Перейти до основного вмісту

Нульовий прогрес за «нульовим варіантом»

07 липня, 00:00

Головна претензія депутатського корпусу до уряду полягала в тому, що за три роки з часу ухвали відповідної постанови ВР Кабмін так і не домігся отримання від Росії чіткої й підтвердженої інформації на тему: від чого, власне, Україна відмовилася, підписуючи в грудні 1994-го угоду про «нульовий варіант» по активах і пасивах колишнього СРСР. Тобто відома сума зовнішнього боргу СРСР (пасиви) на кінець 1991 року — $81 млрд., заборгованість за лендлізом — $0,8 млрд., за кредитами, наданими радянським підприємствам та організаціям, — $1 млрд., борг країнам РЕВ — 17,3 млрд. перевідних карбованців. Активи ж Союзу були такими: борги країн, що розвиваються — $74 млрд., майно за кордоном — 3,5 млрд. карбованців за балансовою вартістю, борги соціалістичних країн — 47,9 млрд. перевідних карбованців та 259 т золота. Оскільки частку України було визначено в 16,37%, то це становило, відповідно, $13,5 млрд. i 2,8 млрд. перевідних карбованців радянських пасивів, а активи — $12,1 млрд. та 7,8 млрд. перевідних карбованців плюс 42,1 т золота і на 0,6 млрд. карбованців закордонного майна (нерухомості). Це — без інформації про алмазнi та резервнi фонди СРСР, яку, як стверджують у Москві, дістати практично неможливо.

Все це було так само й три роки тому. Ті ж цифри, та ж констатація — Росія вимагає спочатку ратифікації угоди про «нульовий варіант», а вже потім погоджується розмовляти про можливість надання Україні приміщень в 36 країнах. Це було однією з умов «нульового варіанту». І воно, очевидно, не буде виконано ніколи — бо Москва не визнає українського права власності на ці об’єкти і погоджується говорити лише про довгострокову оренду. Так само не повернуто вклади українським юридичним особам — вкладникам «Внешэкономбанку» СРСР, так само не діє угода про вільну торгівлю. Тобто — жодного результату. В результаті можна констатувати: комісія, очолювана тодішнім віце-прем’єром Сергієм Тигипком, як і уряд у цілому, з цією справою не впоралися. Інше запитання — а чи намагалися?

Відомо, що досить довго політика щодо Росії розроблялася не в уряді і не в МЗС, і торкалася вона зовсім інших питань. Позиція Росії не є зовсім несправедливою — якщо угоду підписано, вона має виконуватися. А підписано її явно не в українських інтересах. Найвірогідніше, і нова комісія — вже під керівництвом першого віце-прем’єра Юрія Єханурова — навряд чи буде набагато успішнiшою. Маловірогідне й те, що справа навряд чи дійде до міжнародного арбітражу. Втім, краще спробувати відстояти якісь державні інтереси пізніше, ніж ніколи, і, можливо, за умови «високої планки» переговорів вдасться домогтися бодай чогось...

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати