Перейти до основного вмісту

Нервова нафта

04 липня, 00:00

Більш того, власники НПЗ визнали можливим заговорити з урядом мовою ультиматумів. У прес-службі компанії «ТНК-Україна» (п’яте місце у рейтингу «Інвест-газети» Топ-100 за об’ємами валового прибутку в 2001 р.) з посиланням на першого віце-президента компанії Сергія Лизунова повідомили, що ТНК та інші... розцінять як форс-мажор прийняття Верховною Радою закону про надання податкових і митних пільг імпортерам дизельного пального і припинять поставки нафти на заводи. «Поставки сировини буде припинено доти, поки з урядом не узгодять умови, за яких ми зможемо працювати», — сказав С. Лизунов. У іншому випадку, з його слів, компанії буде більш вигідно виробляти пальне на російських заводах та імпортувати його в Україну. Перший віце-президент переконаний, що введення пільг «зведе нанівець зусилля уряду та переробників стосовно стабілізації ринку і виведе з-під контролю держави процес ціноутворення на нафтопродукти».

Нагадаємо, що законопроект, який підготував парламентський комітет з питань аграрної політики і земельних відносин та який передбачає з 1 липня по 1 грудня поточного року звільнення імпортерів дизельного пального від сплати ПДВ, ввізного мита і акцизу для покращення забезпечення українських аграріїв паливно-мастильними матеріалами, зареєстровано Верховною Радою 27 червня. Згідно з ним пропонується внести зміни до закону «Про тимчасовий порядок оподаткування операцій з виготовлення і продажу нафти сирої і деяких паливно-мастильних матеріалів», яким парламент у липні 2001 року скасував сезонні пільги зі сплати ПДВ та інших податків для імпортерів дизельного пального в Україну.

Учора ситуацію, що виникла, обговорювала експертно-аналітична група, очолювана міністром економіки та європейської інтеграції Олександром Шлапаком (раніше він заявляв, що у разі виникнення в Україні дефіциту нафтопродуктів можуть ввести пільги на імпорт нафтопродуктів, оскільки, за його інформацією, вартість російських і білоруських нафтопродуктів дешевша за українські на $20 — 30 за тонну). Висновки нинішнього засідання супероптимістичні: нафта є, ціни нормальні, робити нічого не треба — мовляв, ринок вивезе. Тижнем раніше, після попереднього засідання експертно-аналітичної групи, президент «ТНК-Україна» Олександр Городецький заявив, що її члени виступили проти відновлення пільг на імпорт нафтопродуктів. Бажання деяких народних депутатів повернути пільги імпортерам О. Городецький пов’язав з інтересами структур, які, використовуючи ситуацію на ринку, хочуть повернутися у нішу посередницького бізнесу.

Тим часом в Антимонопольному комітеті не виявляють особливого неспокою. Судячи з його заяви, надісланої учора в «День», залучення іноземних інвесторів не привело до монополізації ринку переробки сирої нафти, оскільки при цьому вітчизняні нафтопереробні заводи конкурують між собою (останнє твердження уявляється малоймовірним, особливо, якщо врахувати, що в заяві АМК відсутні відомі дані про обсяг ринку (75%), зайнятий іноземними компаніями — власниками українських НПЗ, що не може не здивувати). Як вважають у АМК, підвищення нафтових цін на роздрібному ринку виявилося наслідком такого ж процесу на оптовому сегменті, викликаного головним чином збільшенням митного збору на російську нафту, що поставляється в Україну, зростанням цін на світовому ринку, сезонним зростанням споживання, а відповідно й цін, а також накопиченням операторами ринку обігових коштів для придбання нафтопродуктів, що дорожчають.

Проте такі пояснення, як і «груповий» оптимізм, уявляються трохи спрощеними. Місяць тому народний депутат, почесний президент ВАТ «Укрнафта» Олег Салмін передбачав, що наприкінці літа в Україні очікується ще один стрибок цін на нафтопродукти. На його думку, для недопущення подальшого зростання цін необхідно вжити заходів з дотримання нафтотрейдерами антимонопольного законодавства, а також, можливо, скасувати акцизи. «Тобто треба дати можливість існувати більш прозорим схемам з поставки нафти, її переробки і реалізації нафтопродуктів».

Як сказав «Дню» один із провідних аналітиків нафтового ринку, редактор журналу під аналогічною назвою Сергій Куюн, під впливом заяв уряду про «запуск імпорту нафтопродуктів» ціни впали в основному символічно: якщо зростання було на 600 гривень на тонні, то впали вони щонайбільше на 100 гривень. Сьогодні, зі слів Куюна, вже почали зростати ціни на дизпальне в регіонах, де йдуть чи починаються жнива, — в Криму, Херсоні, Миколаєві. «Ситуація дуже неспокійна, — сказав фахівець, — головним чином тому, що нещодавно з’явився дуже невтішний експортний графік прокачування російської нафти на третій квартал». До України, повідомив Куюн, надійде 4,4 мільйона тонн замість очікуваних п’яти. Але й ця кiлькiсть, на його думку, під питанням. «Частина з цього обсягу транзитна. Обсяги, скажемо, «Юкосу», судячи з досвіду, явно пройдуть повз Україну», — впевнений редактор «Нафторинку». Він вважає, що поставки російської нафти в Україну знижуватимуться. «Цей чинник вносить величезну нервозність і, очевидно, уряд вимагатиме від нафтозаводчиків гарантій стабільності», — підкреслив Куюн. Проте, з його слів, законопроект про введення податкових пільг для імпортерів нафтопродуктів у сьогоднішній бюджетній ситуації явно «непрохідний», а ринок зрештою «устаканиться» і буде підвладний тільки сезонним змінам.

Однак прихильники нафтових пільг у парламенті все ж можуть знайтися. Як сказав «Дню» народний депутат попереднього скликання Ігор Кирюшин, сьогодні держава практично не може впливати на політику нафтових цін усередині країни. «Пани б’ються, а в мужиків лоби тріщать», — вважає екс- депутат. На його думку, український уряд не повинен вирішувати проблеми іноземних власників НПЗ. Якщо вони не витримують конкуренції з російськими ж виробниками нафтопродуктів, то нехай звертаються до свого уряду і президента (як зазначив Кирюшин, вони до нього вхожі) і вимагають зниження вивізного мита і зняття ПДВ для України. Зі слів Кирюшина, держава сьогодні не повинна підтримувати недержавні НПЗ. «Якщо вони за усієї своєї потужності не спроможні пролобіювати ситуацію у себе в Росії, то, можливо, вони не потрібні й Україні?» — поставив запитання, яке так і хочеться назвати риторичним, колишній народний депутат.

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати