повну» декларацію для кожного автомобіля окремо. Раніше, якщо вантаж перевозився декількома машинами, вартість бланка декларації МД-2 для першої з них складала 30 доларів, для всіх інших декларація оформлялася на додаткових бланках — по 15 доларів кожен. Після підписання нового наказу вартість звичайних бланків для компаній, які використовують для перевезення вантажів наприклад 10 вантажівок (що є цілком звичайною справою), зросла більше, ніж у чотири рази!
Тому не дивно, що обсяг замовлень для українських компаній-перевізників різко впав. Платити по 400—600 доларів за звичайні бланкові листи видалося справжнім марнотратством навіть для великих іноземних замовників. Після кількох скарг від транспортних компаній розслідування щодо цієї справи провів Комітет з питань розвитку підприємництва. Його голова, Олександра Кужель, в офіційному листі запропонувала Держмитниці знизити тарифи. В іншому випадку Комітет пообіцяв скористатися своїм правом припиняти дію наказів державних органів, якщо вони стоять на перешкоді розвитку підприємництва. «Тарифи не повинні відбивати в бізнесу бажання працювати в Україні», — заявила Олександра Кужель.
Та митники не розгубилися, і подали на Держкомпідприємництво скаргу у відповідь, яку й було розглянуто на засіданні економічного комітету Кабінету Міністрів у вівторок. Головним аргументом голови Держмитниці Юрія Соловкова стало почастішання фактів неповернення деяких автомобілів, які виїжджали у складі єдиної автоколони.
«Відсталі автомобілі» мали тільки так звану додаткову декларацію, що є забороненим, позаяк вантажівка, яка рухається поза колоною, вважається окремим перевізником. Митники мають підозру, що перевізники спеціально об’єднуються в колони з метою зекономити.
Власне, розв’язання конфлікту на користь Держмитниці навряд чи буде комусь вигідне. «Ми збирали митних брокерів і пояснювали їм, що вони годуються з асфальту. А відтак, якщо транзит через кордон пропаде, тоді голодуватимуть усі», — каже експерт АСМАП Юрій Кучинський. За прогнозами Асоціації, падіння обсягів міжнародних автоперевезень цього року може прискоритися, бо сусідні країни мають сприятливіші умови для транзиту.
Поки урядовий комітет вів «гарячу дискусію», в ситуацію вчора втрутився Президент. Він доручив урядові розробити і внести на розгляд глави держави поправки до законодавства щодо скасування місцевого збору за проїзд транспортних засобів по території прикордонних областей. Президент пропонує розробити законопроект про внесення змін до декрету Кабінету Міністрів «Про місцеві податки і збори» і Закон «Про місцеве самоврядування в Україні», повідомляє Інтерфакс-Україна з посиланням на прес-службу глави держави. Уряд також зобов’язаний разом iз профільними комітетами Верховної Ради прискорити доробку законопроекту «Про запровадження єдиного збору, який стягується в пунктах пропуску через державний кордон України». Загалом шанс на підтримку транзитної репутації держави ще є.