«Перверзія» по-гайдамацьки
Андрухович надихнув музикантів на новий альбом
14 грудня у київському музичному клубі «Варштайнер- паб» відбулася презентація нового альбому «Перверзія» гурту «Гайдамаки». Назва диску запозичена із однойменного роману Юрія Андруховича. І це невипадково. «Якось нам потрапила до рук книжка «Приватна колекція» — збірка творів сучасних українських письменників, — говорить соліст Олександр Ярмола. — Ми перечитали багатьох цікавих авторів: Тараса Прохаська, Сергія Жадана... Але хітова «Перверзія» вразила найбільше. Крім цього, гурт давно знайомий з Юрком Андруховичем».
Отож, «Гайдамаки» й собі перевернули з ніг на голову і знову — з голови на ноги власний світ і той світ, що довкола. Як результат, створення дванадцяти емоційно сильних композицій у жанрах фольку та рок-н-ролу. Традиційно у кожному альбомі є українські народні пісні в аранжуванні гурту. Винятком не став й новий CD: лемківська «Під облачком», буковинська «Долинов, долинов», різдвяна колядка часів УПА «Сумний Святий Вечір». Сказати б, ця заборонена колядка у моєї бабусі на Бережанщині (Тернопільська обл.) співалася між своїми, в родині, аж до кінця 80-х. Вона була своєрідним спротивом тогочасному радянському режимові. На Галичині побутує її кілька варіантів. Здається, музиканти вибрали оптимістичніші куплети. Цікаво, що назви багатьох композицій теж мають етнічне походження, наприклад, «Шіді-ріді» (приспів гуцульських коломийок), «Сім бід» (магічне число українського фольклору)... Часто авторські пісні з елементами весільних маршів, плачу й голосіння асоціюються із народними у звучанні. І треба вслухатися, щоб збагнути, що слова — Олександра Ярмоли, а музика — «Гайдамаків». «Альбом дуже професійний, — зазначає музичний оглядач Юрко Зелений. — Він не просто створений у жанрах фольку і рок-н-ролу. Я би це назвав питомо українським роком, тобто основа рокова, але зрозуміло, що це не американський, не британський чи шведський рок. Саме такою впізнаваною має бути наша музика, щоб іноземець, який чує її деінде за кордоном, розумів — мотиви якої країни звучать».
Музичний клуб не вмістив усіх бажаючих. Багато спостерігали за дійством знадвору через скляні вітрини закладу. Здавалося, ці палкі ритми було чути у найближчих околицях, а особливо довершене соло на трубі Євгена Дідика, який не так давно перейшов із молдавської команди «Здоб Ши Здуб». «Довший час існувала проблема у стосунках виконавець — слухач, точніше у сприйнятті слухачами своєї музики, — вважає Вадим Красноокий, лідер групи «Mad Heads XL». — У них відчувався комплекс провінціала. Поступово ситуація змінюється. І це очевидно».
Найближчим часом «Гайдамаки» планують зняти кліпи на пісні «Кохання» і «Немає хліба — співай!». У лютому альбом «Перверзія» вийде у Німеччині, щоправда, під назвою «Ukraine is calling»/ «Україна кличе».