Порятунок від «Престижу»

Екологічна катастрофа небачених масштабів чекає на світ, якщо не вдасться вирішити проблему витоку нафти із затонулого танкера «Престиж». «Новий Чорнобиль» — так багато хто називає лихо на дні Атлантики. Від нього уже постраждала прибережна зона Іспанії. Очікується, що невдовзі нафтова пляма досягне французького та португальського берегів.
Дві частини танкера лежать на глибині більше трьох кілометрів. Сподівання на те, що нафтопродукти загуснуть через низьку температуру, не виправдалися. Із 15 пробоїн витікає щодня близько 125 тонн нафти, у цілому в резервуарах знаходиться до 60 тисяч тонн небезпечної для навколишнього середовища рідини. Існують побоювання, що вони можуть не витримати високого тиску і розірвуться. Імовірний ще й інший розвиток подій. «Мінімум за п’ять, а максимум за 39 місяців вся нафта витече із танкера», — вважають іспанські науковці. Прогнози щодо шкоди, яку може завдати природі такий витік, лунають найстрашніші. Йдеться про загибель фактично всього живого, де простягнеться нафтова пляма. На відновлення океанічної флори та фауни можуть піти десятиліття. Іспанські власті порахували, що на ліквідацію наслідків «престижної» катастрофи необхідно 40 мільйонів євро. Утім цілком імовірно, що в Мадриді поскромничали з підрахунками. Досі невідомо, які будуть наслідки нафтового витоку і скільки може піти коштів на їх або уникнення, або хоча б мінімізацію.
Розглядаються в цілому три варіанти рятувальної операції: викачування нафти, спорудження над уламками танкера саркофага або зшивання пробоїн у корпусі. Втілення кожної із цих ідей наштовхується на одну велику проблему: танкер знаходиться на дуже великій глибині, а тому рятувальні роботи можуть ускладнитися або ж узагалі виявитися нереальною справою. Над планом із порятунку екології від «Престижу» працює зараз голландська компанія «Сміт», яка брала участь, до речі, у підйомі на поверхню підводного човна «Курськ». На викачування нафти, на думку її представників, може піти два-три місяці. Це за умови, що буде хороша погода над Атлантикою, що малоймовірно. Проблема цього варіанту — хто прикріплюватиме помпи на танкер? «На глибину в 120 метрів ще можна відправити водолазів, але не на 3,5 кілометра», — заявив французький експерт Брюно Фере. Будівництво саркофага — на кшталт чорнобильського — також вважається справою важкою і дуже дорогою.
Чимало експертів твердять, що жоден із варіантів, який розглядається, не спрацює і треба готуватися до найстрашнішого.