Передплата-2003: підбито підсумки
КОМЕНТАРЖителі України передплатили 14,7 мільйона примірників газет і часописів. Такі підсумки передплатної кампанії на 2003 рік. Це практично відповідає рівневі передплати на 2002 рік, повідомляє Інтерфакс-Україна з посиланням на прес-службу підприємства «Укрпошта». При цьому на 4% зросла кількість передплачених загальнодержавних періодичних видань (до 7,6 млн. примірників), однак на 3% поменшали передплатні тиражі місцевих видань (до 7 млн. примірників). Окрім того, жителі України передплатили 90 тис. іноземних періодичних видань. До передплатного каталогу на 2003 рік було внесено 3,6 тисячі видань України, в тому числі 2,5 тисячі загальнодержавних і 1,1 тисячі місцевих.
КОМЕНТАР
Михайло ВЕЙСБЕРГ, президент Української асоціації видавців періодичної преси:
— Тенденція деякого зростання кількості передплачених загальнонаціональних видань і одночасного скорочення передплати на місцеві почала виявлятися приблизно з кінця 2001 року. Однак робити з неї далекоглядні висновки складно. Оскільки незрозуміло, чи треба це співвіднести з якістю національних чи місцевих газет чи йдеться, наприклад, лишень про стан поштових скриньок. Не є таємницею, що в багатьох містах поштове господарство занедбане, скриньки розбиті, всім доступні. І тому якщо у мешканця регіону є можливість, проходячи повз кіоск, придбати місцеву газету, він, можливо, віддасть перевагу саме такому варіантові. Це — одне припущення. Друге припущення: можливо, ситуація така, що більш активно починає виявлятися криза місцевої державної преси. Ця гіпотеза грунтується на тому, що комерційна преса в багатьох областях і за якістю, і за тиражами явно перевершує державні видання, яким — внаслідок того, що вони фінансуються з бюджету — немає необхідності боротися за свою якість, за читача і подібне. Вони просто обслуговують, скажімо так, якісь потреби місцевих органів влади. І читач на це також реагує, тиражі цих видань зменшуються, відповідно, — і передплата. А значна частина комерційних видань передплату навіть і не оголошує. Загалом не варто дивитися на результати передплати як на якийсь індикатор. По-перше, саме собою знання того, скільки українці передплатили видань на той чи інший рік через «Укрпошту», без інформації щодо альтернативних передплатних агенцій і без знання сукупних даних про продаж періодики вроздріб, нічого не говорить про реальні обсяги читання. А, по-друге, передплатна кампанія як така — швидше традиція, яка, я гадаю, поступово відмиратиме. Адже, власне кажучи, передплата триває весь рік.