Перейти до основного вмісту

Неприродний спорт

Громадськість домоглася, щоб маршрут «Україна Трофі 2011» проходив поза заповідними зонами. Це одна невеличка перемога екологів, які закликають українців змінити ставлення до довкілля
05 липня, 00:00
ФОТО РУСЛАНА КАНЮКИ / «День»

Екологів та громадських активістів, які протестували проти проведення ІІ Етапу Чемпіонату України з трофі-рейдів «Україна Трофі 2011» в заповідних зонах, організатори з Асоціації розвитку позашляхових видів спорту назвали «спекулянтами й шантажистами». Справді, щоб не дозволити більше ніж двомстам джипам проїхати по трьох українських заповідниках (Поліському, Рівненському і Шацькому), як це було заплановано на початку формування маршрутів, представникам екологічних рухів довелося вдаватися до різних заходів: зверталися і до Мінохорони природи, і до відповідних інспекцій, і навіть до спонсорів змагань із запитанням, чи знають, яку шкоду трофі-рейд принесе українській природі? В останній момент активісти добилися свого — організатори змінили маршрути, перенісши їх хоч і впритул, проте все ж за межі заповідної зони.

Окрилені першою перемогою, представники громадськості, тим не менше, не зупинились. Вони домоглися того, щоб їхати разом з учасниками і протягом усього шляху контролювати їхній рух і поведінку (звіти можна читати на сторінці у Facebook «Врятуй Рівненський заповідник та Шацький національний парк!»). Організатори «Україна Трофі 2011» запевнили «День», що заїзд на територію заповідника означатиме автоматичну дискваліфікацію учасників (усі автомобілі оснащені системою GPS, яка дозволяє стежити за пересуванням транспорту акції). Крім того, під час старту гонки в Києві на Хрещатику екологи та активісти проводили роз’яснювальну роботу серед водіїв: як потрібно поводитися в природі, чим загрожує заповіднику в’їзд автомобіля та чим загрожує це водієві (адже за порушення меж заповідних територій в Україні передбачена кримінальна відповідальність). «Організатори надали мені карту, в електронному вигляді в мене відзначені межі заповідників. І вчора на конференції досить ультимативно було озвучено те, що заїзд на територію означає миттєву дискваліфікацію. На всі машини встановлено електронний трекер, який фіксує знаходження на трасі. Тобто організатори одразу побачать, якщо я перетну межі заповідника», — переконує «День» Сергій Пєнкаль, водій екіпажу з Хмельницького.

Загалом старт «Україна Трофі 2011» у центрі столиці викликав чимало суперечливих вражень і думок та заслуговує на окрему увагу.

Думка перша пов’язана із зовсім невеликою кількістю учасників акції протесту (до неї приєдналося не більше десяти людей). Очевидно, екологічне мислення в Україні — країні великих промзон, Чорнобильської трагедії та, найжахливіше, захаращеного мислення — ще досі непопулярне (до речі, «День» уже писав про виступи екологів проти джипінгу в самарських лісах, що передували нинішньому ралі). Поодинокі акції та протести, на жаль, не створюють в суспільстві системного розуміння необхідності зберегти дуже обмежені природні ресурси. Більше того, часто екологічне мислення є просто неформатом. Чого варта тільки одна картинка, що її побачив «День» у суботу під час святкування початку «Україна Трофі»: один з учасників команди телеканала «Інтер» (висвітлювати перебіг змагань з «Інтера», до речі, поїхало до п’ятдесяти людей), поки чекав старту, очевидно, нервово курив, таким чином за півгодини навколо нього прямо на Хрещатику утворилася ціла купа сміття з недопалків, пачок та папірців невідомого нам походження. Чи варто цікавитись, як ця людина поводитиметься на лоні природи?

До речі, у трофі-рейді беруть участь знані в Україні політики. Віктор Янукович-молодший, наприклад. Або Микола Катеринчук, який є, між іншим, лідером Європейської партії України. Ось так, очевидно, пан Микола пропагує європейські цінності (серед яких, безперечно, й екологічне мислення).

Думка друга, власне, — про видовище, яке влаштували організатори свята на Майдані. Перше враження, яке приходить, коли опиняєшся серед великої кількості позашляхових авто — захоплення міццю і справді бажання екстриму. Коли під гучний бій барабанів стартують потужні автівки, виділяється адреналін, після чого, як відомо, починаєш пришвидшено дихати... вихлопними газами. Під час старту трофі-рейду в центрі столиці просто не було чим дихати. А навколо — діти, захоплені неймовірним для них видовищем: асфальт і машини, які «жеруть» по 12—15 літрів пального. Хоча учасники нас запевняли, що їхні «коні» відповідають усім європейським екологічним стандартам, ком в горлі після години, проведеної серед таких «коней», примусив у цьому засумніватися. Питання «Чому ж ви обираєте автомобіль, а не велосипед?», викликало в учасників тільки іронічну усмішку. «Велосипеди ми переросли», — зазначив «Дню» водій Григорій. «А як же ж європейці, які масово пересідають на велосипеди?». — «А вони до велосипедів уже доросли», — філософськи парирував Григорій.

І ще трохи про те, як помпезно стартували учасники. На жаль, з’ясувати, скільки коштував концерт зі сцени Майдану, кілограми блискучого конфетті, яким проводжали в дорогу кожного з учасників, та скільки пішло на інші організаційні витрати — «Дню» не вдалося. Прикметно, що організатори трофі-рейдів вважають свою справу благородною, адже трофі — це спорт, а спорт, як відомо, виховує найкращі риси. І, треба сказати, дещо в цьому є, адже учасники наголошують на взаємопідтримці, витримці, якої потребують трофі-рейди. Проте хочеться підказати спортсменам за кермом позашляховиків, що їхній «спорт» виглядає якось не співрозмірно з проблемами, в яких захлинається країна. Дуже сильно цей «спорт» контрастує з відсутністю дитячих спортивних майданчиків та й узагалі з проблемою здоров’я нації. Не в захваті від розвитку такого «спорту» й велосипедисти, які вже багато років вимагають побудови велодоріжок у містах.

Ще одна деталь. Один із учасників зазначив «Дню», що таке змагання можна провести й на десяти квадратних метрах, не обов’язково робити такий масштабний заїзд. Але ж ні. Організатори розробили маршрут в 1200 км. Усе це потім покажуть центральні телеканали, і цим видовищем насолодиться значно більша кількість людей, ніж та, що прочитає звіти екологів та громадських активістів, завдяки яким двісті джипів не поїхали по території заповідників. Поки що в Україні бажання видовищ перемагає здоровий глузд.

Продовження на стор. «СУСПIЛЬСТВО»

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати