Попит на здорові амбіції потрібен
не лише українським поп-зіркам, але й товаровиробникамОб’єднати найпопулярніше спортивне видовище з найпопулярнішими персонажами — і справді щаслива ідея. Недаремно амбіційний уряд Москви взяв «Арт- футбол» під свою опіку. Проте перший московський форум може стати для Білокам’яної останнім: Японія активно лобіює контракт на придбання права провести наступні фестивалі у себе.
Поки ж що відомство мера Лужкова і міністерство культури Російської Федерації заявили про свою готовність провести захід на рівні і в кращих традиціях Олімпійських ігор і чемпіонатів світу з футболу, тобто з найбільшою помпою. А президент ФІФА Йозеф Блаттер звернувся до організаторів зі спеціальним посланням, сповненим натхнення: «Матчі з участю знаменитостей додають нашій грі особливого розмаху, оскільки зіркам естради і кінозіркам вдається внести той струмінь радості, що характерний для нашого спорту, невіддільний від артистичного уявлення… ФІФА із задоволенням відзначає появу такої комбінації спорту і видовищної вистави…».
Програма «Арт-футболу- 2001» складається з власне футбольного чемпіонату, котрий проводиться за всіма правилами, музичного фестивалю — гала-концертів кожної з країн-учасниць — і декади кінофільмів з участю акторів-гравців збірних. В їх складах заявлено і справді зірок світової величини: від кінорежисера Еміра Кустуріци до музиканта Карлоса Сантані, від співака, що починав футболістом Хуліо Іглесіаса до легенди світового футболу Дієго Марадони. Деякі гравці виконуватимуть на полі очевидно декоративну функцію — наприклад, Стінг, котрий сліпне, чи товстий Елтон Джон. Зате вони гарантують заповнюваність стадіону під час концерту. Загалом, як зазначив гравець української збірної музичний продюсер Віктор Дорошенко, «це буде не просто стадіон і м’ячик». Члени команди України, за винятком музикантів груп «ВВ» і «Грін Грей», куди менш відомі в Росії і тим більше — в світі. Було б наївним вважати, що участь України в чемпіонаті викличе бум на українську поп-музику. І все ж, «Арт-футбол» — прекрасний шанс звернути увагу на Україну і її культуру не лише Чорнобилем, котрий набрид світові, та цікавими лише поцінувачам фольклору та збирачам сувенірів писанками.
Враховуючи, що час проведення фестивалю припадає на 10-у річницю Незалежності України, було б гріх не скористатися таким форумом для поліпшення іміджу нашої країни в очах цивілізованого світу. Це для нас необхідність, яка потрібна нам не в меншій мірі ніж Росії. Ось тільки робити це треба осмислено і продумано, а не так, як у нас звичайно буває, від чого результат виходить обернено пропорційним благим намірам (останній з сумних прикладів — участь України в 49 бієнале у Венеції). Така презентація країни та її культури — нехай не високої, а популярної, зате якраз найбільш зрозумілої і близької більшості населення планети — потребує неабияких фінансових видатків. І на забезпечення збірної, і на сувенірну продукцію — без неї на всякому міжнародному форумі країна-учасниця має сирітський вигляд. Крім того, у того, хто координує участь української збірної у фестивалі агенції «Практик» є чудова ідея організувати в Москві на честь Дня Незалежності України прийом, який московські організатори готові внести до офіційної програми заходу. Модний і гідний хід: зібрати на святкування української Незалежності міжнародних зірок «Арт-футболу- 2001», українську команду і знаменитих москвичів — вихідців з України: від зірки радянського кіно Людмили Гурченко і прими радянської оперети Тетяни Шмиги до всесвітньовідомих художників-концептуалістів Іллі Кабакова та Олега Кулика. Скептики нехай пригадають сентенцію, що давно стала трюїзмом, про те, що провінційність — це рівень домагань. І ніщо нам не заважає мати здорові домагання, щоб не бути провінційними. Тільки робити це варто там, де дійсно є привід.
Збірна українських знаменитостей усвідомлює це, недаремно її капітаном є розсудливий і по-розумному претензiйний лідер рок-групи «Брати Карамазови» Олег Карамазов. Він і його команда чудово розуміють, що нових філантропів у дусі Терещенка в нас все ще немає, а рівня Сороса — навряд чи в найближчому майбутньому з’являться. Тому арт-футболісти вирішили запропонувати українським товаровиробникам, що претендують на просування своїх марок за кордоном, можливість зробити це з резонансом. Оголошено тендер на назву української збірної. Ним стане та вітчизняна торговельна марка, власники якої гарантують гідну підтримку команди і презентацію України на фестивалі. Таким чином, розмова не про спонсорство — ніякої добродійності. Це вже Карамазов і команда простягають руку підтримки вітчизняному виробникові.